تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819820573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغيير الگوي زيستن کليد مهار بيماري ديابت است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ آبان ۱۳۹۳ (۱۳:۲ب.ظ)
تغيير الگوي زيستن کليد مهار بيماري ديابت است رئيس مرکز بهداشت استان مرکزي گفت: روند رو به رشد بيماري ديابت به عنوان يکي از چالش هاي اساسي بهداشتي مطرح است که کليد مهار آن تغيير الگوي زيستي و رفتاري مردم است.
به گزارش خبرگزاري موج، بابک عشرتي در کارگاه اموزشي ديابت و تغذيه که به مناسبت روز جهاني ديابت (23 آبان ماه) در اراک برگزار شد، افزود: تغيير الگوي مصرف، شيوع رفتارهاي خطرزا و رشد شهر نشيني، کم تحرکي و رفتارهاي تغذيه اي نادرست از مسايلي است که الگوي بيماردهي را به سمت غيرواگير سوق داده و روز به روز مشکلاتي چون ديابت، انواع سرطان ها و بيماريهاي قلبي عروقي رو به افزايش است.
وي توضيح داد: رشد بيماريهاي غيرواگير از جمله ديابت هزينه هاي سربار درماني زيادي را براي نظام سلامت و مردم به همراه دارد و کيفيت زندگي بيمار و خانواده آنها را به شدت پايين مي آورد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي اراک خاطرنشان کرد: هشت و دو دهم جمعيت بالغ دنيا درسال 2013 به ديابت مبتلا بودند و براورد شده شمار مبتلايان تا سال 2030 به بيش از نيم ميليارد نفر در جهان مي رسد.
دکتر عشرتي يادآور شد: بر اساس مطالعات چهار و نيم تا 5 ميليون نفر در کشور ايران مبتلا به ديابت هستند که نيمي از آن ها از بيماري خود بي اطلاع هستند.
وي بيان کرد: اگرچه سازمان بهداشت جهاني پيش بيني کرده تا سال 2030 تعداد مبتلايان به ديابت در ايران به شش و نيم ميليون نفر افزايش يابد اما با توجه به تغيير برآوردهاي سالهاي اخير اين سازمان، انتظار مي رود تعداد بيماران ديابتي در ايران تا دو دهه ديگر از اين رقم فراتر رود.
وي عنوان کرد: تحقيقات بيانگر آن است که مداخلات روش زندگي مي تواند بروز ديابت را حداقل 11 سال به تاخير بياندازد و حتي در20درصد موارد از بروز آن پيشگيري کند.
عشرتي ادامه داد: مداخلات موثر در روش زندگي شامل کنترل وزن، داشتن رژيم غذايي سالم کم چربي و کم کالري و فعاليت بدني با شدت متوسط و مستمر در ايام هفته است که اين مهم نيازمند فرهنگ سازي و عادت روزمره در خانواده ها است.
رييس مرکز بهداشت استان مرکزي گفت: شعار امسال روز جهاني ديابت «تغذيه صحيح با صبحانه آغاز مي شود» است که در اين خصوص بايستي با استفاده صحيح از ظرفيت رسانه ها و نهادهاي فرهنگي و آموزشي اهميت تغذيه سالم به ويژه وعده غذايي صبح به آحاد جامعه توضيح داده شود.
عشرتي خاطرنشان کرد: هم اينک بيش از هفت ازصد از جمعيت استان مرکزي از ديابت رنج مي برند و اين بيماري به عنوان يکي از عوامل خطر پررنگ در برنامه هاي مداخله بهداشتي منطقه مطرح است.
وي توضيح داد: ديابت يکي از شايعترين بيماري هاي غير واگير درجهان است که بر اثر اختلال در تنظيم ميزان گلوکز خون حادث مي شود و طيفي آن علل ارثي داشته و بخش عمده آن به دليل عادات غذايي نادرست، چاقي و کم تحرکي است.
وي ياداور شد: ديابت طيف وسيعي از عوارض را شامل نارسايي قلبي عروقي، کليوي، چشمي ، زخم پا و پاي ديابتي، عصبي عضلاني ، تأخير بهبود زخم وعفونت دهان ولثه، سقط جنين و زايمان زودرس و ناهنجاريهاي جنيني را همراه دارد.
در اين همايش کارشناسان تغذيه در خصوص اهميت تغيير عادات غذايي، کاهش مصرف موادغذايي چرب و شيرين و کاهش دريافت کالري، افزايش فعاليت فيزيکي، ترک دخانيات، کاهش وزن و کاهش استرس هاي روزانه سخن گفتند.
خوردن يک صبحانه کامل نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به ديابت دارد، مصرف صبحانه، احتمال چاق شدن و ابتلا به ديابت را کاهش داده و افرادي که از صبحانه کامل استفاده مي کنند يک سوم کمتر از افراد ديگر مبتلا به چاقي مي شوند و احتمال ابتلاي اين افراد به بيماري ديابت 50 درصد کمتر از سايرين است.
خوردن وعده صبحانه براي افراد مبتلا به ديابت نيز ضروري است زيرا اين وعده مي تواند سبب کاهش اشتهاي آنها در طول روز و همين طور تامين انرژي مورد نياز براي انجام فعاليت هاي روزانه شود.
طبق تحقيقات انجام شده 80درصد افرادي که ديابت نوع دو دارند مي توانند با صبحانه کامل از پيشرفت اين بيماري جلوگيري کنند.
به مناسبت روز جهاني ديابت جمعي از دانشجويان دانشکده پزشکي اراک با برپايي چادر اطلاع رساني خياباني سنجش قند خون، اندازه گيري قد و وزن ، ارائه مشاوره رايگان به بيماران ديابتي و ارجاع موارد شناسايي شده ديابت پنهان براي پيگيري درماني را در اراک انجام دادند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن