تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802816778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خشک شدن برخی شمشادهای خزری |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: خشک شدن برخی شمشادهای خزری
کد خبر: ۴۴۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴ - 10 November 2014


برخی درختان شمشاد به کلی خشک شده‌اند.

به گزارش ایسنا، شمشاد خزری، شمشاد جنگلی یا شمشاد هیرکانی یکی از مهم ترین و باارزش ترین درختان جنگلی شمال و یکی از پنج گونه پهن برگ و همیشه سبز جنگلهای شمال کشور محسوب می‌شود.

شمشاد خزری با برگ‌های همیشه سبز، براق و چرمی و دارای دیر زیستی بسیار بالا و گونه کاملاً سایه پسند بوده و در جنگل بهترین کیفیت رویشی را داشته و از گونه‌های باارزش جنگلهای البرز شمال است و در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، بهار سال 1393 با شیوع و سرایت بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد بخش وسیعی از درختان شمشاد منطقه دوآب – سیاهکلرود چابکسر واقع در محدوده منطقه حفاظت شده جنگلی سرولات و جواهردشت به مساحت 800 هکتار دچار آسیب جدی شد و برخی از درختان شمشاد به کلی خشک شدند.

بیماری بلایت، بیماری مخرب و خطرناکی است که سبب خزان و از بین رفتن توده‌های شمشاد در منطقه شده و عامل بیماری نوعی قارچ است. این بیماری هم اکنون به عنوان یک اپیدمی (همه گیر) محدوده وسیعی از درختان شمشاد منطقه را آلوده کرده و در مناطق جلگه‌ای پایین بیشتر درختان بر اثر بیماری خشک شده‌اند.

در قسمتهای بالاتر و کوهپایه‌ای با ارتفاع بیشتر، سرایت آفت به درختان شمشاد، کمتر و در معرض آسیب جدی قرار نگرفته‌اند ولی بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف و تصاویر تهیه شده از درختان سبز و بررسی علائم و آثار بر روی برگها و تنه درختان حکایت از آن دارد که بیماری به این مناطق هم سرایت کرده ولی آهنگ رشد کمتری دارد این در حالیست که احتمال همه گیر شدن آفت سوختگی شمشادها در این مناطق هم دور از انتظار نیست.

نیمی از مساحت محدوده رویشی درختان شمشاد دوآب – سیاهکلرود ابتدای جاده جواهردشت، با جوامع جنگلی درختان توسکا، لرگ و انجیلی با زیر اشکوب شمشاد پوشیده شده است. در این محدوده رویشی بیشترین خسارت به درختان شمشاد وارد شده و برخی درختان به کلی خشک شده‌اند.

در صورت ادامه روند سرایت بیماری و پایداری و ماندگاری آن در منطقه و از بین رفتن درختان شمشاد، گونه های جدیدتری جایگزین مناطق رویشی خواهند شد و باعث تغییر گونه‌های منطقه می‌شود. انتظار می رود توسط متخصصین علوم گیاه‌شناسی و اساتید و جامعه دانشگاهی، مطالعات بیشتری در خصوص زیست شناسی و اکولوژی قارچ، سرعت و نحوه انتشار بیماری، سرایت در زمان رشد یا جوانه زدن، شرایط دمایی و آب و هوایی صورت گیرد. در صورت لزوم، باید بانک ژن این گونه نادر گیاهی تشکیل شود تا در صورت عدم کنترل آفات و بیماریها، حداقل بتوان ژن گونه‌ها را حفظ کرد.

جنگل، زیباترین جلوه طبیعت، مظهر شکوه و عظمت آفرینش و نماد قدرت لایزال خداوندی است و برای نجات درختان شمشاد خزری و حفظ و حراست از این میراث ارزشمند و ماندگار باید امروز چاره‌ای اندیشید زیرا فردا خیلی دیر خواهد بود.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن