تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802810640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون رئیس جمهور: ضرورت تدوین برنامه جامع توسعه‌ امور زنان روستایی/زنان بخش اعظمی از نیروی کار کشاورزی را تشکیل می‌دهند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: معاون رئیس جمهور: ضرورت تدوین برنامه جامع توسعه‌ امور زنان روستایی/زنان بخش اعظمی از نیروی کار کشاورزی را تشکیل می‌دهند
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: با توجه به تعدد دستگاه‌های مرتبط با زنان روستایی لازم است تا از طریق همکاری شبکه‌ای، هم اندیشی، هم گرایی و هم افزایی بین دستگاهی برنامه جامع توسعه امور زنان روستایی تدوین و عملیاتی شود.
به گزارش نامه نیوز، شهیندخت مولاوردی در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه اسلامی که امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد با بیان مطالب بالا اظهار کرد: طی سالهای گذشته به واسطه مجموعه برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف شاخص‌های آموزشی و بهداشتی در بین زنان روستایی ارتقاء می‌یافت، ولی این پیشرفت‌ها به علت عوامل اجتماعی اقتصادی و مسائل و مشکلات موجود در محیط‌های روستایی کیفیت زنان روستایی را چندان ارتقاء نداده است.


وی گفت: با توجه به آنکه بیشتر دستگاه‌های مربوط به زنان روستایی با تعدد موضوعات و اولویت‌های کاری مواجه هستند مجموعه اعتبارات تخصیص یافته به موضوع زنان روستایی تنها بخشی از آنان را شامل می‌شود بنابراین برنامه‌های انجام شده در سطح ملی یا منطقه‌ای تاثیرات مشهود و ملموسی نداشته اند.

وی افزود: با توجه به آنکه توسعه کشاورزی یکی از پیش شرط‌های توسعه روستایی و از مهمترین مسائلی است که اقتصاد و اجتماع کشور نیز با آن دست به گریبان است در کنار اهدافی که کشاورزی پایدار در پی تحقق آن است امروزه یکی از مهمترین دیدگاه‌های توسعه و ترویج روستایی، گام برداشتن در جهت نیل به کشاورزی پایدار از طریق به کار بستن دیدگاه جنسیتی و مشارکتی است.

وی تاکید کرد: با توجه به فعالیت زیاد زنان در عرصه کشاورزی، زنان می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی داشته باشند.

مولاوردی گفت: اگر هدف تغییر وضعیت فعلی حاکم بر عرصه کشاورزی و تصویر آینده روشن برای این بازوی تاثیرگذار اقتصاد کشور است، ضرورت دارد تمام افراد جامعه در روند توسعه مشارکت داشته باشند و شرایط لازم برای به حداکثر رساندن تاثیر مثبت افراد فراهم شود و نابرابری‌ها در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، اکولوژیک و نابرابری‌هایی که اساس و سرچشمه آنها جنسیت انسانهاست، کاهش یابد و به مرور برچیده شود.

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: نهاد زنان ملل متحد به مشارکت زنان روستایی در تصویب قوانین، سیاست‌ها و برنامه‌ها در تمام موضوعات مرتبط با زندگی این زنان از جمله تامین امنیت غذایی و بهبود معیشت این گروه از زنان تاکید می‌کند. همچنین برای تحقق این امر مهم ارائه آموزش و تجهیزات لازم و تکنولوژی مدرن توصیه شده است.

مولاوردی تاکید کرد: نقش زنان در تولید غذا بسیار مهم تلقی شده است، زیرا آنان در سطح جهان بخش اعظمی از نیروی کار کشاورزی را تشکیل می‌دهند؛ البته در صورت ارائه منابع کافی به زنان طبق برآوردهای فائو قطعا مشارکت آنان افزایش خواهد یافت و در جهت کمک به زنان روستایی برای رهایی از فقر،‌نهاد زنان ملل متحد از سال 2012 برنامه‌هایی را با سازمان «برنامه جهانی غذا و کشاورزی» به منظور توانمندسازی زنان فقیر از طریق اقدامات اقتصادی و تامین غذایی اجرا کرده است.

مولاوردی افزود: برخی از این اقدامات با اهداف توانمندسازی زنان روستایی برای پیگیری حقوقشان به زمین، مالکیت، فرصت‌ها و انتخاب‌هایشان انجام می‌شود. همزمان با فرا رسیدن روز بین المللی زنان روستایی (15 اکتبر)، روز جهانی غذا، 16 اکتبر و روز بین المللی محو فقر، 17 اکتبر، نهاد زنان ملل متحد از ایجاد انسجام و هماهنگی میان این سه حوزه خبر داده است و تلاش شده توجه جهانی به نقش و جایگاه یک چهارم جمعیت زمین و توسعه اقتصادی کشاورزی،‌ امنیت غذایی و زدودن خطوط فقر چه در جوامع توسعه یافته و چه در حال توسعه جذب شود. در واقع این روز فرصتی برای شنیدن صدای زنان روستایی است.

مولاوردی تاکید کرد: معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به منظور تبادل تجارب و اطلاعات با کشورهای اسلامی اعلام آمادگی می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: امروزه جهان با این واقعیت روبرو شده است که دیگر نمی‌توان زنان را به عنوان عامل نامرئی توسعه به حساب آورد و توانمندی‌های زنان بر میزان موفقیت دولت‌های در حال توسعه در زمینه کنترل بیکاری، بهداشت،‌ حفظ محیط زیست و رفع فقر امری غیر قابل انکار است. بر این اساس توانمندسازی زنان پیش نیاز توسعه پایدار،‌ مردم سالاری و جامعه عاری از فقر و ... است.

مولاوردی اضافه کرد: سازمان ملل در بحث توانمندسازی به عواملی چون حق تصمیم گیری،‌ دسترسی به منابع و فرصت‌های برابر، توانایی برای تاثیر گذاشتن بر تغییرات اجتماعی و اقتصادی در سطوح ملی و بین المللی تاکید می‌کند. در این میان تحقق توسعه پایدار و متوازن بدون در نظر گرفتن تمامی اقشار و گروه‌های اجتماعی از جمله زنان روستایی امری دست نیافتنی به نظر می‌رسد.

وی تصریح کرد: در ایران با در نظر گرفتن عواملی مانند نبود توازن نسبت جنسی،‌افزایش نسبت تجرد با سالخورده شدن جمعیت روستایی،‌طلاق، فوت همسر و افزایش هزینه‌های زندگی زنان روستایی ناچار هستند بیش از پیش بار اقتصاد خانوار را بر دوش بکشند. آمار رسمی و واقعی زنان شاغل در بخش کشاورزی وجود ندارد، آنان علیرغم داشتن فعالیت‌های غیررسمی در بخش کشاورزی هیچگونه درآمد مستقیمی از این بابت دریافت نمی‌کنند و خود را خانه دار می‌پندارند. بنابراین خود را در سرشماری‌ها خانه دار معرفی می‌کنند. این زنان سهم اعتبارات بسیار محدودی دارند و لازم است ردیف اعتباری ویژه زنان روستایی در نظر گرفته شود.

وی افزود: با توجه به وضعیت کلی زنان در اقتصاد روستا، به نظر می‌رسد در برخی محورها باید نگاه متفاوت و برنامه ریزی ویژه‌ای را مدنظر قرار داد.

وی تاکید کرد: عدم دسترسی به منابع مالی باید برنامه ریزان اقتصادی کشور را به سمت حمایت‌های مالی خود از زنان روستایی سوق دهد. تجربه صندوق اعتبارات خرد با نتایج اقتصادی و اجتماعی و توانمندی زنان نقش موثری در توسعه پایدار روستایی جامعه ما داشته است. جمعیت عظیم زنان روستایی و نقش در حال افزایش آنان در اقتصاد کشور در برنامه‌های کلان کشوری تا کنون چندان لحاظ نشده و برنامه‌های اجرا شده اگرچه در ظاهر از مردان حمایت نمی‌کنند به جهات مختلف از جمله زمینه‌های تاریخی،‌ اجتماعی و اقتصادی به سمت مردانه شدن رفته است و این روند ادامه دارد.

مولاوردی اضافه کرد: ضرورت دارد برنامه ریزان هر جا لازم است بخش معناداری از اعتبارات، ‌حمایت‌ها و آموزش‌ها را به زنان اختصاص دهند. علاوه بر آن حمایت از زنان کارآفرین روستایی یکی از راهکارهایی است که حضور زنان روستایی در عرصه اقتصادی کشور را تقویت می‌کند. برای تحقق این اهداف تدوین برنامه جامع توسعه امور زنان روستایی لازم است.

تشکیل صندوق قرض الحسنه با عضویت کشورهای D8

مولاوردی در جمع خبرنگاران از تشکیل صندوق قرض الحسنه با عضویت هشت کشور در حال توسعه اسلامی (D8)‌برای اعطای اعتبار به زنان روستایی این کشورها در جهت توانمندسازی آنان خبر داد.



منبع: ایسنا


۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن