واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ترانهسرای یک قطعه از فیلم «سنتوری»:
عدهای به غلط نام خود را ترانهسرا گذاشتهاند/ آهنگسازان به انتخاب ترانهها دقت کنند
یک ترانه سرا معتقد است استفاده آهنگسازان از ترانه های بی کیفیت موجب نزول و سطح پایین ترانه سرایی در ایران شود. امیر ارجینی ترانهسرای جوان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تعداد ترانه های تولید شده در عرصه موسیقی بیشتر از ملودی هاست توضیح داد: من هم قبول دارم که تعداد ترانه ها بیشتر از ملودی ها و قطعات موسیقایی است اما باید به این موضوع توجه کنیم که جایگاه ترانه کجاست؟ آیا هر دلنوشتهای می تواند به عنوان ترانه معرفی شود اگر اینچنین باشد می توانیم بگوییم تعداد ترانه های ما نسبت با موسیقی پاپ ایران بیشتر است.این ترانه سرا ادامه داد: بسیاری از کارشناسان و ترانه سرایان مطرح بر این باورند که هم اکنون تعدادی از ترانه سرایان صاحب نام حضور دارند که اگر بخواهیم به صورت کارشناسی شده و دقیق روی آثار آنها بررسی هایی داشته باشیم به این نکته می رسیم که باید تعداد زیادی از آنها را از فهرست خارج کرد و این ایراد بسیار بزرگی است که هم اکنون در جریان موسیقی و ترانه کشورمان وجود دارد.انتخاب ترانه های فاقد ویژگی های ادبی از سوی آهنگسازانوی توضیح داد: اصولا ترانه وقتی با موسیقی تلفیق می شود جذابیت های بیشتری پیدا می کند و طبیعتا وقتی هم این اتفاق می افتد نویسنده را نیز دچار غرور می کند. از سوی دیگر آهنگساز هم بدون اینکه بداند این ترانه با چارچوب های فنی و ادبی مطابقت دارد صرفا به خاطر اینکه از آن ترانه خوشش آمده روی آن آهنگسازی می کند و اتفاقا همان اثر نیز با استقبال مردم مواجه می شود و این نیز موضوع بسیار مهم و بااهمیتی است که باید بیشتر از اینها به آن فکر کرد.ارجینی ادامه داد: در این شرایط است که یک ترانه سرا فکر می کند که مدارج ترقی را طی کرده و دیگر هم به این موضوع کار ندارد که این ترانه آیا کیفیت های فنی لازم را دارد یا خیر و متاسفانه از این سری ترانه سراها هم اکنون به قدری زیاد شده اند که به راحتی نام ترانه سرا را روی خود می گذارند و تصور می کنند ترانه سرایی موضوعی سهل و ممتنع است.این مدرس ترانه سرایی گفت: ما هم اکنون بسیاری از دوستان غزل پرداز خود را می شناسیم که افرادی برجسته در حوزه کاری خود هستند و بر این باورند که ترانه سرایی کار بسیار سخت و دشواری است. در مقابل دوستان دیگری هستند که به هیچ نکته فنی در حوزه شعر و ترانه توجه نمی کنند و این موضوع را کاری ساده می انگارند و همین فضاست که موجب می شود این تصور به وجود آید که ترانه بیشتر از موسیقی تولید می شود.کارگاه ترانه سرایی در فرهنگسرای نیاورانوی در بخش دیگری از صحبت های خود از برگزاری یک کارگاه ترانه سرایی در فرهنگسرای نیاوران تهران خبر داد و گفت: این کارگاه ها برای ما بسیار جدی است و ما در نظر داریم نسبت به این کارگاه ها که هم اکنون در برخی از نقاط تبدیل به یک پاتوق شده نگاه فنی داشته باشیم و کاری غیر از آموزش در آن انجام ندهیم چراکه دیگر وقت آن رسیده به موضوع شعر و ترانه نگاه فنی تری داشته باشیم.ارجینی درباره نحوه ثبتنام علاقمندان در این کارگاه ها گفت: ما به نسبت استعداد و شرایطی که هر کدام از متقاضیان برای شرکت در این کارگاه ها دارند نسبت به ثبت نام آنها اقدام کنند چراکه ممکن است برخی از آنها دچار نکات فنی بیشتری نسبت به دیگر متقاضیان داشته باشد و ما لازم است فقط به لحاظ تجربه به آنها کمک کنیم و از سوی دیگر ممکن است عده ای هم به لحاظ نوشتاری دارای استعداد باشد که ما برای آنها نیز برنامه های متفاوت تری در نظر گرفته ایم.وی در پایان عنوان کرد: این کارگاه ها با حمایت مدیر بنیاد آفرینش های هنری نیاوران و حضور دو آهنگساز صاحب نام از جمله پدرام کشتکار و بابک مافی تا 20 روز دیگر در بنیاد آفرینش های نیاوران برگزار می شود. البته در پایان دوره نیز بهترین ترانه منتخب کارگاه برای آهنگسازی و اجرا به مهمانان جلسه برای کار و تولید ارائه خواهد شد.امیر ارجینی شاعر و ترانه سرای کشورمان سرودن غزل را در سال 78 آغاز کرد. او سال 80 با عضویت در انجمن ادبی نیما با شاعرانی از جمله حسین صفا آشنا شد. حسین صفا صفا که با محسن چاووشی دوست بود او را به ارجینی معرفی کرد و به دنبال آشنایی ارجینی با چاووشی، او به سرودن ترانه روی آورد و خیلی زود او و چاووشی، به یک زوج هنری تبدیل شدند.ارجینی او در آلبوم هایی چون حریص، متاسفم و سنتوری به همکاری با چاووشی ادامه داد. ترانه «سنگ صبور» که با صدای محسن چاووشی در فیلم سنتوری اجرا شد از جمله آثار پرطرفدار این ترانه سرای کشورمان است. ارجینی با هنرمندان مختلفی از جمله سیروان خسروی، شهاب رمضان، حمید عسگری همکاری کرده است. البته تاکنون سه کتاب شعر از ارجینی با نامهای «رفیق خوب روزها» ، «الفبای دنیا» و «یک چمدان دلتنگی» به چاپ رسیدهاست.
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]