تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805396035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد نحیف مطبوعات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اقتصاد نحیف مطبوعات ایرنا-تهران-کیست که نداند حرفه ی روزنامه نگاری از هر نظر که جذاب باشد از نظر اقتصادی نیست؛ نه وضعیت درآمدی روزنامه نگاران مناسب است و نه وضع کلی اقتصاد رسانه ها. چه دلایلی باعث چنین وضعیتی شده و راهکار چیست؟


پژوهشگر گروه پژوهش های خبری ایرنا با حضور در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و گفت و گو با چندتن از روزنامه نگاران و فعالان عرصه ی رسانه نظر آنها را درباره ی اقتصاد رسانه و جایگاه شغل روزنامه نگاری در ایران جویا شد.

***روزنامه ها باید تبدیل به بنگاه اقتصادی شوند
«بهروز بهزادی» قائم مقام روزنامه ی «اعتماد» و سردبیر سایت خبری «ایسکا نیوز» در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، مطبوعات دولتی و کمک های دولتی مانند اختصاص یارانه به روزنامه های خصوصی را مهمترین مانع برای افزایش رقابت میان روزنامه ها دانست.
به گفته ی وی روزنامه های دولتی به دلیل تامین بودجه از بخش های دولتی، نیازی به کار اقتصادی ندارند و این در حالی است که روزنامه های خصوصی نیز به دنبال یارانه و دریافت کمک های دولتی هستند. در نهایت چیزی که باقی می ماند این است که عامل رقابتی در میان مطبوعات دیده نمی شود و در نتیجه بسیاری از این مطبوعات به دنبال اصلاح خود نیستند. این امر نیازمند آزادی فضای مطبوعات است تا رسانه ها روی پای خود بایستند. اینگونه است که روزنامه یی که حرفه یی است و مخاطب دارد، باقی خواهد ماند و روزنامه ی بدون مخاطب مجبور به ترک عرصه است.
این فعال رسانه یی با بیان اینکه رسانه های خصوصی کنونی اگر سودی نداشته باشند نمی توانند به کار خود ادامه دهند و تنها منابع درآمدی آن ها متفاوت است، افزود: سود حاصل از دریافت آگهی و درآمدهای پیدا و پنهان روزنامه بسیار اندک است و در حدِ کسب سود در یک موسسه ی اقتصادی نیست. در نتیجه کسب سود اندک سبب خواهد شد تا نیروهایی که برای بنگاه های مطبوعاتی فعالیت می کنند، از درآمد پایینی برخوردار شوند.
بهزادی در ادامه ی گفت و گوی با پژوهشگر ایرنا به وضعیت حرفه ی روزنامه نگاری در ایران اشاره کرد و گفت: به طوری کلی بحث های فرهنگی در ایران، همیشه به عنوان بحث های دلی و احساسی محسوب شده است. متقاضیان مشاغلی مانند معلمی، استادی، شاعری، نویسندگی و در نهایت روزنامه نگاری افرادی هستند که به جای به کار گرفتن منطق خود و حسابگری به احساسات خود رجوع می کنند و به شغل خود همانند شغلی پردرآمد نگاه نمی کنند.
قائم مقام روزنامه ی اعتماد با بیان اینکه در زمان حاضر جامعه از نظر فرهنگی کار مطبوعات و رسانه را به منزله ی یک شغل تلقی نمی کند، تاکید کرد: نگرش احساسی روزنامه نگاران به شغل خود سبب می شود تا تشکیلات حمایتی از این قشر در کشور وجود نداشته باشد.
بهزادی با تاکید بر اینکه باید در روزنامه ها نگاه اقتصادی حاکم باشد، تصریح کرد: صنعتی شدن حرفه ی مطبوعات و گذر از مرحله ی سنتی سبب می شود تا روزنامه ها دارای بخش های اقتصادی، آگهی و اداری شوند. از این رو روزنامه ها باید به بنگاه های اقتصادی تبدیل شوند تا ضمن شکل دادن به خود، درآمد داشته باشند و بتوانند راه را ادامه دهند.

***فناوری اطلاعات کمکی به اقتصاد مطبوعات نکرده است
«عباس تهرانی» مدیرمسوول هفته نامه ی «جهان سینما» در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا توسعه ی فضای مجازی را عامل مهمی در آسیب رسیدن به اقتصاد محصولات فرهنگی دانست و گفت: به طور حتم زمانی که دسترسی به مطبوعات و همچنین کالاهای فرهنگی مانند فیلم در فضای مجازی وجود داشته باشد، متقاضیان خرید این محصولات کاهش پیدا خواهد کرد.
اما در میان عده یی همچون تهرانی که معتقدند استفاده از فضای مجازی و تارنماهای خبری سبب کاهش خرید مطبوعات از سوی مخاطبان آن ها شده است، برخی نیز بر این عقیده اند که گسترش فناوری های ارتباطی خدشه یی بر نقش مطبوعات وارد نکرده است و تنها نقش اطلاع رسانی سریع را از دوش آن ها برداشته است.
مدیرمسوول هفته نامه ی جهان سینما، در بخش دیگر گفت و گوی خود با پژوهشگر ایرنا تاکید کرد هزینه های سرسام آور چاپ و افزایش قیمت کاغذ، ناشی از تحریم ها سبب وارد آمدن فشار زیادی بر بدنه ی مطبوعات کشور شده است.
به گفته ی تهرانی علاوه بر این ها بخشی که همیشه به یاری مطبوعات می رسید یعنی همان تبلیغات فرهنگی و هنری و انتشار آگهی ها هم به دلیل مشکل های اقتصادی رنگ باخته اند؛ زیرا تبلیغات تجاری و خدماتی تا پیش از افزایش قیمت ها، بخشی از هزینه های مطبوعات را تامین می کرد.
وی همچنین با گلایه از کیوسک های روزنامه فروشی که این روزها تبدیل به مکانی برای فروش تنقلات و مواردی غیر از مطبوعات شده اند، گفت: لازم است غرفه هایی با حمایت وزارت ارشاد اسلامی در مکان های پرتردد مانند پردیس های سینمایی و برخی معابر شلوغ شهر تاسیس شود تا با شکل گیری نمایشگاه های دایمی، مطبوعات کشور در اختیار عامه ی مردم با وسعت توزیع بیشتری قرار گیرد.

***رسانه های دولتی مزاحم بخش خصوصی هستند
«سیدعلی محمد هاشمی» مسوول توزیع روزنامه ی «اطلاعات» هم در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، گسترش فضای مجازی را یکی از مهمترین دلایل کاهش تیراژ دانست و گفت: جایگزینی فضای مجازی به جای رسانه های مکتوب یکی از دلایل کاهش تیراژ است. فضای مجازی آمده است تا جای کاغذ را بگیرد.
وی در پاسخ به اینکه نسخه های آنلاین چه تاثیری بر استقبال از مطبوعات بخصوص روزنامه ها گذاشته است، گفت: تمام روزنامه های ایران دارای نسخه های آنلاین بر روی اینترنت هستند که البته رایگان هم در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. از سوی دیگر استفاده از نسخه های آنلاین در حالی رایگان است که فرد برای خرید نسخه ی چاپی روزنامه، حداقل 500 تومان باید بپردازد. در این میان فردی که به اینترنت دسترسی ندارد یا تمایلی به استفاده از آن ندارد مجبور به پرداخت هزینه است اما کسی که از اینترنت استفاده می کند مجبور به پرداخت هزینه یی نیست.
هاشمی از نامعلوم بودن زمان پولی شدن نسخه های اینترنتی در ایران سخن گفت و افزود: اگر این اتفاق بیافتد، به اقتصاد نشر کمک خواهد شد و باید همه گیر شود.
مسوول توزیع اطلاعات نیز در بخش دیگر گفت و گویش با پژوهشگر ایرنا مطبوعات و رسانه های دولتی را مزاحم مطبوعات بخش خصوصی خواند و گفت: مطبوعات دولتی به دلیل دریافت بودجه از بخش های دولتی، در خرج کردن دست و دلبازتر عمل می کنند. برای نمونه می توان به غرفه های نمایشگاه مطبوعات اشاره کرد که از سازه های چند میلیون تومانی تا سازه های بسیار ساده را می توان مشاهده کرد. در این جا تفاوت بخش دولتی و خصوصی به طور کامل مشهود است. از نگاه به غرفه ها می توان دریافت که چه کسانی منابع مالی داشته و هزینه کرده و چه کسانی از منابع مالی دولتی محروم بوده و هزینه نکرده اند. بازدیدکنندگان از نگاه به غرفه ها به خوبی به این امر پی می برند.
به عقیده ی هاشمی در زمان حاضر دولت به دلیل رویارویی با مشکلات اقتصادی و در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، باید به دنبال تعطیل کردن تمامی مطبوعات دولتی باشد.
به گفته ی وی چه دلیلی دارد که به عنوان مثال وزارت نفت، رسانه داشته باشد؟ مگر رسالت وزارت نفت تولید مطبوعات است؟ چرا وزارت بهداشت باید رسانه داشته باشد؟ رسالت این امر باید به بخش خصوصی واگذار شود و در صورت تمایل به داشتن بلندگو، دو صفحه را از بخش خصوصی اجاره کنند. این کار سبب اشتغالزایی، حرفه یی شدن روزنامه نگاری و جلوگیری از اتلاف بیت المال خواهد شد.
هاشمی اقتصاد ضعیف مطبوعات را یکی از دلایل معیشت ضعیف روزنامه نگاران و شاغلان این عرصه عنوان کرد و گفت: هرچند اکثر مطبوعات حقوقی را بر اساس مبنای وزارت کار پرداخت می کنند اما همین پایه ی حقوقی، خود دارای معایبی است که حتی برای هزینه ی رفت و آمد خبرنگار نیز کافی نیست.
مسوول توزیع روزنامه ی اطلاعات در خصوص برابری درآمد و هزینه در مطبوعات ایران گفت: اگر دخل و خرج در روزنامه یی با هم همخوانی نداشته باشند، آن روزنامه تعطیل خواهد شد؛ پس دخل و خرج می خواند که هستند. اما چند سالی است که کار در این عرصه به دلایل تغییر نرخ دلار، کاهش حمایت های دولتی، افزایش رسانه های مکتوب و افزایش خط قرمزها، دشوار شده است و به سختی ادامه پیدا می کند اما همچنان دخل و خرج با یکدیگر می خواند زیرا در غیر این صورت روزنامه تعطیل می شود.

***فضای مجازی نمی تواند مشکلی برای رسانه های چاپی بوجود آورد
«مهدی روزبهانی» دبیر سرویس بین الملل روزنامه ی «ابتکار» در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا تاکید کرد که ورود عرصه ی مجازی اگرچه تاحد کمی سبب تقلیل جایگاه مطبوعات شده است، اما تزلزلی در کارکرد آن ایجاد نکرده است.
به گفته ی این روزنامه نگار، ورود فناوری های نوین ارتباطی تنها سبب شده است نقش های اضافی که مطبوعات در دهه های قبل به دوش می کشیدند، از دوششان برداشته شود. به عنوان مثال تا پیش از ورود رادیو و تلویزیون نقش اطلاع رسانی فوری خبری بر دوش روزنامه ها بود و در این بین اخبار حتی دیرتر از موعد مقرر به دست مردم می رسید اما با گسترش این وسایل و گزارش های زنده ی خبری و تصویری، اگرچه نقش اضافی مطبوعات به عنوان اطلاع رسان فوری از بین رفت، اما به جایگاه اصلی مطبوعات ضربه یی وارد نشد.
به استدلال روزبهانی در زمان حاضر امکانات برقی و دیجیتالی کشور به گونه یی نیست که در همه جا دسترسی به اینترنت مقدور باشد اما روزنامه و مجله با ویژگی «همه جایی بودن» خود، یکی از ابزارهایی است که افراد اهل مطالعه و علاقه مند در سفر نیز به همراه خود می برند.
این روزنامه نگار با اشاره به اینکه امکانات اینترنت و نسخ چاپی با یکدیگر متفاوت است، گفت: نسخه های چاپی قابلیت «همه جایی بودن» دارند و عده یی که اطلاع دقیقی ندارند گمان می کنند با آمدن اینترنت بنیان روزنامه به خطر می افتد اما ویژگی های فیزیکی و محتوایی روزنامه ها مخاطب خاص و حتی عام خود را دارد. فضای مجازی امکان خواندن مطالب طولانی را برای خواننده فراهم نمی کند و مطالب بیشتر به صورت تیتروار و خلاصه است اما امکان نشستن و در دست گرفتن کاغذ حوصله ی بیشتری را برای خواندن مطالب طولانی فراهم می سازد.
دبیر روزنامه ی ابتکار هم در خصوص تفاوت تامین منابع مالی در روزنامه های دولتی و خصوصی و نیز توان مالی مطبوعات گفت: نظام اقتصاد رسانه در هر کشوری به بخش اقتصادی و سیاسی آن وابسته است. در ایران نیز به دلیل اینکه وضعیت مالکیت در نظام رسانه یی تکلیف مشخصی ندارد یعنی هم دولتی و هم خصوصی است و حتی اگر خصوصی است باز هم از دولت یارانه می گیرد، نمی توان نظر مشخصی در این باره ارایه کرد.
به بیان وی قطعا روزنامه هایی که وابسته به مجموعه ی دولتی هستند، دارای ثبات بیشتری هستند که همین وابستگی بر محتویات آن ها تاثیر می گذارد و روزنامه تبدیل به فیلتر آن ارگان می شود. این در حالی است که در بقای روزنامه ها و مطبوعاتی که وابستگی کمتری به ارگان های دولتی دارند و تنها یارانه ی مطبوعات می گیرند، تزلزل بیشتری مشاهده می شود.

***روزنامه نگاری شغل ناپایداری است
«رضا سیفی» خبرنگار روزنامه ی «همشهری» هم در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا تاکید کرد که ناامن بودن شغل خبرنگاری و روزنامه نگاری یکی از ضعف های حوزه ی کار در مطبوعات است.
به گفته ی وی ضعف شغل روزنامه نگاری در ناپایدار بودن آن است. به عبارت دیگر اگر فردی به صورت ثابت برای روزنامه یا رسانه یی فعالیت می کند هیچ تضمینی نیست که در همان رسانه ماندگار باشد یا خیر. زیرا به دلایل مختلف مانند توقیف روزنامه یا توقف چاپ، روزنامه نگار به معنای واقعی از کار بی کار می شود.
سیفی در ادامه ی اظهارات خود به موضوع بیمه ی خبرنگاران و لزوم قرار گرفتن این شغل در ردیف مشاغل سخت اشاره کرد و افزود: شغل خبرنگاری جزو مشاغل سخت محسوب می شود زیرا خبرنگاران باید در دل خبر و حادثه قرار گیرند و حتی در برخی مواقع جان آن ها نیز به خطر می افتد؛ در نتیجه، بیمه ی خبرنگاران نیز باید هم ردیف بیمه ی مشاغل سخت محسوب شود اما برخی رسانه ها حتی روزنامه نگاران و خبرنگاران را بیمه نمی کنند و مابقی روزنامه نگارانی که از بیمه برخوردارند، هم ردیف کارمندان معمولی بیمه می شوند و 30 سال خدمت را باید از سربگذرانند.

***چند شغله بودن روزنامه نگاران به کیفیت کار آنها آسیب می زند
«پیمان مرادخانی» از مسوولان ارشد روزنامه ی «شهروند» نیز در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا و در پاسخ به این سوال که فضای مجازی چه تاثیری بر اقتصاد مطبوعات گذاشته است، گفت: فضای مجازی تاثیر صد در صدی بر استقبال مردم از روزنامه ها و مجلات داشته است و بسیاری از مخاطبان به جای خرید روزنامه از نسخه های منتشر شده در سایت روزنامه ها استفاده می کنند. حتی بسیاری از مخاطبان روزنامه ی نوپای شهروند که حدود یک سال از عمر انتشار آن می گذرد، ابتدا از طریق سایت روزنامه با آن آشنا شده اند. این خود یکی از دلایل اصلی کاهش تیراژ است.
وی به اوضاع معیشتی سخت و در برخی موارد نامناسب روزنامه نگاران اشاره کرد و گفت: بسیاری از روزنامه نگاران و فعالان مطبوعات از اوضاع معیشتی نامناسبی برخوردارند و به واقع نمی توان با حقوق ماهیانه یک میلیون تومان زندگی کرد. در این صورت است که روزنامه نگاران برای امرار معاش خود مجبور به فعالیت در شغل های دیگر یا روزنامه های دیگر هستند. همچنین فعالیت روزنامه نگار در مطبوعات مختلف سبب شده است تا حتی بسیاری از روزنامه ها از نظر برخی دیدگاه ها شبیه یکدیگر شوند. اگر روزنامه نگار از نظر اقتصادی تامین باشد و مجبور به کار در دیگر روزنامه ها نباشد، از انتشار خبرها و دیدگاه های تکراری جلوگیری خواهد شد.
مرادخانی در بیان راهکار برای بهبود وضعیت اقتصادی مطبوعات گفت: تنها نمی توان از دولت انتظار داشت بلکه فعالان عرصه ی مطبوعات خود باید تلاش کنند و بخش های اقتصادی و آگهی در روزنامه ها را فعال سازند. این بخش نیازمند تحول و دگرگونی اساسی در نگرش به تبلیغات و نحوه ی چگونه تبلیغ کردن است.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم** 9283**2054


25/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن