تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798627853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۲۲۰۰ آیه از قرآن در اشعار مولوی نمایان است / شعر مولانا ترجمه پذیر نیست -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشستی با حضور مولانا پژوهان البرز؛
۲۲۰۰ آیه از قرآن در اشعار مولوی نمایان است / شعر مولانا ترجمه پذیر نیست

مولانا


کرج - خبرگزاری مهر: نشستی با حضور دو تن از مولانا پژوهان استان البرز و علاقه مندان به آثار و کلام این شاعر برجسته و پرآوازه کشورمان، در بخش جنبی پنجمین نمایشگاه کتاب البرز برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، نشستی با عنوان "با مولانا و مولانا پژوهان استان البرز" با حضور دو تن از مولانا پژوهان استان البرز فتح الله احمدزاده و اعتمادی و علاقه مندان به آثار این شاعر برجسته و بنام کشورمان در بخش جنبی پنجمین نمایشگاه کتاب البرز شامگاه پنجشنبه در موسسه گلستان گلشهر کرج برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمدزاده با اشاره به جایگاه دین در جهان بینی و ایدئولوژی مولانا و آشنایی وی با کتاب آسمانی  قرآن گفت: این شاعر گرانسنگ کشورمان به کتاب آسمانی قرآن دلبستگی و اعتقادی کامل داشت و آوردن دو هزار و ۲۰۰ آیه از قرآن در اشعارش خود گواهی بر این مدعاست. اگر مولانا برای ترس از موقعیت اجتماعی خود تظاهر به اسلام می‌کرد، می‌توانست با ذکر چند آیه و چند حدیث خود را مسلمان قلمداد و موقعیت خود را حفظ کند نه این‌که دو ثلث قرآن را مورد استشهاد و استناد و تفسیر قرار بدهد.

وی ادامه داد: از دیدگاه مولوی دین پایه و اساس زندگی معنوی و حیات جاودان انسان را شکل می دهد، و به نوعی سوق دهنده و نجات بخش انسان «ظلوم و جهول» به دنیای سعادت و سلامت است. مولوی در جهان بینی خود قرآن، کتاب آسمانی دین مبین اسلام، را بهترین و برترین راهنمای دینی و معنوی بشر می داند و بر این باور است که رسیدن به زندگی سعادتمند و کمال اخروی، در سایه سار بهره مندی از تعالیم ارزنده ی دین اسلام و پیروی از آموزه های کتاب آسمانی این دین امکان پذیر است.

 وی اظهار داشت: مولوی در اثر ماندگار و ارزشمند خود، مثنوی معنوی، بارها به مقوله ی دین و دین شناسی اشاره کرده و اعتقاد قلبی و باطنی خود را به دین مبین اسلام در جای جای مثنوی متذکر شده است.

احمدزاده، ایمان از دیدگاه مولوی را دارای ارزش و اعتباری ویژه عنوان کرد و گفت: مولوی همواره قلب مؤمن را جایگاه تجلی و حضور خداوند می داند. مولوی در بیان جایگاه ایمان و نور ربانی می گوید که این نور کوه را همانند کوه طور متلاشی خواهد کرد، اما بدنهای مردان حق با قدرتی که دارند می توانند نور بی چند و چون را در خود بگنجانند. آن نوری که ذره ای از آن را کوه طور نمی تواند تحمل کند، مرد الهی در شیشه ای آن را جای می دهد و مانند ذره ای در قندیل بلورین می گنجاند.

وی یادآور شد: مولوی انجام فرائض دینی و اعمال مربوط به آن را نیز نشانه ایمان شخص می داند، هر چند عمل جزء ماهیت ایمان و از مقوّمات آن به شمار نمی آید، اما از لوازم ذاتی آن است. این نماز و روزه و حج و جهاد /هم گواهی دادن است از اعتقاد/ این زکات و هدیه و ترک حسد / هم گواهی دادن است از سرّ خود. "

این مولوی پژوه در پایان سخنان خود اظهار داشت: مولوی به دین دین اعتقادی کامل و عمیق دارد و به طور کلی دین باوری و دین محوری در اندیشه، مضمون و مفاهیم شعری او ریشه دوانیده است. مولوی رسیدن به یک زندگی سالم و سعادت مند و همچنین کسب مدارج عالیه ی کمال و رستگاری اخروی را، در گرو تبعیت از فرامین الهی و پیروی از کتاب دین که همانا قرآن کریم است می داند. در نظر مولوی شناخت و درک درست نسبت به خداوند، مقدمه ای است برای رسیدن به محبوب و معشوق ازلی. از این رو او معتقد است که به واسطه اشراف و آگاهی بر دین می توان خدا را شناخت.مولانا پیامبر عشق و شادی است

در ادامه این نشست اعتمادی دیگر مولانا پژوه استان البرز در جمع علاقه مندان به آثار و کلام مولوی، سخنانش را با این جمله آغاز کرد که برای سخن گفتن از مولانا "دهانی باید داشت به پهنای آسمانها" سپس به بیان قدر و قیمت کتاب های ارزشمند این شاعر پرداخت و دانستن زبان فارسی را بزرگترین امتیاز در فهم آثار مولانا دانست و اظهار داشت: کتاب هاو آثار مولانا را باید قدر بدانیم. به تعبیر مولانا کسی که مال به ارث می برد قدر آن را نمی داند و آن را مفت و ارزان می دهد. عاشقان و مشتاقان زیادی سالهابرای یادگیری زبان فارسی وقت گذاشته اند تا آثار مولانا را بدون ترجمه و به زبان فارسی بخوانند. زیرا شعر مولانا ترجمه پذیر نیست و در ترجمه، چیزکی از احوالات مولانا بر خوانند تابیده می شود.

وی گفت: در سخن گفتن در باب مولانا باید به سه نکته توجه کرد که چه چیزی در سخن مولانا است که اعجاب آور و رشک برانگیز است. البته این نکته سردراز دارد و باید زمان زیادی برای آن صرف شود.

اعتمادی از عشق به نخستین نکته در آثار مولانا یاد کرد و گفت: مولانا به معنای دقیق کلمه، پیامبر عشق است و فشرده دیوان مولانا، اخلاق شناسی و انسان شناسی و پیرامون عشق است. اگر در سخنان او مداقه کنید در نام و اندیشه هایی از عشق است و می گوید عمری را که بی عشق بگذرد هیچ به حساب نیاور. "عمر که بی عشق رفت هیچ حسابش مگیر/ آب حیاتست عشق در دل و جانش پذیر. "وی ادامه داد: به تعبیر مولانا عشق پَر آدمی برای پرواز و دری به سوی آسمانهاست. او می گویدعشق، خداست و خداوند عشق است و هر رویش و جنبش و شوری در عالَم از برکت عشق است. عشق وصف ایزد است. و صراحتا عشق را خداوند می داند و می گوید عشق راه و مسیر رستگاری و نجات است.

این مولانا پژوه با بیان اینکه مولانا پیامبر دعوت کننده به شادمانی است، نکته دوم را در طرب و شور آثار مولانا عنوان کرد و گفت: در غرلیات و مثنوی به کرات از کلمات شکر و شیرین استفاده شده است زیرا جان او شیرین بود و آنچه از جانش می آمد بر کلامش می نشست. مولانا خداوند و معشوق را با تعبیرشکرستان و شیرین توصیف می کند.
اعتمادی ادامه داد: مولانا و اشعاری از تبار مثنوی و غزلیات، بیش از آنکه حاوی اطلاعات باشند، دید و منظری تازه و نو را پیش چشم آدمی می آورند و این نکته سومی است که در خواندن آثار گرانقدر این شاعر پرآوازه باید به آن توجه کرد.

وی گفت: وجود تازه ای که مولانا به آدمی می بخشد مقوله ای است که مولانا از آن به رستاخیز و قیامت یاد می کند؛ چنانکه در اولین غزل دیوان شمس هم آمده است: "ای رستخیز ناگهان وی رحمت بی‌منتها/ ای آتشی افروخته در بیشه اندیشه‌ها. "

 اعتمادی با بیان اینکه به تعبیر مولانا باید یک واقعه و نقطه عطفی در زندگی آدمی باشد و شما آن را قیامت بدانید، افزود: مولانا از باز شدن چشم آدمی به قیامت تعبیر می کند و به نظر او عشق است که قیامت می کند. بنابراین آثار و اشعار مولانا بیش از آنکه ذهن ما را گرانتر کند، در سخنانش نگاه تازه ای به عالم و آدم می یابید.نشست با مولانا و مولانا پژوهان استان البرز در نماشگاه کتاب با پرسش و پاسخ ادامه یافت. 



جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن