تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820081275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعيت طرح‌هاي ارائه شده در انتظار تأييد رهبري


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جامعيت طرح‌هاي ارائه شده در انتظار تأييد رهبري
مسائل حوزه زن و خانواده گرفتار مثلث عملكرد جزيره‌اي، موازي‌كاري و خلأ قانوني
نویسنده : نفيسه ابراهيم زاده انتظام 


خلأ‌هاي قانوني موجود در كشور‌مان در حوزه زن و خانواده گهگاه پاس گلي به جبهه فرصت طلب غرب مي‌دهد. با اين حال مراكز فعال در اين حوزه در طول سال‌هاي بعد از انقلاب نتوانسته‌اند از تو‌در‌توي موازي‌كاري و عملكرد جزيره‌اي خارج شوند. اين روز‌ها و در چنين فضايي و به دنبال تأكيد سه‌باره مقام معظم رهبري بازار رقابت فعالان حوزه‌ زن و خانواده داغ شده است.

مقام معظم رهبري اواخر فروردين امسال به مناسبت گراميداشت روز زن، در ديدار صدها نفر از زنان فرهيخته و نخبه براي سومين سال پياپي تشكيل يك مركز عالي فرا قوه‌اي را براي تدوين راهبردي صحيح در قبال مسئله مهم «زن و خانواده»، ضروري خواندند و تأكيد كردند: دستيابي به اين راهبرد همه جانبه و قابل اجرا، نيازمند سه مسئله است؛ پرهيز كامل از مرجعيت دادن به تفكرات «غلط، كليشه‌اي و متحجر غربي» در امور زنان، تكيه بر متون و معارف ناب اسلامي و پرداختن به مسائلي كه حقيقتاً مسائل اصلي زنان محسوب مي‌شوند.

تأكيد آخر ايشان، فعالان حوزه زن و خانواده اعم از دولتي و غير دولتي و مردم نهاد كشور را به تحرك در زمينه ارائه الگويي متقن از چنين مركزي انداخت. به طوري كه امروز چندين طرح از تشكيل شوراي عالي زن و خانواده به عنوان يك مركز فراقوه‌اي به دفتر مقام معظم رهبري ارسال شده است.

مسئله زن و جايگاه و حقوق وي در نظامات اجتماعي در دنيا مورد مناقشه است و قرائت‌هاي سليقه‌اي از اين مسئله دستمايه پيشبرد اهداف سياسي و حتي استعماري در اين رابطه است. از طرفي فضاي داخلي كشور نيز متأثر از كشمكش بين اصالت فرهنگي و تمدني اسلامي و ايراني و غربگرايي در پرداختن به مسئله زن است.
در چنين فضايي تشكيل مركز فراقوه‌اي زن و خانواده به صورت يك مطالبه از سوي مقام معظم رهبري و جامعه در‌آمده است. بر اين اساس فعالان حوزه زن و خانواده دست به كار طراحي ساختار، راهبرد و اهداف و سياست‌هاي شوراي عالي زن و خانواده شدند و الگوهاي طراحي شده خود را تقديم دفتر رهبري كرده‌اند.

طرح بسيج هم راستا با شوراي عالي انقلاب فرهنگي
مركز بسيج جامعه زنان شايد يكي از نخستين مراكز غيردولتي فعال در اين حوزه است كه طرح خود را به دفتر مقام معظم رهبري ارائه كرده است. مينو اصلاني دوشنبه گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها ضمن تأييد اين خبر گفت: نزديك به هشت ماه كار كارشناسي دقيق با حضور كارشناسان و پژوهشگران حوزه زن و خانواده روي اين طرح انجام شده است و پژوهش‌هاي دقيق و شبانه‌روزي براي آن انجام شد و از ويژگي‌هاي اين طرح اين است كه مركز عالي با هدف راهبري فكري و سامان‌بخشي سه حوزه نظر، فرهنگ و اجرا پيرامون مسائل زنان و خانواده به صورت با‌ثبات و هدفمند نهادهاي تحقيقاتي نخبگاني و مردمي در حوزه زنان را ساماندهي كند.

وي ادامه داد: اين طرح پس از تصويب به عنوان بالاترين نهاد در حوزه زنان و خانواده خواهد بود كه هم‌راستا با شوراي عالي انقلاب فرهنگي به سياست‌گذاري در حوزه زنان و خانواده خواهد پرداخت. رئيس بسيج جامعه زنان ادامه داد: در صورت تصويب، اين مركز سه اختيار را بر عهده خواهد داشت، هماهنگي فعاليت تمام ارگان‌ها و نهادهاي تأثيرگذار و مسئولان بخش زنان و خانواده دستگاه‌ها از سوي دبيرخانه شوراي عالي اين مركز تعيين خواهد شد.

مركزي با واحد رصد اطلاعات قوي
شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان نيز مطالعات خود را در قالب چندين طرح براي تشكيل مركز فراقوه‌اي زنان تقديم دفتر مقام معظم رهبري كرده است كه بنا به گفته فرشته روح‌افزا، معاون اين شورا تمام اين طرح‌ها از سوي مقام معظم رهبري بررسي و سپس تصميم نهايي از سوي ايشان اتخاذ مي‌شود.

روح‌افزا در اين رابطه به «جوان» مي‌گويد: مد نظر حضرت آقا تشكيل يك مركز تخصصي حوزه زن و خانواده با هندسه مشخص است كه واحد رصد اطلاعات قوي داشته باشد. ايشان اشاره دارند كه در حوزه زنان خوب كار كرده‌ايم ولي بايد جايي كه همه نهادها و بنيادها و دستگاه‌ها را زير نظر بگيرد، تشكيل شود. وي مي‌افزايد: شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان از سال 91 و به محض دستور مقام معظم رهبري تدوين طرح تشكيل چنين مركزي را در دستور كار قرار داد؛ منتها بعد از تأكيد سال 92 آقا، طرح تدوين شده در سال 91 را مورد ويرايش و بازنگري قرار داد.

روح افزا در پاسخ به سؤالي درباره ساختار مركز مزبور تأكيد مي‌كند: براي ساختار اين مركز سناريوهاي مختلفي وجود دارد. به طوري كه حتي در طرحي كه شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان ارائه داده سه ساختار پيش‌بيني شده است. اما اينكه كدام يك از اين طرح‌ها جامعيت دارد و مورد تأييد مقام معظم رهبري قرار بگيرد و نظر ايشان را تأمين كند، هنوز مشخص نيست.

به گفته وي مجلس، مجمع تشخيص مصلحت نظام و NGO‌ها و مراكز فعال مردم‌نهاد در حوزه زن و خانواده از جمله مراكزي هستند كه در زمينه تدوين طرح تشكيل شوراي عالي زن و خانواده فعاليت مي‌كنند.

معاون شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان كم‌رنگ شدن نقش مركز امور زن و خانواده رياست جمهوري را بعد از تصويب مركز مزبور رد مي‌كند و مي‌گويد: به دستور مقام معظم رهبري شوراي عالي زن و خانواده در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه اجرايي ورود جدي خواهد داشت اما جاي هيچ يك از مراكز فعال دولتي و غيردولتي را نمي‌گيرد بلكه به عنوان يك نخ تسبيح عملكرد آنها را نظم مي‌بخشد و از موازي‌كاري در اين زمينه جلوگيري مي‌كند.  وي بر نقش واحد رصد اطلاعاتي اين مركز تأكيد و اضافه مي‌كند: مشكل عمده در حوزه زنان كار جزيره‌اي، خلأ قانوني و موازي‌كاري است و به همين دليل لزوم تشكيل اين مركز بيش از پيش احساس مي‌شود.  وي ارتباط تلقي فراقوه‌اي براي مركز عالي زنان و خانواده از سوي مقام معظم رهبري با دور ماندن از مسائل سياسي را رد كرد.  علاوه بر اين مركز امور زن و خانواده رياست جمهوري نيز در تدوين الگوي تشكيل مركز فراقوه‌اي زن و خانواده دستي بر آتش دارد و طبق آخرين اظهارات رئيس اين مركز، طرح مورد نظر آن در دست بررسي است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن