تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803695388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد تلاش‌ برای مهربانی با یار مهربان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
تلاش‌ برای مهربانی با یار مهربان
بهتر است به جای اینکه خودمان را با امیدواری فریب دهیم، مسئولان و افراد دغدغه‌مند در حوزه‌های کتاب برنامه‌های جدید و مفرحی را برای انس گرفتن مردم با کتاب ارائه دهند.

خبرگزاری فارس: تلاش‌ برای مهربانی با یار مهربان



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، چهارم آبان ماه سال 89 بود که در جلسه 673 شورای عالی انقلاب فرهنگی «سند نهضت مطالعه مفید» پس از کش و قوس‌های فراوان در راستای تحقق و عمل به منویات مقام معظم رهبری و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 1404 به تصویب رسید. این سند با هدف صعود جایگاه استان‌ها در سرانه مطالعه مفید با امید 120 دقیقه مطالعه در روز، افزایش فضای کتابخانه‌های عمومی، عضویت 35 درصدی جمعیت هر استان، توجه به مطالعه غیردرسی و مطالعه مفید در اوقات فراغت به ویژه دانش‌آموزان تدوین شد. یکی از طرح‌های مهم سند نهضت مطالعه مفید برنامه‌های ویژه مطالعاتی برای خردسالان و کودکان است که در سطوح بالاتر گنجاندن ساعت مطالعه مفید در برنامه هفتگی و درسی دانش‌آموزان در مدارس مورد تاکید این سند قرار گرفت.

اینکه از سال 89 تاکنون نسبت به سیاست‌ها و اهداف این سند در نهادینه کردن مطالعه مفید به عنوان یک ارزش و عادت در کشور تا چه حد توجه شده است به زیرساخت‌های فیزیکی، مجازی و انسانی عوامل تهیه و تولید و حمایت از کتب بستگی دارد. طبق این سند مطالعه‌ای مفید تلقی می‌شود که دستاوردها و مهارت‌های علمی و عملی آن در ارتقای توانایی ذهنی و توسعه دانش کاربردی خوانندگان هویدا باشد. مطالعه مفید تنها خواندن نیست مطالعه به معنای خواندن هر نوع متن مکتوب چاپی یا الکترونیکی است و اینکه پرورش و تعالی فرد در به فعلیت رساندن استعدادهای الهی آشکار باشد، عنوان مطالعه مفید به خود می‌گیرد. برای رسیدن به اهداف و طرح‌های «سند نهضت مطالعه مفید» کمیته‌های استانی به ریاست استاندار در مرکز استان‌ها و فرمانداران در شهرستان‌ها تشکیل شده که مدیرکل کتابخانه‌های استان و مدیر نهاد کتابخانه‌های عمومی هر شهرستان دبیران این کمیته هستند.

با وجود نمایشگاه‌های کتاب متعددی که هرساله در شهرستان‌ها برپا می‌شود، عده‌ای گرانی کتاب، وجود کتب مرتبط و سردرگمی برای انتخاب کتاب، عدم توجه به کتاب‌های مفید، عدم اطلاع‌رسانی صحیح و ... را مطرح می‌کنند. در بسیاری از مدارس نیز در هفته‌های کتاب زنگ مطالعه به صدا در می‌آید و مراسمی در این ارتباط برگزار و در نهایت با سخنرانی چند مسئول در باب اهمیت کتاب ختم می‌شود. هرچند نمایشگاه‌های کوچک کتاب در محوطه مدارس برپا می‌شود اما همچنان کتاب‌ها و کتابخانه‌های مدارس آنچنان که باید مورد استقبال دانش‌آموزان قرار نمی‌گیرد، مگر آنکه کتاب مرتبط درسی باشد. البته هدف از مطالعه افزایش سطح اطلاعاتی و فهم هر انسان در یک موضوع است تا جایی که در همان حوزه متخصص شود و نباید از این نکته غافل شد که خواندن روزنامه‌ها و نشریات، قرآن و ادعیه‌ها نیز جزو آمار سرانه مطالعه محسوب می‌شوند. تحقیر ملی یعنی اصرار بر پایین بودن سرانه مطالعه با وجود اینکه اصرار بر پایین بودن سرانه مطالعه در کشور بدون استدلال‌های منطقی نوعی تحقیر ملی به حساب می‌رود اما بهتر است که به جای اینکه خودمان را با امیدواری گول بزنیم، مسئولان و افراد دغدغه‌مند در حوزه‌های کتاب برنامه‌های جدید و مفرحی را برای انس گرفتن مردم با کتاب ارائه دهند.

جای خالی کتاب در سبد کالای خانواده‌ها مقام معظم رهبری نیز در این مورد فرمودند: «باید جورى بشود که در سبد کالاى مصرفى خانواده‌ها کتاب یک سهم قابل قبولى پیدا کند و کتاب را بخرند براى خواندن نه براى تزیین اتاق کتابخانه و نشان دادن به این و آن». ترویج کتاب، ترویج امید بیست‌ و دومین هفته کتاب با شعار «ترویج کتاب، ترویج امید» از 24 آبان‌ ماه جاری تا اول آذر ماه به امید رواج یافتن کتاب در سراسر کشور کار خود را آغاز کرد. به همین مناسب روز گذشته مراسمی در اهمیت ترویج کتاب در دبیرستان دخترانه 12 فروردین کرمان برگزار شد و طبق عادت سایر مراسم‌های هفته کتاب در مدارس، میزی با چند کتاب با عنوان نمایشگاه کتاب برای دانش‌آموزان برپا بود. ندا عامری‌متین در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به سند نهضت مطالعه مفید اظهار کرد: تاکنون 17 دستگاه فرهنگی عضو کمیته این سند هستند.

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان کرمان افزود: امسال با همکاری ناحیه یک آموزش و پرورش کرمان و اداره کتابخانه شهرستان کرمان این مراسم را با هدف آشنایی و انس دانش‌آموزان کرمانی با کتاب برگزار کردیم. وی عنوان کرد: لزوم ترویج مطالعه مفید و دستیابی به اهداف سند نهضت مطالعه نیازمند بسترسازی‌های لازم برای نوجوانان و جوانان است چراکه قشر اصلی جامعه را تشکیل می‌دهند. عامری‌متین متذکر شد: در سال‌های گذشته برنامه‌های متنوع فرهنگی برای افزایش علاقه افراد به کتاب خواندن صورت گرفته است و امسال نیز به‌ طور خاص برنامه‌هایی را برای خردسالان، کودکان و نوجوانان داریم.

وی افزود: این کتاب است که علاوه بر افزایش آگاهی و اطلاعات سبک زندگی مردم را می‌سازد اینکه افراد با خواندن چه کتابی الگوی خود را انتخاب و در راستای ساختن زندگی عمل کنند. رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان کرمان ادامه داد: طرح‌های ایستگاه مطالعاتی بسیاری در مدارس و سطح شهر برای عموم مردم با کتاب‌های مناسب در هر رده سنی دایر شده است. عامری‌متین با اشاره به لزوم راهیابی کتب مختلف در خانه‌های مردم تاکید کرد: ضرورت کتابخوانی و دستیابی به سرانه مطالعه مفید تنها با خرید کتاب و خواندن معمولی محقق نمی‌شود.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه جامعه کنونی به جایگاه واقعی خود در کتابخوانی نرسیده است، گفت: باید طرح‌ و برنامه‌های مفیدی برای علاقه‌مند کردن مردم و مهربان شدن آن‌ها با یار مهربان ارائه شود. لزوم زنگ کتابخوانی در برنامه هفتگی مدارس رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان کرمان از آموزش و پرورش درخواست کرد تا به طور جدی زنگ کتابخوانی و مطالعه را مانند یکی از زنگ‌های درسی در برنامه مدارس بگنجاند. به گزارش فارس، برنامه‌ها و نشست‌های مختلفی در سطح شهر کرمان همزمان با سراسر کشور در اهمیت کتابخوانی برگزار می‌شود که به ارائه گزارش عملکرد و بیان اطلاعات اعداد و ارقامی توسط مسئولان بسنده می‌شود. در شرایطی که کتاب‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف به چاپ می‌رسد و در کتاب‌فروشی و نمایشگاه‌های کتاب خاک می‌خورد، برگزاری نشست‌هایی برای چاره‌اندیشی توجه و مهربان شدن مردم با این یار مهربان بیشتر اهمیت دارد، غافل شدن و نامهربانی با یار مهربان قطعا تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور به دنبال دارد. عباس یمینی شاعر برجسته کشورمان از سال‌ها پیش از انقلاب، زبان کتاب شد و سرود: «من یار مهربانم دانا و خوش بیانم، گویم سخن فراوان با آنکه بی‌زبانم/هر مشکلی که داری مشکل گشای آنم، پندت دهم فراوان من یار پند دانم/من دوستی هنرمند با سود و بی‌زیانم/از من مباش غافل، من یار مهربانم». =============== گزارش از فروغ بوستانچی =============== انتهای پیام/80028/م40

93/08/26 - 08:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن