تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804548611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شمشاد خزري در معرض خطر انقراض


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ آبان ۱۳۹۳ (۱۵:۱۶ب.ظ)
موج گزارش مي دهد؛ شمشاد خزري در معرض خطر انقراض بخش وسيعي از جنگل هاي شمشماد منطقه دوآب سياهکلرود چابکسر واقع در محدوده منطقه حفاظت شده جنگلي سرولات و جواهردشت دچار آسيب جدي شيوع و سرايت بيماري بلايت شده اند.
به گزارش خبرگزاري موج از رشت، شمشاد خزري، شمشاد جنگلي يا شمشاد هيرکاني با نام علمي Buxus hyrcana به عنوان يکي از مهم ترين و باارزش ترين درختان جنگلي شمال و يکي از پنج گونه پهن برگ و هميشه سبز جنگل هاي شمال کشور محسوب مي شود.
شمشاد خزري با برگ هاي هميشه سبز، براق وچرمي و داراي ديرزيستي بسيار بالا، گونه اي کاملاً سايه پسند بوده و در زيراشکوب جنگل بهترين کيفيت رويشي را داشته و از گونه هاي باارزش حوزه جنگل هاي البرز شمال است.
اين گياه با ارزش در فهرست گونه هاي گياهي در خطر انقراض اتحاديه بين الملي حفظ طبيعت (IUCN) قرار دارد.
اين گونه بومي جنگل هاي هيرکاني، هميشه سبز و زيبا، داراي برگ هاي شفاف و چوب باارزش با کاربردهاي مختلف صنعتي و ريشه هاي متراکم به هم تنيده است.
از بهار سال 1393 با شيوع و سرايت بيماري بلايت يا سوختگي شمشاد بخش وسيعي از درختان شمشاد منطقه دوآب سياهکلرود چابکسر واقع در محدوده منطقه حفاظت شده جنگلي سرولات و جواهردشت به مساحت 800هکتار دچار آسيب جدي و برخي از درختان شمشاد بکلي خشک شده اند.
بيماري بلايت، بيماري مخرب و خطرناکي است که موجب خزان و از بين رفتن توده هاي شمشاد در منطقه مي شود.
عامل بيماري نوعي قارچ است و اين بيماري هم اکنون به عنوان يک اپيدمي (همه گير) محدوده وسيعي از درختان شمشاد منطقه را آلوده کرده و در مناطق جلگه اي پايين بيشتر درختان بر اثر بيماري خشک شده اند و به ندرت سرشاخه هاي درخت داراي برگ است.
اين بيماري بيشترين آسيب را به بافت تنه و شاخه هاي جانبي وارد مي کند و با ايجاد لکه هاي قهوه اي در برگ گياه، مرگ سريع و گسترده بافت ها را رقم مي زند.
در قسمت هاي بالاتر و کوهپايه اي با ارتفاع بيشتر، سرايت آفت به درختان شمشاد کمتر و در معرض آسيب جدي قرار نگرفته اند ولي بازديدهاي ميداني مورخ 93.7.22 از مناطق مختلف و تصاوير تهيه شده از درختان سبز و بررسي علائم و آثار بر روي برگ ها و تنه درختان حکايت از آن دارد که بيماري به اين مناطق هم با آهنگ رشد کمتري در حال سرايت است و احتمال همه گير شدن آفت سوختگي شمشاد ها در اين مناطق هم دور از انتظار نيست.
نيمي از مساحت محدوده رويشي درختان شمشاد دوآب سياهکلرود ابتداي جاده جواهردشت، با جوامع جنگلي درختان توسکا، لرگ و انجيلي با زيراشکوب شمشاد است که در اين محدوده رويشي، بيشترين خسارت به درختان شمشاد وارد شده و برخي درختان بکلي خشک شده اند و آثاري از بروز بيماري در گياهان اشکوب بالا ديده نمي شود.
در دامنه هاي متوسط، جوامع گياهي انجيلي، ممرز، بلوط و افرا با زيراشکوب شمشاد است که در حال حاضر دچار آسيب جدي قرار نگرفته اند و آهنگ سرايت بيماري کند و آهسته مي باشد و اين محدوده هم تقريباً نيمي از رويشگاه درختان جنگلي شمشاد است.
در صورت ادامه روند سرايت بيماري و پايداري و ماندگاري آن در منطقه و از بين رفتن درختان شمشاد، گونه هاي جديدتري جايگزين مناطق رويشي خواهند شد و باعث تغيير گونه هاي منطقه مي شود و انتظار مي رود توسط متخصصين علوم گياهشناسي و اساتيد و جامعه دانشگاهي، پژوهش و مطالعات بيشتري در خصوص زيست شناسي و اکولوژي قارچ، سرعت و نحوه انتشار بيماري، سرايت در زمان رشد يا جوانه زدن، شرايط دمايي و آب و هوايي صورت گيرد.
توصيه مي شود در صورت لزوم بانک ژن اين گونه نادر گياهي تشکيل شود تا در صورت عدم کنترل آفات و بيماري ها، حداقل بتوان ژن گونه ها را حفظ کرد.
جنگل زيباترين جلوه طبيعت، مظهر شکوه و عظمت آفرينش و نماد قدرت لايزال خداوندي است و بايد براي نجات درختان شمشاد خزري و حفظ و حراست از اين ميراث ارزشمند و ماندگار تا دير نشده امروز چاره اي انديشيد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن