تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802450800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرخ سود مناسب در هدایت منابع به سمت سیستم بانکی نقش مهمی ایفا می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نرخ سود مناسب در هدایت منابع به سمت سیستم بانکی نقش مهمی ایفا می کند تهران - ایرنا - تبعات نامطلوب کاهش نرخ سود سپرده های بانکی روی سایر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله مباحث چالش برانگیز بازارهای پولی و مالی است که طرح آن نگرانی هایی را نسبت به خروج منابع از نظام بانکی ایجاد خواهد کرد لذا باید با اتخاذ راهکاری مناسب از خروج منابع پولی از شبکه بانکی جلوگیری و این منابع را به سمت نظام بانکی هدایت کرد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نرخ سود بانکی تبعات مستقیم و غیرمستقیم زیادی بر شاخص های مختلف اقتصادی دارد که اغلب آنها در زیر چتر سیاست های پولی تعریف می شود که برخی از آن نیز محصول سیاست های مالی دولت است.
تورم، اشتغال و سرمایه گذاری از مهمترین شاخص های اقتصادی هر کشور محسوب می شوند که دولت ها با سیاست های پولی و مالی سعی در هدایت آنها به سمت دامنه مطلوب دارد.
طی سالهای اخیر؛ سیاست های کاهش نرخ سود بانکی با هدف کاهش تورم، افزایش سرمایه گذاری و در نتیجه کاهش بیکاری در کشور دنبال شد که این امر سبب بروز چالش های مختلفی میان اقتصاددانان کشور بر سر تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر تورم و به عبارتی تقدم و تاخر تاثیر این دو شاخص بر یکدیگر شد.
صاحبنظران اقتصادی گروه اول طبق نظریه سرمایه گذاری معتقدند؛ با کاهش نرخ سود بانکی، سرمایه گذاری و در نتیجه تولید افزایش و به دنبال آن تورم کاهش یافته و زمینه اشتغال فراهم می شود.
اما صاحبنظران گروه دوم؛ عکس این نظریه را مطرح کرده و بر این باورند که با کاهش نرخ سود بانکی در وضعیت تورمی، منابع بانکی به سمت فعالیتهای غیرتولیدی هدایت می شوند و عملا زمینه را برای افزایش تورم و بیکاری آماده می کنند.
به اعتقاد این کارشناسان؛ از آنجا که نرخ سود تسهیلات بانکی رابطه مستقیمی با تورم دارد و سپرده گذاران انتظار حفظ ارزش پول خود را دارند از این رو شبکه بانکی باید راهکار مناسبی برای تعیین نرخ سود سپرده های بانکی اتخاذ و از خروج سرمایه های راکد ممانعت کند.
مقامات ارشد اقتصادی کشور نیز نظریه اقتصاددان گروه اول را پذیرفته و به دفعات از تغییر نرخ سود بانکی همزمان با کاهش نرخ تورم سخن گفته اند و براین اساس؛ علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی بار دیگر موضوع کاهش نرخ سود بانکی را مطرح کرد؛ این در حالی است که صاحبنظران اقتصادی تاکید می کنند که مقامات اقتصادی کشور، برای هرگونه تغییر نرخ سود بانکی باید وضعیت بازار را بررسی کنند و تعجیلی برای کاهش نرخ سود بانکی نداشته باشند.
غلامحسین شافعی عضو شورای پول و اعتبار نیز بین نرخ سود تسهیلات بانکی با تورم رابطه مستقیمی قائل بوده و معتقد است؛ از آنجا که سپرده گذاران انتظار دارند ارزش پول آنها حفظ شود، باید نرخ های فعلی سود بانکی به طور منطقی کاهش یابد.
به گفته وی، با توجه به اینکه دولت به دنبال شکستن رکود است و تولیدکنندگان معتقدند که هزینه های مترصد بر تولید از جمله نرخ تسهیلات باید کاهش یابد؛ فعالان اقتصادی خواستار کاهش نرخ تورم هستند و عنوان می کنند؛ نرخ سود تسهیلات باید تجدیدنظر شود، در شرایط فعلی نرخ های سود بانکی باید به طور منطقی کاهش یابد.
همچنین حامد زمانی کارشناس حوزه بانک و سرمایه معتقد است؛ در هر نظام، برای دستیابی به اهداف اقتصاد کلان، سیاست های پولی با کمک شبکه بانکی می تواند بیشترین نقش را ایفا کند و بانک ها زمانی قادرند این نقش را به طور موثر ایفا کنند که از منابع مالی بیشتری برخوردار باشند.
وی با اشاره به قانون منطقی کردن نرخ سود سپرده ها که در سالهای اخیر به تصویب و اجرا رسیده است، گفت: استدلال طراحان این موضوع آن است که با اجرای این قانون، نرخ تورم کاهش می یابد در حالی که منتقدان طرح، شرط اصلی کاهش نرخ سود را کاهش نرخ تورم و به تبع آن، تعدیل انتظارات تورمی می دانند که امکان کاهش نرخ سود را فراهم خواهد ساخت.
خلاصه اینکه چند ماه پیش؛ بانک های دولتی و خصوصی با مجوز بانک مرکزی و با این استدلال که نرخ سود باید متناسب با نرخ تورم کاهش یابد، نرخ سود را تغییر دادند و نرخ سود سپرده های بانکی 22 درصد و سود تسهیلات غیرمشارکتی حداکثر 22 درصد تعیین شد اما با گذشت چند ماه از این تغییرات، روایت دستگاههای مربوطه از جمله بانک مرکزی و مرکز آمار حکایت از کاهش نرخ تورم داشت و این موضوع، زمزمه تغییر مجدد نرخ سود را تشدید کرد.
البته این زمزمه ها پیش از این؛ از سیاست افزایش نرخ سود حمایت می کرد اما زمانی که نرخ تورم تا حدودی سیر نزولی در پیش گرفت و برخی صاحبنظران اقتصاددی موضوع تغییر نرخ سود بانکی را پیش کشیدند، مسئولان اقتصادی حوزه پولی و بانکی نیز پا جای این دسته اقتصاددانان گذاشته و کاهش نرخ سود سپره ها را زمزمه کردند.
اما موضوع تنها به زمزمه ختم نشد و طبق گفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی تیمی متشکل از کارشناسان بانک مرکزی مامور رسیدگی به موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات، برای ارایه به شورای پول و اعتبار شدند.
به هر حال؛ در سالهای اخیر به دنبال تصویب قانون منطقی کردن نرخ سود سپرده های بانکی یا همان کاهش نرخ سود و عدم وجود کارایی و توسعه یافتگی در بازارهای جایگزین سیستم بانکداری، شناسایی رابطه بین دو متغیر کلان اقتصادی نرخ تورم و نرخ سود سپرده ها مورد توجه قرار گرفت.
از آنجا که بخش قابل توجهی از دارایی های مالی در قالب سیستم بانکی به صورت سپرده های بلندمدت و کوتاه مدت سرمایه گذاری می شود، بانک ها با بهره گیری از این سپرده ها در فعالیت های تولیدی سرمایه گذاری می کنند بنابراین نقش سیستم بانکی در جذب سپرده و تامین و تجهیز منابع مالی حایز اهمیت است.
از سویی؛ سطح پس انداز یک جامعه بیانگر رشد و توسعه اقتصادی و در بلندمدت زمینه ساز توسعه ظرفیت های تولیدی یک اقتصاد است و براین اساس، پس انداز اصلی ترین منبع تامین سرمایه گذاری است که راه جمع آوری آن نیز سپرده های بانکی است.
لازم به ذکر است؛ اواخر فروردین در جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد؛ بازنگری نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت و مقرر شد؛ موضوع نرخ سود بانکی و ساماندهی آن، در شورای پول و اعتبار مطرح شود و نظام بخشی به نرخ سود بانکی مورد بحث قرار گیرد.
اقتصام (5)1070**1558


25/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن