واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در شیراز
خانه تاریخی احمد توجه ثبت ملی شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری فارس خبر از ثبت اثر فرهنگی، تاریخی خانه احمد توجه شیراز در فهرست آثار ملی ایران داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری اظهار داشت: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان 1309 و نظامنامه اجرایی آن مصوب 1311 و بند (ج) از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور، مصوب 1367، مراتب ثبت اثر فرهنگی، تاریخی خانه احمد توجه به پایان رسید. وی ادامه داد: خانه احمد توجه که در استان فارس، شهرستان شیراز، خیابان طالقانی کوچه یک شمال مسجد ظهراب بیک پلاک 459 قرارگرفته پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 31124 در 26 شهریورماه امسال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. بنا سه طرف ساخت و در ابعاد تقریبی 18 در 13 متر است که پس از ورود به حیاط مرکزی ساختوساز در سه ضلع شمالی، جنوبی و شرقی دیده میشود. ضلع شرقی خانه در اثر تفکیک و تخریب درگذشته از بین رفته و ورودی در ضلع جنوبی است که توسط راهرویی به حیاط مرکزی راه مییابد و این راهرو در اثر ساختوسازهای بعدی در جای هشتی ورودی ایجادشده است. در ضلع جنوبی بنا نیز شاهنشین و اتاق قرار دارد که این اتاق با درکهای ارسی پنجلتی و گرهچینیهایی بسیار پرکار و زیبا تزئین شده است. ویژگی منحصربهفرد این درکها کار شدن آیات قرآنی در لابهلای گرهچینی درکها است که در کمتر بنایی دیده شده و سقف اتاق مرجوککاری و بدنه با رفهایی تزئین شده و زیر شاهنشین زیرزمین است. ضلع شمالی بنا نیز با سبکی متفاوت به شکل ایوانی بوده که در گوشه آن، اتاق گوشواره تعبیه شده است. دسترسی به ایوان با پلکان سنگی است که پلکان دوم آن به شکل مشبک تزئین شده و دیواره این ایوان با آجرکاریهای بسیار زیبا تزئین شده است. مرکزیت طرحهای کارشده بر دیواره ایوان با آجر سروی بوده که در فرهنگ ایرانی نشان استقامت، ایستایی و طول عمر است. اتاق گوشواره در انتهای شرقی این ضلع از دو طرف دسترسی دارد و درک ارسی این اتاق سهلتی و کمکارتر از ضلع جنوبی است. دو درب، این اتاق را به پستوها و پشتبام وصل میکند و حوضخانه این خانه در زیر ایوان ضلع شمالی است. در ضلع غربی خانه نیز اتاق سهدری سادهای دیده میشود که جدید ساختتر از سایر اتاقها است. ورودی این اتاق از دو طرف است و بهجز درکها تزئینات دیگری ندارد. زیر این طبقه نیز زیرزمین و با دخل و تصرفاتی توسط مالک تغییر کاربری داده شده است. ضلع شرقی نیز دیوارهای ساده و بدون نما بوده و دورتادور حیاط خانه ازارههای سنگی و لبههای بام با شیر سرهای چوبی تزئین شده است. عمدهترین تزئینات خانه آجرکاریهای نماها هستند هرچند تزئینات چوب در درکها و سنگ در ازارهها و پلکانها نیز جلوه خاص خود را دارند. انتهای پیام/2448/ذ
93/08/18 - 23:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]