تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815424735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشروی گروه تروریستی بوکوحرام؛ علت ها و پیامدها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پیشروی گروه تروریستی بوکوحرام؛ علت ها و پیامدها تهران - ایرنا - عملکرد ناموفق دولت نیجریه و کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند سبب شده است تا گروه تروریستی بوکوحرام هر روز دامنه نفوذ خود را در نیجریه گسترش دهد و دیگر کشورهای آفریقایی را نیز با تهدید جدی روبرو کند.


صدها نفر از عناصر گروه تروریستی «بوکوحرام» شهرهای «چیبوک»، «هونگ» و «گومبی» را در ایالت «آداماوا» در شمال شرق نیجریه به اشغال خود در آورده و به شهر «ابوجا» پایتخت نیجریه نزدیک شده اند.
به گزارش بیست و پنجم آبان روزنامه «الوسط» بحرین، گروه تروریستی بوکوحرام سه شهر نیجریه را را به اشغال خود در آورد. این گروه شهر چیبوک در ایالت «بورنو» را نیز به کنترل خود در آورده است.
بوکوحرام در بیست و پنجم فروردین امسال، حدود 300 دانش آموز دختر را از مدرسه ای در همین شهر ربود. ده ها نفر از این دانش آموزان توانستند از چنگ تروریست ها بگریزند، اما همچنان 219 نفرشان در بند بوکوحرام هستند.
این گروه که از سوی آمریکا در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته طی ماه گذشته بیش از 20 شهر و روستا را در ایالت های آداماوا و «بورنو» در شمال شرق نیجریه به اشغال خود در آورده و اعلام خلافت باصطلاح اسلامی کرده است.
با وجود اینکه فرماندهان ارتش و «گودلاک جاناتان» رییس جمهوری این کشور، بارها وعده آزاد سازی دختران ربوده شده را داده اند، اما این ارتش نه فقط در رهایی بخشی این دختران در بند گروه تروریستی بوکوحرام ناتوان بوده است، بلکه چیبوک زادگاه این دختران هم به اشغال گروه بوکوحرام در آمده و این گروه بیشتر ساکنان مسیحی شهر مزبور را مجبور به مهاجرت از این شهر کرده اند.
به گزارش بیست و چهارم آبان روزنامه «النهار» لبنان، طی چند هفته گذشته شمار بسیاری از مردم نیجریه پناهنده شده و اکنون 17 هزار نفر در اردوگاه «میناواو» در شمال کامرون به سر می برند. این در حالی است کمسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل بر آورد کرده است هر هفته حدود 4 تا 5 هزار نفر از مردم نیجریه پناهنده می شوند که 70 درصد از این افراد را زنان و کودکان تشکیل می دهند.
این افراد از شهرهای «موبی»، «باما»، «بانکی»، «بولکا» و دیگر شهرها که گروه تروریستی بوکوحرام در آنجا بر ارتش نیجریه پیروز می شوند به اردوگاه ها مهاجرت می کنند.
بوکوحرام از سال 2009میلادی به طور رسمی فعالیت های تروریستی خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون هزاران نفر را در نیجریه و کشورهای همجوار به خاک و خون کشیده است.
فعالیت بوکوحرام در نیجریه و اقدامات خشونت آمیز این گروه از جمله حملات به نیروهای امنیتی و ربودن افراد، جدی ترین چالش امنیتی برای دولت این کشور محسوب می شود.
تحلیلگران بر این باورند که آنچه گروه تروریستی بوکوحرام در نیجریه دست به آن می زند شبیه عملکرد گروه تروریستی- تکفیری داعش در عراق و سوریه و گروه طالبان در افغانستان و پاکستان است. این اقدام نشان می دهد که گروه های تندرو تلاش می کنند تا مناطق جغرافیایی گسترده ای را در اختیار داشته باشند.
بوکوحرام تلاش می کند تا قوانین تندروانه خود خواسته را در نیجریه در حوزه هایی که زیر کنترل دارد، یپاده کند.
ناتوانی دولت نیجریه در رویارویی با گروه تروریستی بوکوحرام و سهل انگاری کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند، سبب شده است تا خطر این گروه تروریستی افزون بر نیجریه دیگر کشورهای همسایه را هم تهدید کند.
با سهل انگاری دولت این کشور و دیگر کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند احتمال این که نیجریه و دیگر کشورهای همسایه به سبب پیشروی ها و جنایت های گروه بوکوحرام به سوی آشوب فراگیر پیش رود، بسیار زیاد است.
وجود فقر، بیکاری و فساد در کشورهای آفریقایی هم به نوبه خود سبب می شود که گروه های تروریستی راحت تر بتوانند نیرو جذب کرده و اندیشه های تندروانه خود را در کشورهای آفریقایی گسترش دهند.
گروه بوکوحرام در چنین فضایی اقدام های تروریستی خود را در نیجریه گسترش می دهد، چرا که زمینه های لازم برای پیشروی این گروه فراهم است و کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم را دارند فقط نظاره گر پیشروی این گروه در نیجریه هستند.
از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و نفسیر خبر
پژوهشم**9278**1358


26/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن