تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843238966




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری نشست داعش محصول افراطی‌گری در دانشگاه اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶




1413724880268_reuters4.jpg

نشست "داعش محصول افراطی‌گری" با حضور تعدادی از اساتید گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در تالار صدر دانشکده علوم اقتصاد و دارایی دانشگاه اصفهان برگزار شد. به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حاضران در این نشست به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و تحلیل‌های خود در خصوص ریشه‌های پیدایش، اندیشه‌ها، باورها و ماهیت گروه تروریستی-تکفیری داعش و عاقبت بحران شکل گرفته در منطقه پرداختند. شهروز ابراهیمی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با ابهام آمیز خواندن عنوان نشست، اظهار کرد : داعش شکل واضحی از افراطی‌گری است و به همین دلیل نیز نمی‌توان آن را محصول افراطی‌گری دانست. وی افزود : بحران خاورمیانه در مواجهه با گروه‌های تندرو منطقه‌ای با بسیاری از سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی پیوند خورده است اما در این میان بیش از هر چیز باید ماهیت شکل گیری داعش را در ریشه‌های فکری و عقیدتی این گروه تروریستی جستجو کرد چرا که اندیشه و عمل به عنوان دو مفروض عینی همواره رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری که هر عمل اجتماعی و یا سیاسی با هر ماهیتی، نشات گرفته از یک اندیشه و تفکر است و اگر چه در مراحل بعدی اندیشه از عمل تاثیر می‌پذیرد اما هیچ عملی نیز بدون اندیشه به انجام نمی‌رسد. عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه اصفهان واکاوی ماهیت گروه تروریستی داعش را محدود به بررسی سه اولویت ریشه‌های فکری، ریشه‌های منطقه‌ای و ریشه‌های بین‌المللی دانست و گفت : ریشه فکری داعش به قرن‌های بسیار دور و به زمان "ابن تیمینه" و "محمد ابن وهاب" باز می‌گردد؛ داعش محصول جریانات تندرو و رادیکال فکری و تفکری افراطی است. ابراهیمی ادامه داد : جریان افراطی مسلمان، جامعه را به دو بخش جاهلی و اسلامی تقسیم می‌کند و با بستن راه عقل بر خود به شکلی متعصبانه و متهجرانه از منابع تفسیر، اجتهاد و دین استفاده می‌کند . وی بر اساس تئوری‌های "محمد عابد الجابری" چارچوب اندیشه و فلسفه فکری مسلمانان خاورمیانه را به دو گروه تجربی و شهودی تقسیم و خاطرنشان کرد: این اندیشمند معاصر عقل تجربی را به عقل "غربی عربی" و عقل شهودی یا شرقی را برخاسته از ایران و تفکرات ابن سینا می‌داند؛ عقل تجربی به عنوان یک عقل حس‌گرایانه راه عقل اجتهادی را می‌بندد و به شیوه‌ای غیر استدلال‌گرایانه و منجمد تنها به دنبال توجه به ظواهر با برداشتی "دگماتیسمی" است. عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با مقایسه عقل تجربی غربی در خاورمیانه و عقل تجربی در فلسفه دکارت، کانت و هیوم، تصریح کرد : باید به ریشه‌های عمقی این سوال پاسخ داد که چرا عقل تجربی دکارت، کانت و هیوم به تساهل‌گری می‌انجامد اما داعش و تفکرات "تجربی غربی عربی" به دگم اندیشی می‌انجامد؟ عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه اصفهان وقوع حادثه 11 سپتامبر را مهمترین عامل بین‌المللی شکل‌گیری گروه تروریستی-تکفیری داعش دانست و ادامه داد : استراتژی امنیتی آمریکا و حضور مستقیم این کشور پس از حادثه 11 سپتامبر از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باعث بروز و اشاعه افراطی‌گری در منطقه خاورمیانه شد و اگر چه نمی‌توان آمریکا را مسئول اصلی شکل‌گیری داعش نامید اما می‌توان گفت که در برهه‌ای از زمان منافع این گروه تروریستی با منافع آمریکا و نو محافظه‌کاران منطقه‌ای هم‌پوشانی یافت و زمانی که کشورهای حامی داعش دریافتند که این گروه تروریستی دست به اقداماتی خارج از حدود تعیین شده خود می‌زند برای مهار آن با یکدیگر هم پیمان شدند. ابراهیمی با اعتقاد به اینکه خاورمیانه مقر بالقوه بنیان‌های افراط‌گرای منطقه‌ای است، خاطرنشان کرد : آمریکا در قبال عراق دچار یک اشتباه بزرگ شد به طوری که منحل شدن ارتش بعث عراق به همراه سیاست‌های نوری المالکی به بی ثباتی در این کشور دامن زد و علاوه بر اینکه افراطی‌گری را در عراق گسترش داد بلکه آن را در خاورمیانه از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرد. ابراهیمی ادامه داد: سیاست‌های خارجی کشورهای منطقه و حتی آمریکا همواره به سمت کاهش خطر است با این وجود مقابله ایران و ترکیه با موج پر خروش تحولات بنیادگرایی در منطقه و تلاش پر ثمر آنها در مدیریت شرایط بسیار قابل تحسین است. وی با پیش بینی افق روشنی برای خاورمیانه خاطر نشان کرد: به طور حتم پس از دو دهه ایجاد تحولات در خاورمیانه سپیده دمی از خلال تاریکی‌های موجود سر بر خواهد آورد؛ پایان خوشی مانند آنچه در جریان جنگ‌های قرون وسطی شکل گرفت رقم خواهد خورد و همه چیز با یک رنسانس اسلامی به نتیجه خواهد رسید. در ادامه حسین مسعودنیا با بررسی ریشه‌های شکل‌گیری داعش از منظر جامعه شناسی سیاسی و با طرح این سوال که چرا چنین رویکردی در خاورمیانه شکل گرفته است به بیان عقاید تئوریسین‌های بزرگ جهان پرداخت و افزود: برخی ریشه ایجاد چنین معضلاتی در خاورمیانه را نتیجه رویکرد مقابله با تجدد و مدرنیته می‌دانند این در حالی است که عده‌ای مانند "هورکهایمر" تئوری "دیالکتیک" یا "بحران دوره‌ها" را بیان می‌کنند به این معنا که هرگاه جهان اسلام با بحران روبه رو شده است تلاش کرده تا در جهت احیاگری اسلامی حرکت کند اما در این بین برخی مانند "حمید عنایت" نیز بر این اعتقاد هستند که پیدایش گروه‌های تندرو اسلامی در چارچوب هیچ علمی قابل بررسی و واکاوی نیست". عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اعتقاد به اینکه رویکرد اسلام در قرن 19 با قرن 20 متفاوت بود، گفت : در قرن نوزدهم نگاه به دین یک نگاه ابزاری برای مقابله با غرب بود و شاید بزرگترین ضعف اندیشه نظریه پردازان بزرگ این قرن نیز عدم وجود هیچ نشانه یا تعریف دقیق و مشخصی از یک جامعه اسلامی بود و اگر چه برخی افراد ازاین دوره که در آن جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری از نظر سیاسی از دنیای غرب ضربه دید با عنوان "پروتستانتیسم اسلامی" یاد می کنند اما نظریه پردازان اسلامی با این قسم طبقه بندی با وجود برخی تشابهات موجود موافق نیستند. مسعود نیا ادامه داد : وقوع سه حادثه در قرن های بیستم و بیست و یکم نگاه به عملکرد جنبش های سیاسی را در منطقه تغییر داد به طوری که تشکیل نهضت اخوان المسلمین توسط "حسن البنا" در سال 1928، انقلاب اسلامی ایران و خود سوزی "محمد بن بو عزیزی" در تونس نگاه مردم منطقه نسبت به گروه‌ها، نهضت ها و جنبش‌های منطقه را تغییر داد. وی خاطر نشان کرد : نوع برداشت افراد از اسلام و اعتقاد آنها به جامیعت این دین آسمانی و توان بالای مذهب دراداره جوامع در دوره های مختلف زمانی عامل اصلی گرایش مردم به گروه‌های جمعی اسلامی و مهمترین انگیزه برای تلاش در جهت تشکیل حکومت اسلامی بود اما آنچه در سال‌های گذشته نظر بسیاری از نظریه‌پردازان و سیاست‌مداران شرق و غرب را به خود جلب کرد شکل‌گیری نوعی جریان اسلام‌گرای همراه با خشونت بود و اگر چه عموماً در نگاه اول تلاش می‌شود تا در توصیف داعش از لقب "سلفی" استفاده شود اما باید پذیرفت که "بازگشت به سیره سلف صالح" از گذشته نیز در جهان اسلام وجود داشته اما نکته قابل تامل در این زمینه گرایش داعش به عنوان یک گروه سلفی به ماهیت تکفیری همراه با خشونت بود که شکل ویژه ای از "خشونت فرقه‌ای" را در منطقه به وجود آوردند. عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان به توصیف خشونت فرقه‌ای از نظر جامعه شناسی سیاسی پرداخت و تصریح کرد: در این نوع از خشونت فرد خود را حق می‌پندارد و همه گروه‌های دیگری که روبه روی او قرار گرفته‌اند را ناحق می‌شمارد چرا که در این دیدگاه به یکباره "ساخت ارزشی" گروه‌های تندرو به یک ایدئولوژی غیر قابل انکار تبدیل می‌شود و به همین دلیل نیز فرد می‌پذیرد که برای حفظ ماهیت فرقه‌ای، فکری و باوری خود هم جان بدهد و هم جان بگیرد و به همین دلیل نیز افراد این گروه‌ها قبل از حملات انتحاری غسل شهادت انجام می‌دهند . مسعودنیا گفت:پس از مدتی برای جریان‌های افراط گرای تکفیری خشونت ماهیت فرقه‌ای می‌یابد و در این ماهیت جدید فرد حاضر است برای بقای خود و اندیشه های خود دست به هر اقدامی بزند . وی با اعتقاد به اینکه ریشه‌های رشد گروه‌های افرا‌ط گرای دینی بالفطره در خاورمیانه وجود دارد، ادامه داد : بر اساس عقاید بزرگترین نظریه پردازان جهان دو تحول در شکل‌گیری گروه‌های سلفی-تروریستی و تکفیری در خاورمیانه موثر بوده است به طوری که حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان از یک سو و سیاست‌های غرب به ویژه آمریکا در تکوین گروه‌های افراط‌گرا در خاورمیانه از سوی دیگر باعث به قدرت رسیدن جریان‌های تروریستی مانند داعش در منطقه شده است . عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با مورد توجه قرار دادن نقش عربستان در ظهور و بروز گرو ههای تکفیری-سلفی در خاورمیانه خاطر نشان کرد‌: عربستان سعودی در سیاست خارجی خود همواره تلاش کرده تا در نقش برادر بزرگتر همه کشورهای منطقه ظاهر شود و امروز نیز برای ایفای این نقش خود مجبور است دست به دامان گروه تروریستی داعش شود . مسعود نیا در تشریح دلایل منطقه‌ای شکل گیری داعش در خاورمیانه تصریح کرد: شکاف‌های قومی قبیله‌ای، بحران‌های منطقه‌ای و فقر اقتصادی برخی کشورهای منطقه از جمله عراق و پاکستان نیز در به قدرت رسیدن گروه های تروریستی-سلفی و تکفیری اثر گذار بوده است. همچنین در ادامه این نشست عنایت الله یزدانی با بیان اینکه پدیده های موجود در حوزه بین‌الملل همواره در سه سطح ملی، بین المللی و منطقه‌ای قابل بررسی هستند، اظهار کرد: برای واکاوی دلایل شکل‌گیری گروه‌های تروریستی- تکفیری در منطقه خاورمیانه باید وقایع تاریخ اسلام را به صورت دقیق مورد تحلیل قرار داد چرا که ریشه خشونت و افراطی‌گری در دین به قرن‌های پیش از قرن هفتم میلادی باز می‌گردد . وی افزود‌: جریان افراط گرای رادیکال از زمان صدر اسلام و در زمان جنگ صفین در خاورمیانه شکل گرفت به طوری که خوارج را می‌توان نخستین پدید آورندگان حرکت افراطی دانست؛ بعدها این اندیشه توسط "احمد ابن حمبل" و سپس از طریق "محمد عبدالوهاب" در منطقه رواج یافت. این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه اساس اندیشه‌های سلفی گری بر هجرت و جهاد است، گفت : گروه‌های سلفی مانند "جبهه النصره"، "جبهه النهضه"، "داعش"، "القاعده" و "سپاه صحابه" بر این عقیده هستند که پیامبر زمانی که نتوانست بر جاهلیت مکه فایق آید به مدینه هجرت کرد و پس از احیای قوای مسلمانان و پیروان خود دست به جهاد زد بنابراین آنها نیز باید مانند پیامبر به همین شکل به مناطق و کشورهای منطقه حمله کنند. یزدانی ادامه داد: اگر چه در حالت طبیعی هدف جهاد مبارزه علیه کفار است اما در قاموس گروه‌های تروریستی-تکفیری و سلفی منطقه هدف از مبارزه، مقابله با "عدو قریب" یعنی شیعیان است؛ داعش یا دولت اسلامی عراق و شام در نگاه اول واژه‌ای دموکراسی و عدالت پرور است اما باید اندیشید که رهبران این گروه‌های تروریستی با چه ابزاری و با چه رویکردی و از طریق چه عملکردی به دنبال اشاعه تفکرات خود در منطقه هستند؟آیا می شود بر تلی از اجساد آدمیان دولت بنا کرد؟! و آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟! وی با زیر سوال بردن اقدامات گروه‌های تکفیری-تروریستی با عنوان اسلام ناب محمدی (ص) خاطر نشان‌کرد :اساس پیدایش و قدرت گروه‌های تندرو منطقه‌ای را باید در "وهابیت" و "گروه القاعده" جست و جو کرد به طوری که پس از حمله شوروی به افغانستان ابتدا گروه مجاهدین افغان شکل گرفتند و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی نیروهای این گروه تحت آموزش‌های جهادی در خاک پاکستان قرار گرفتند و گروه طالبان را تشکیل دادند ظهور و فعالیت این تشکل‌های تندرو در کنار فعالیت القاعده در افغانستان نشان دهنده سابقه طولانی فعالیت گروه‌های تند رو سلفی- تکفیری و تروریستی در منطقه خاورمیانه است. این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اشاره به ویژگی‌های مستعد منطقه‌ای خاورمیانه در قدرت بخشیدن به گروه‌های تروریستی تصریح کرد : خاورمیانه به دلایل مختلفی همواره کانون توجهات قدرت‌های جهانی بوده است چرا که از یک سو در این منطقه موزاییک وسیعی از گروه‌های قومی، مذهبی، فقهی و کلامی از شیعه و سنی زندگی می‌کنند و از سوی دیگر در کنار بهره مندی از دولت ها و حکومت های فوق خود کامه که به صورت جمهوری یا سنتی اداره می شوند مرکز منابع هیدروکربنی جهان نیز محسوب می‌شود . یزدانی اظهار کرد : ظهور حرکت‌های بیدارگونه اسلامی از تونس و تحولات سال‌های گذشته در سوریه و کشیده شدن دامنه درگیری‌ها به عراق نیز از دیگر دلایلی بود که زمینه شکل‌گیری و استقرار گروه‌های تروریستی در خاورمیانه را محقق کرد بنابراین می توان گفت که داعش همان گونه که اولین گروه سلفی-تکفیری منطقه نبوده ،آخرین آن نیز نخواهد بود و گروه‌های دیگری نیز مانند داعش در آینده در خاورمیانه ایجاد خواهند شد و به قدرت خواهند رسید. وی با استناد به اقرار برخی سیاست‌مداران آمریکایی در اعطای کمک های تسهیلاتی و مالی به گروه‌های تروریستی مانند مجاهدان افغان گفت‌: کمک های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا و غرب به این گروه‌های تروریستی در ادامه زمینه تحریک و تحول آنها را فراهم کرد و تلاش آنها برای رسیدن به قدرت را افزایش داد. این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با اشاره به نحوه استفاده داعش از فضای مجازی و رسانه‌ای عصر حاضر ادامه داد: "سایبر تروریسم" یا "رادیکالیسم سایبری" نقش بسیار موثری در تثبیت حضور داعش با ایجاد ترس، تهدید و توحش در مردم منطقه و جهان داشت. همچنین در ادامه امیر مسعود شهرام نیا با تاکید بر اینکه نباید در دشمن شناسی اشتباه کرد به نشر برخی اظهار نظرها درباره رابطه رهبر داعش با صهیونیست‌ها در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: این مسائل توسط محافل رسمی تایید نشده است و اگر چه نمی‌توان از نقش اسرائیل در شکل گیری جریان تروریستی-تکفیری داعش چشم پوشید اما در این میان می‌توان کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و قطر که هر کدام با هدفی خاص از حضور گروه‌های تندرو افراط‌گرای اسلامی در خاورمیانه سود می‌برند را بانیان اصلی به قدرت رسیدن داعش نامید. وی با مورد توجه قرار دادن علت گرایش گروه‌های تکفیری تندرو از منطقه افغانستان به بخش‌های غربی خاورمیانه افزود: شکل گیری بهار بیدارگرای عربی موج چهارم دموکراسی در خاورمیانه را شکل داد اما در این میان قطر با اهدافی مانند تثبیت نقش موثر خود در موازنات منطقه‌ای و دستیابی به قدرت جدید در خاورمیانه، جلوگیری از سرایت بهار عربی به این کشور، مبارزه با هلال شیعی، متقاعد کردن کشورهای قدرتمند غربی از حضور بیش از اندازه در منطقه و جلوگیری از رشد استراتژیک ایران در خاورمیانه صحنه منطقه را به سمت مقابله با گروه تروریستی پیش بردند که خود پدید آورنده آن بودند. عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه اصفهان اختلاف عقیده سیاست مردان سعودی با جریان مذهبی عالمان وهابی در این کشور را دلیل حمایت این کشور از گروه داعش دانست و گفت :عربستان سعودی نیز به دنبال جلوگیری از نفوذ بهار عربی به این کشور و اعلام برتری منطقه‌ای نسبت به ایران بود و به همین دلیل نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم از گروه تروریستی-تکفیری داعش حمایت کرد. شهرام نیا درباره علت گرایش دولت اردوغان به گروه سلفی-تکفیری داعش ادامه داد : اردوغان در ماه های گذشته تلاش بسیاری در جهت وحدت ترک‌ها انجام داده است و سعی کرده برای احیا دوباره دولت خلافت اسلامی نو عثمانی به کوچک کردن نفوذ بقیه قدرت‌های منطقه ای از جمله ایران و عراق بپردازد با این وجود در کنار نقش این سه قدرت منطقه‌ای صهیونیست ها نیز برای حمایت از گروه تروریستی-تکفیری داعش تلاش بسیاری کرده اند. وی در تشریح نقشه حامیان داعش در یورش به کشورهایی مانند سوریه و عراق خاطر نشان کرد‌: کشورهای حامی جریان سلفی-تکفیری داعش در تلاش بودند تا از طریق حمله این گروه تروریستی به سوریه دامنه درگیری‌ها را به خاک لبنان بکشانند و از این طریق با یک تیر دو نشان بزنند و بتوانند موقعیت ایران و هلال شیعی در منطقه را تضعیف کنند اما وقایع سال 2013 سبب شد که همدستان داعش ائتلافی برای نابودی این گروه سلفی-تکفیری تشکیل دهند. عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: عدم توجه عوامل منطقه‌ای به دستورات امرای گروه‌های تکفیری، ایجاد اختلاف میان "جبهه النصره" و داعش و اشغال شهر موصل بر خلاف رای آمریکا و هم دستان غربی و منطقه ای این گروه تکفیری-تروریستی باعث شد که آمریکا نشست "جده" را برای مقابله با گروه داعش شکل دهد و عربستان و قطر نیز با هدف جلب رضایت آمریکا به گروه ائتلاف پیوستند اگر چه این کشورها هنوز هم مانند ترکیه به صورت پنهانی به حمایت های خود از گروه تروریستی داعش ادامه می‌دهند. شهرام نیا با تاکید بر اینکه ایران در شکل گیری منازعات منطقه ای نقشی نداشته است، گفت: صحنه بازی ایجاد شده در منطقه خاورمیانه فرصت بسیار مناسبی را پیش روی ایران قرار می‌دهد و اگر چه داعش تصویر ناپسند و زننده ای از اسلام را در برابر چشمان جهانیانی قرار داده است که قدرت تمیز اسلام ناب محمدی (ص) را ندارند اما بدون شک ایران می‌تواند به عنوان یک منجی منطقه‌ای برای حل مناقشات سیاسی ایجاد شده از طریق نفوذ داعش در خاورمیانه تلقی شود. وی ادامه داد: ایران از طریق این فرصت ایجاد شده می تواند از عملکرد نامناسب ترک‌ها در قبال کردهای منطقه استفاده کند و به ترمیم روابط خود با آنها بپردازد . شهرام نیا به مقالات نویسندگان معتبر جهانی در خصوص رد نقش عثمانیسم در آینده خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: جهان بر این عقیده است که آینده خاورمیانه در دستان ایران نوین است به همین دلیل نیز ایران باید از فرصت پیش رو درست استفاده کند. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن