تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798999506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میانجی‌گری عمان و تاثیر بر روند مذاکرات ایران و 1+5


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ساجدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛
میانجی‌گری عمان و تاثیر بر روند مذاکرات ایران و 1+5
یک کارشناس سیاست خارجی گفت: عمان در این برهه زمانی قصد دارد کار را تمام کرده و نقش میانجی خود را به نحو احسن بازی کند در نتیجه با توجه به وساطت این کشور پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.


"محمد ساجدی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،‌ با اشاره به برگزاری این دور از مذاکرات کشورمان با 1+5 در عمان و تاثیر این کشور بر روند گفتگوها اظهار داشت: عمان در طول دهه گذشته نقش رابط میان ایران و آمریکا داشته است.
 
وی ادامه داد:  این کشور، در این برهه زمانی قصد دارد کار را تمام کرده و نقش میانجی خود را به نحو احسن بازی کند در نتیجه با توجه به وساطت عمان پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به جایگزینی یکی از نمایندگان آمریکایی در مذاکرات خاطرنشان کرد: این فرد از نزدیکی بیشتری با اوباما برخوردار بوده و از وی حرف شنوی بیشتری نیز دارد که می‌توان به این موضوع دیدی خوش‌بینانه داشت.

گره‌گشایی مذاکرات هسته‌ای در مسقط سلطان قابوس

این ‌بار مسقط پایتخت سلطان نشین عمان میزبان مذاکرات خواهد بود، گرچه دلیل خاصی برای برگزاری این دور از مذاکرات در این کشور اعلام نشده است اما سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای روز شنبه در مصاحبه با شبکه العالم در پاسخ به سوالی درباره علت انتخاب مسقط برای برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای اظهار داشته است : عمان کشور دوست و بسیار نزدیک به ما است و ارتباطات خوبی هم با کشورهای غربی و 5+1 داشته است.

وی در بخشی از سخنان خود بیان کرده که کشور عمان درگذشته نقش بسیار خوب و مثبتی را در مذاکرات هسته ای ایفا کرده است و ما از تلاش های گذشته عمان ممنون هستیم و فکر می کنیم که تلاش های مثبت با نیت خیر بوده است و اثرات خود را نیز داشته است که منجر به ادامه مذاکرات شده است.
 
باتوجه به چنین اظهاراتی می‌توان به این نکته اشاره کرد که، ایـران بر این باور است که سلطنت عمان با پیروی از سیاست تشنج زدایی و ایجاد تعادل در مناسبات با کشورهای منطقه یکی از باثبات ترین کشورها شناخته می‌شود و ماهیت مبتکر و موازنه‌گر مسقط این ضرورت را ایجاب می‌کند که روابط دو کشور در مرحله اعتماد و اطمینان متقابل است ومی‌تواند الگویی موفق از تعامل و همکاری را در منطقه پایه‌ریزی کند.

برای اشاره به نقش مثبت عمان در قبال جمهوری اسلامی ایران  سابقه تاریخی این کشور و نقش‌های میانجیگرانه ‌ای که تا کنون در این خصوص ایفا کرده‌است را از نظر می‌گذرانیم:
 
با وجود اینکه سفارت سوییس در ایران مسئولیت واسطه‌گری میان دو کشور ایران و آمریکا را برعهده دارد اما در عمل این عمان بوده است که طی سال‌های گذشته میانجیگری میان ایران و آمریکا را برعهده گرفته است. تا آن‌جا که پس از توافق ژنو، بسیاری از کارشناسان و رسانه‌هاي خارجي از سلطان قابوس، پادشاه عمان، به‌عنوان مرد پشت پرده این توافق ياد و اعلام کردند عمان زمينه گفت‌وگوهاي آمريکا و ايران را فراهم کرد و ميزبان هر دوي آنها براي مذاکره بود.
 
همچنین عمان تنها کشوری در حاشیه خلیج فارس است که با ایران مانورهای نظامی مشترک برگزار می‌کند. سلطان قابوس پادشاه عمان، بارها به ایران سفر کرده است و در بسیاری از سفرهایش با مقام معظم رهبری دیدار و گفت‌وگو داشته است.

این کشور به‌عنوان میانجی در ماجراهای آزادی ١٥ ملوان انگلیسی و همچنین آزادی سه آمریکایی که در ایران به جرم جاسوسی بازداشت شده بودند، نقشی اساسی ایفا کرد.

همچنين آزادي مجتبي عطاردي (استاد دانشگاه شريف که در آمريکا بازداشت بود)، شهرزادميرقلي خان (زنداني در آمريکا) و نصرالله تاجيک (سفير اسبق ايران در اردن که در لندن بازداشت بود) با ميانجيگري‌هاي سلطان قابوس و دولت عمان محقق شد.

علاوه بر این سابقه تاریخی ، نزدیکی بیشتر عقیدتی نیزدر این میان مشهود است چرا‌که اعراب این کشور، از عقاید تندی چون وهابیت  دور و نشان داده‌اند که از تندروی دیگر کشور‌های عربی فاصله دارند. 

گذشته ازهمسایگی، نزدیکی درگذشته تاریخی و عقیدتی میان عمان وجمهوری اسلامی ایران برگزاری این دور از مذاکرات درمسقط برای ایلات متحده و کشورهای غربی نیز بهره مندی‌هایی را در پی دارد .

میانجیگری این کشور از زوایه نگاه آمریکا را می‌توان اطمینانی به کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس علی الخصوص عربستان دانست که، حتی در صورت به نتیجه رسیدن در مذاکرات با ایران ودستیابی به یک تفاهم بنیادین همچنان منافع این کشورها حفظ خواهد شد و غفلتی در این خصوص از سوی ایالات متحده صورت نخواهد پذیرفت در نتیجه مذاکرات به نفع هر دو طرف خواهد بود.

اما از زاویه‌ای دیگر برگزاری این نشست در عمان می‌تواند درتلطیف نگاه کشورهای عربی نسبت  به ایران تاثیر‌گذار باشد و پروژه ایران هراسی وایران‌ ‌ستیزی شکل گرفته شده در میان این کشورها را به نحوی کم رنگ تر کند وناخودآگاه کشورهای عربی از این که خود نقش میانجی را ایفا کنند خرسند خواهند شد.  
 
هرچند که برگزاری این دور از مذاکرات در کشوری دوست وهمسایه نگاه‌های مثبتی را روانه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان می‌کند اما همواره باید این نکات را که در آموزه‌های رهبر انقلاب اسلامی مشهود است در نظرداشت ،چنانکه ایشان دردیدار مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در تاریخ ۱۳۹۳/۰۵/۲۲فرمودند:

«تحولات منطقه‌ای و جهانی، بسیار سریع است و باید بطور آنی، آنها را رصد کرد و با تحرک بالا، هر حادثه و رویدادی را بلافاصله تحلیل کرد و با درک نسبت آن با اهداف و آرمان‌ها، موضع خود را در قبال آن مشخص نمود.

رهبر انقلاب در این نشست اشاره کردند که : البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آنها، جواب‌های قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند.

ایشان در همین زمینه، افزایش تحریم‌ها را مورد اشاره قرار دادند و گفتند: آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ی تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.

ایشان افزودند: البته در زمینه‌ی ادامه‌ی مذاکرات هسته‌ای، منع نمی‌کنیم و کاری که دکتر ظریف و دوستانشان شروع کردند و تا امروز هم خوب پیش رفتند دنبال می‌شود اما این، یک تجربه‌ی ذیقیمت دیگر برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی ها، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است«
 
پیش از سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی کشورمان با بیان گزارشی از همایش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقطع کنونی را پیچ ویژه‌ی تاریخی خواند و گفت: سیال بودن صحنه‌ی بین‌الملل، متکثر شدن منابع قدرت و امکان تاثیرگذاری بازیگران جدید از جمله ویژگی‌های کنونی جهان و منطقه است.

ظریف، وظیفه‌ی دستگاه سیاست خارجی را استفاده از فرصت‌های استثنایی پیش آمده در داخل و خارج توصیف و تأکید کرد: قدرت معنایی جمهوری اسلامی در حال حاضر بر اساس گفتمان امام و رهبری، مردم‌سالاری دینی و آرمان‌گرایی واقع‌بینانه، ایران را به ثبات داخلی رسانده و با تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت منطقه‌ای، از سرمایه‌ی مقاومت و گسترش اسلام‌خواهی در منطقه بهره‌مند کرده است.
 
وی با اشاره به وظیفه‌ی وزارت امور خارجه به عنوان دیده‌بان نظام، خاطرنشان کرد: ما مصمم هستیم سیاست خارجی طراحی شده از سوی رهبر معظم انقلاب را به بهترین وجه اجرا کنیم و در اجرای آن، به قدرت لایزال و برتر الهی اعتماد داریم، و هیچ قدرتی را ابرقدرت نمی‌دانیم.
آقای ظریف همچنین گفت: به قدرت ملی و توان کارشناسی خود باور داریم و بر اساس این باور در مقابل قدرت‌های ظاهری مغلوب نخواهیم شد.

توجه به این سخنان حاکی از این است مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشمندی تمام زوایای مختلف عمل طرفهای غربی را مد نظر قرار داده‌اند وبا توکل ،اعتماد واحترام روند مذاکرات را به سوی نتایج مثبت به پیش خواهند برد.

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن