واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: علامه طباطبایی با آیات قرآن ابهامات را رفع میکرد
علامه طباطبایی با الهام گرفتن از روش اهل بیت (ع) شبهات مطرح شده را با استفاده از آیات دیگر قرآن کریم که معنای روشن تری دارند، پاسخ میداد.
کد خبر: ۴۴۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴ - 14 November 2014
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: علامه طباطبایی با الهام گرفتن از روش اهل بیت (ع) شبهات مطرح شده را با استفاده از آیات دیگر قرآن کریم که معنای روشن تری دارند، پاسخ میداد.
به گزارش مهر، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در همایش اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که قبل از ظهر پنجشنبه در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: باید حداکثر استفاده را از قرآن کریم داشته باشیم و بتوانیم در پرتو انوار آن راه سعادت را بیابیم.
وی با بیان اینکه سخن گفتن درباره تفسیر المیزان و مولف بزرگوار آن کار آسانی نیست، افزود: در زمان علامه طباطبایی عوامل زیادی ایجاب شد و مسائل جدیدی برای مسلمانان مطرح شد و به همین دلیل علامه طباطبایی با وجود پیشرفت در بسیاری علوم دیگر، نیمی از زمان خود را صرف تفسیر المیزان کرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه در گذشته نوعی تفسیر به رآی در همه مذاهب وجود داشت، ابراز کرد: با توجه به انحرافاتی که در میان مسلمانان در تفسیر قرآن به وجود آمده بود و شاید بهترین نمونه آن در مصر بود که ارتباط نزدیک تری با کشورهای اروپایی داشت و با توجه به موجی از تفسیر مادی که در آن زمان در کشورهای شیعی رواج یافته بود موجب نگرانی علامه طباطبایی شد.
آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: علامه طباطبایی با الهام گرفتن از روش اهل بیت (ع) شبهات مطرح شده را با استفاده از آیات دیگر قرآن کریم که معنای روشن تری دارد پاسخ میداد.
تفسیر قرآن با قرآن ویژگی تفسیر المیزان است
وی ادامه داد: در واقع علامه طباطبایی قرآن را با قرآن تفسیر میکردند و ویژگی اصلی تفسیرشان را این گونه قرار دادند.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: به رغم گذشته حدود نیم قرن از نگارش تفسیر المیزان، بسیاری از کسانی که از شفاعت علامه طباطبایی زیاد استفاده نکردند و یا از آثار ایشان بهرهای گرفتهاند ابهاماتی برایشان وجود دارد و میگویند تفسیر قرآن با قرآن چه معنایی میدهند.
بیان تفسیر نمونهای از قرآن با قرآن
وی با اشاره به نمونهای از تفسیر قرآن با قرآن اظهار کرد: در سوره حمد منظور از انعمت علیهم در آیهای دیگر از قرآن کریم که میگوید نبیین، صدیقین، شهدا و صادقین چهار طایفهای هستند که میتوانید رفیق آنها شوید و راهش اطاعت از خدا و پیامبر اسلام(ص) است. در این آیه خداوند بسیار واضح نشان میدهند که انعمت علیهم چه کسانی هستند.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: منظور این است که تا میتوان باید از قرآن کریم برای رفع ابهام استفاده کرد و چیزی را به زحمت به قرآن کریم تحمیل نکنیم.
وی ابراز داشت: امام خمینی(ره) در سخنان چند مورد را ذکر کردهاند که در رأس امور قرار دارد و منظور ایشان از رأس امور نسبت به آن مسائلی است که در آن موقع آن را ذکر میکردند.
آیت الله مصباح یزدی عنوان داشت: چگونگی خواندن نماز و اینکه سگ حرام گوشت است یا خیر، در قرآن کریم ذکر نشده و این نشان میدهد که ما باید به روایات نیز مراجع کنیم و از آنها بهره ببریم و قرآن کریم نیز عنوان میکند که خود قرآن کریم و بیان آیات آن یک چیز است و تفسیر آن چیزی دیگر و برای دریافت تفسیر باید به پیامبر(ص) رجوع کنیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]