تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803983454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو مجلس افغانستان: نمایندگان با مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی مخالفند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عضو مجلس افغانستان: نمایندگان با مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی مخالفند کابل- ایرنا- عضو مجلس نمایندگان افغانستان اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی را در قالب موافقتنامه امنیتی کابل - واشنگتن در تضاد با دستورات دین مبین اسلام دانست و گفت: اکثر نمایندگان مجلس با اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی در افغانستان مخالفند.


"قاضی نظیر احمد حنفی" نماینده مردم هرات در مجلس افغانستان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرانا در خصوص مباحث غیرعلنی مجلس این کشور در باره موافقتنامه امنیتی کابل - واشنگتن گفت: تا دو هفته دیگر بحث روی مفاد مواد موافقتنامه امنیتی کابل- واشنگتن در مجلس ادامه خواهد یافت.
این نماینده مجلس افغانستان گفت: شمار زیادی از نمایندگان به 20 تا 27 ماده این موافقتنامه ایرادهای اساسی دارند و موافقت با آن را به زیان کشور می بینند.
نظیر احمد حنفی تاکید کرد: مصمم هستیم 27 ماده موافقتنامه امنیتی کابل – واشنگتن را که به زیان افغانستان می دانیم بطور مطلق رد کنیم.
این عضو مجلس نمایندگان افغانستان تاکید کرد که ما تاکنون جنایت "رابرت بیلز" نظامی آمریکایی را که در سال 1390 در روستای پنجوایی قندهار چندین زن و کودک را به رگبار بست، از یاد نبرده ایم.
این عضو مجلس افغانستان گفت اعطای مصوونیت قضایی به نظامیان آمریکایی بدان معنی است که جنایات در افغانستان تداوم خواهد یافت و افغان ها در قبال اینگونه اقدامات چاره ای جز سکوت و تماشا نخواهند داشت.
پیش از این نیز سید جمال فکوری بهشتی عضو دیگر مجلس نمایندگان افغانستاندر گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که اعطای مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی بر اساس موافقتنامه کابل – واشنگتن مشکلات جدی برای افغانستان به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: نظامیان خارجی با دریافت مصونیت قضایی با خیالی آسوده می توانند هر جنایتی که خواستند، مرتکب شوند.
بهشتی نظامیان آمریکایی را با فرهنگ و دین مردم افغانستان بیگانه دانست و گفت حضور آنان مشکلات زیادی را در افغانستان به وجود خواهد آورد چنانچه در 13 سال گذشته شاهد اینگونه مشکلات بوده ایم و مردم افغانستان خاطره خوشی از آنان ندارند.
بهشتی با بیان اینکه حضور نظامیان آمریکایی و وجود پایگاههای نظامی خارجی در افغانستان حاکمیت ملی کشور را زیر سوال می برد، افزود: حضور 13 ساله نظامیان خارجی و آمریکایی در افغانستان که همه امور را نیز در اختیار داشتند، چه دست آوردی داشته است که از این پس داشته باشد.
این نماینده مجلس افغانستان، تروریسم و کشت مواد مخدر را با حضور 13 ساله نظامیان خارجی در افغانستان همچنان چالشی جدی و بزرگ در کشورش دانست و گفت شواهدی وجود دارد که نظامیان خارجی حتی به نیروهای طالبان کمک تسلیحاتی و مالی کرده اند و از کشت مواد مخدر نیز حمایت کرده اند.
بهشتی گفت: افزایش چند برابری کشت مواد مخدر در هلمند پس از حضور نظامیان انگلیسی در این منطقه و تداوم و افزایش حملات نیروهای طالبان شاهدی بر این مدعاست که به اعتراف خود نظامیان خارجی، آنان در افغانستان به وعده های خود عمل نکردند.
موافقتنامه امنیتی کابل - واشنگتن پیش از این به عاملی برای تنش در روابط آمریکا و افغانستان در یک سال پایانی حکومت حامد کرزی مبدل شده بود.
این موافقتنامه قرار بود سال 2013 به امضا برسد اما حامد کرزی امضای این موافقتنامه را به پیش شرط هایی منوط کرد.
"حامد کرزی در طول زمامداری خود بارها با تاکید به اینکه آمریکا برای تامین امنیت افغانستان صادق نیست، ˈبرقراری صلح و ثبات، تقویت نیروهای نظامی افغانستان و توسعه اقتصادی این کشور را از مهمترین پیش شرط ها کابل برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن اعلام کرده بود.
موافقتنامه امنیتی آمریکا و افغانستان بحث های زیادی را در محافل سیاسی و اجتماعی افغانستان تا کنون به دنبال داشته است.
شمار پایگاههای نظامی آمریکا در افغانستان، تعداد نظامیان مستقر در این مراکز، هدف و چگونگی عملیات نظامی آنها و نحوه همکاری با افغانستان در صورت بروز تهدید و از همه مهمتر مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی، ازجمله دغدغه های مقامهای افغانستان در امضای این موافقتنامه بوده است.
در همین حال موافقان امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا، اقتصاد شکننده این کشور، کمبود تجهیزات نظامی، تهدید تروریستها و وابسته بودن بودجه این کشور به کمک های خارجی را از جمله دلایل ضرورت امضای موافقتنامه امنیتی کابل - واشنگتن می دانند.
محمد اشرف غنی رییس جمهوری جدید افغانستان که در کارزار انتخاباتی اعلام کرده بود در صورت به قدرت رسیدن، پیمان امنیتی با آمریکا را امضا خواهد کرد، یک روز پس از به قدرت رسیدن این موافقتنامه امنیتی را امضا کرد.
متن توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن دو هفته پیش برای تایید به مجلس نمایندگان افغانستان فرستاده شد، اعضای مجلس این کشور هفته گذشته با فراخواندن مقامات دولتی برای توضیح در باره مواد این توافقنامه، بحث غیرعلنی خود را در خصوص موافقتنامه امنیتی کابل با واشنگتن و ناتو آغاز کردند.
آساق*3*291*1501


26/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن