تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804505750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خود را ارزان نفروشیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خود را ارزان نفروشیم تهران- ایرنا- روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی به قلم «مجید زندی» نوشته است: درس های مکتب امام حسین(ع) در ایام محرم تنها عزاداری برشهادت آن حضرت نیست؛چه بسا اگر ما در شیوه زندگی اجتماعی آن بزرگوار توجه کنیم - حداقل در این درس به ابعاد سیاسی نگاه نکنیم- درمی یابیم که همواره باید خود را عزیر و باعزت بدانیم ودر امور دنیا خود را به هیچ قیمتی نفروشیم.


آن امام در عزت نفس، درس بسیار باارزشی به ما داده است که تنها یک مورد از سخنانش می تواند بسیاری از مشکلات خانوادگی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی شیعیانش را برطرف نماید. آنجا که می فرمایند:"جان های شما قیمتی جز بهشت ندارد، پس آن را به چیزی جز آن نفروشید، اگر کسی عوض خدا به دنیا راضی شد به قیمت نازلی خود را فروخته است ."
اگر چه عزت مداری در امور سیاسی هم در زندگی آن بزرگوار در اوج قرار داشت که به جانبازی ایشان و اسارت عزیزان منتهی شد و حماسه عاشورا را پدیدار ساخت؛ اما یقیناً رسیدن به آن، به پله های ترقی نیاز داشت که امام آنها را در زندگی عادی خود بارها تمرین کرده بودند. که بخشی از همان ها را در روابط فردی و اجتماعی نیز به مسلمانان آموخت . او عزت را حتی برای فقیر و نیازمند می خواست و نیاز را توجیه گر ذلت پذیری و خدشه دار کردن عزت نفس مسلمان نمی دیدند و راه حفظ عزت و کرامت نفس را در زمان نیازمندی به آنان می آموختند.
البته این مفهوم تربیتی رفتار امام حسین بدین معنا نیست که پیروانش هیچگاه مطالبه حق نکنند، چه بسا اگر چنین نکنند، گرفتار ظلم می شوند که زندگی آن حضرت خود در اوج ظلم ستیزی هم بود است، و اگر حاکم و مدیری حقوق زیردستانش را نپردازد، گرفتار حق الناسی می شود که از ظلم های بسیار آشکارمحسوب می شودکه حتی خداوند نیز به خود اجازه نداد آن را به نفع دیگری ببخشد، مگر این که صاحب حق رضایت دهد.
به زندگی عادی و اجتماعی خود باز گردیم. قبل از اینکه شیوه جدید نام گذاری و صدور شناسنامه و انتخاب نام فامیلی در ایران در حدود 70 سال پیش رسم شود مردم ایران رسم بسیار خوبی داشتند که برای فرزندان خود القاب مثبت انتخاب می کردند و او را به نام های مختلف که حاکی از بزرگی و آقایی و عزیزی باشد می خواندند و این خود مقدمه ای برای عزیز دانستن خود محسوب می شد.
در مقابل برای همه مشخص است که اعطای القاب پست و نکوهیده از طرف خانواده یا اجتماع و گروه همسالان و محیط کاری چه اثرات مخربی بر فکر و ذهن فرد و مسیر آینده او خواهد گذاشت.
در این دوران همیشه یکی از نگرانی های عمده خانواده ها و مسئولان و سازمان های حمایتی هر کشور گسترش و رواج معضلات و مشکلات اخلاقی و سوق یافتن نوجوانان و جوانان به سمت مفاسد اخلاقی و اجتماعی باندهای فساد و تباهی سرقت های مسلحانه و انواع و اقسام انحرافات فردی و گروهی است که در نتیجه علاوه بر نابودی افراد و خانواده ها جامعه را نیز به سمت تخریب و تباهی سوق خواهد داد.
کارشناسان امور تعلیم و تربیت بر این باورند که وجود "عزت نفس" در افراد رکن اصلی جلوگیری از سوق یافتن به سمت مفاسد اخلاقی و اجتماعی "عزت نفس" یعنی "احساس ارزشمندی" و شرافت.
کودکان و نوجوانان امروز وارثان آینده این کشور محسوب می شوند و اگر نتوان این رویه درست تربیتی را برای آنها نهادینه کرد تا آنها خود را عزیز بشمارند توسعه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی امروز و فردا هیچ اهمیتی ندارد، زیرا چنین افرادی اگر رجل سیاسی هم شوند در بخش های مختلف از خود ضعف نشان می دهند و تلاش های امروز مردان و زنان و مادران و پدران جامعه را به قیمت نازل خواهند فروخت.
در چنین حالتی باید پذیرفت که آموزش عزت نفس و درست اندیشی درباره خود و تقویت آن در نهاد خانواده مدرسه و محیط جامعه نخستین هدف جلوگیری بروز مشکلات اجتماعی و در مقابل گشایش راه درست پیشرفت و ترقی فردی و در نهایت جامعه است، زیرا اگر در جامعه ای اعتماد به نفس و عزت نفس نباشد این جامعه توان پیشرفت های علمی و فرهنگی را هم ندارد تا چه رسد به ابتکاران و اختراعات و حرکت های جدید علمی که در سطح جهان به آن روی خوش نشان داده و به آن نیاز داشته باشند.
در این میان نقطه اوج تقویت عزت نفس دوران نوجوانی است که وظیفه خانواده ها را بسیار سخت و خطیر می سازد زیرا در این دوران است که نوجوانان به عنوان مردان و زنان بزرگ آینده به دنبال هویت مستقلی برای خود می گردند و اگر این هویت از سوی خانواده و مدرسه برای نوجوان دیده نشود نوجوان دچار بحران هویت می شود که عزت خود را از دست خواهد داد. در این سن نوجوانان باید برای آقا و خانم و عزیز و عزتمندشدن تقویت شوند و به نقش و منزلت آنها احترام گذاشت.
حمید استاد رضایی دانشجویی کارشناس ارشد روانشناسی درباره اهمیت تقویت عزت نفس در میان جوانان و نوجوانان به گزارشگر ما می گوید: به نظر من اگر جوانان ما خود را عزیز بدانند و عزت نفس داشته باشند بسیاری از مشکلات خود را به آسانی حل می کنند و فرصت هایی که در اختیار آنها قرار می گیرد به بهترین نحوی استفاده می کنند. چنین افرادی در دانشگاه هم شاخص هستند زیرا با رویی خوش با دیگران ارتباط برقرار می کنند و مشکلات خود را مطرح می سازند و در صدد حل مشکلات دیگران برمی آیند.
خانم ادهم یکی دیگر از دانشجویان روانشناسی بالینی هم می گوید: به نظر من هر کسی می تواند متوجه شود که دارای عزت نفس هست یا خیر به این شکل که اگر فرد نظر مثبتی به خودش دارد دارای عزت نفس بالایی است ولی اگر دیدگاهش نسبت به خودش منفی باشد عزت نفس او کم خواهد بود. حتی دیگران هم متوجه می شوند فردی که عزت نفس پایین دارد معمولا نمی خندد یا کم می خندد. کناره گیری می کند و با دیگران ارتباط خوبی برقرار نمی کند.
خانم حمیده زواریان که دو فرزند تحصیلکرده تربیت و تحویل جامعه داده هم در این باره می گوید: من فکر می کنم اگر به جای سرکوفت و انتقاد و سرزنش فرزندان را تشویق و تایید کنیم و در واقع به نظرات و عقاید آنها احترام کنیم. با آنها مشورت کنیم و بچه ها را در حاشیه نبینیم بلکه والدین آنها را همسفر خود در زندگی بدانند در آن صورت است که فرزندان احساس ارزشمندی نسبت به خود پیدا می کنند.
خانم نرگس میراحمدی کارشناس امور پرورشی آموزش و پرورش هم درباره راههای تقویت عزت نفس در میان نوجوانان و جوانان می گوید: آنچه که مسلم است نوجوانی که دارای عزت نفس است می تواند پیشرفت های قابل ملاحظه ای در عرصه اخلاقی تحصیل فعالیت های شغلی علمی و اجرایی جامعه داشته باشد اما اگر بخواهیم مردان و زنان آینده را با عزت تربیت کنیم باید نگرش خود را نسبت به دانش آموزان امروز مثبت نمائیم و از دریچه ضعف و درماندگی به آنها ننگریم.
وی می گوید: عزت نفس همان تقواست که دانش آموز جسم و روح خود را حقیر و در اختیار دیگران قرار نخواهد داد زیرا عزت نفس به او می رساند که در همه کارها خدا او را می بیند همه کارها تحت کنترل خداست آنوقت در دل و ذهن نوجوان و جوان رویه شیطانی و میل به عمل خلاف نابود می شود.
روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه گزارش خود نوشته است: همچنانکه اشاره شد عزت نفس و احساس سالم بودن و درستکاری به منظور کاستن از کجی های موجود می تواند مسئولین کشور را هم دایره خود قرار دهد چرا که وجود عزت نفس در هر جامعه ای به مثابه استوار ساختن ستون و تکیه گاهی است که می توان در سایه آن مسایل دیگر جامعه همچون اصلاح مسایل محیط زیستی احترام گذاشتن به نظرات و آبروی دیگران رعایت اصول راهنمایی و رانندگی رعایت حال ارباب رجوع در ادارات و سازمان ها و... را گسترش داد.
اگر افراد جامعه خود را عزیز بدانند دیگران و همنوعان خود را نیز عزیز می دانند و عزت نفس در این دایره هیچ ارتباطی با خودخواهی و غرور ندارد، بلکه یکی صفات پسندیده اخلاقی و دیگری از صفات پست محسوب می شود.
عزت نفس یعنی آبرومندی که وجود آن حتی در گزینش لطیف ترین تعابیر برای " سخن گفتن " با دوست، آشنا، همکار و خانواده و شرافتمندانه ترین سکوت برای شنیدن از اطرافیان موثر است که وجود آن برای ایجاد جامعه ای سالم و ایده آل بسیار حیاتی است.
عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی و شرافت هر خانواده ای اگر بتواند کودک و نوجوان خود را شریف تربیت کند که آنها خود را با شخصیت بدانند در آینده و بزرگسالی هیچگاه به خود اجازه نمی دهند خود را به هیچ رفتار انحرافی بفروشند و این بهترین برگ برنده برای تربیت صحیح اخلاقی است.
منبع: جمهوری اسلامی
اول**1368**


25/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن