تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803625675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییر در کنگره آمریکا بر مذاکرات هسته ای موثر است؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تغییر در کنگره آمریکا بر مذاکرات هسته ای موثر است؟ تهران - ایرنا - جمهوری خواهان در آمریکا با پیروزی در انتخابات میان دوره ای، اکثریت کرسی های دو مجلس «سنا» و «نمایندگان» را در اختیار گرفتند؛ این خبری بود که از روز چهارشنبه بسیاری از اخبار دیگر در سراسر جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است.


اما اهمیت مضاعف این رویداد برای کشور ما چیست؟ پاسخ، ساده است: تأثیر بر فضا و نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضور گروه 1+5.
این برای اولین بار از سال 2006 به این سو است که جمهوری خواهان توانسته اند کنترل مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را به دست بگیرند. حضور بیشتر نمایندگان جمهوری خواه در مجالس آمریکا می تواند به معنای مخالفت بیشتر با سیاست های باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده باشد.
سال گذشته اوباما، کنگره را تهدید کرد که در صورت وضع تحریم های نفتی جدید و شدید علیه ایران، مصوبه را وتو خواهد کرد. جمهوری خواهان برای جلوگیری از این حق رئیس جمهور نیاز به دوسوم آراء نمایندگان دارند و حالا به نظر می رسد که این تعداد را لااقل بر روی کاغذ در اختیار داشته باشند.
حال پرسش اساسی این است که آیا تصمیم گیران ایالات متحده آمریکا در برآیند تصمیم گیری های خود، چه تعریفی از «منافع ملی» را روایت خواهند کرد و آیا اوباما خواهد توانست کنگره را تا آنجا که نیاز است با خود در مسیر توافق هسته ای با ایران همراه کند یا جمهوری خواهان، هرآنچه را که رئیس جمهور دموکرات رشته است، پنبه خواهند کرد؟
*حشمت الله فلاحت پیشه نماینده ادوار مجلس: اوباما پیش از استقرار جمهوری خواهان از فرصت استفاده کند
وی گفت: جمهوری خواه شدن کنگره و سنا دست اوباما را برای توافق نهایی با ایران تا حدودی می بندد و احتمالش را کمتر می کند مگر اینکه اوباما پیش از موعدی که نمایندگان جدید مستقر می شوند به توافق نهایی با ایران برسد که در آن صورت نیز دست سنا باز است که سیاست های ایضایی وضع کند. البته در این میان لابی گری های جو بایدن و جان کری در جهت همراه سازی کنگره برای توافق با ایران نیز تا حدودی با مشکل مواجه است.


سیداحمدرضا دستغیب نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: هنوز نمی توان ارزیابی دقیقی داشت
دستغیب در این زمینه گفت: فعلاً نمی توانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم زیرا رفتارهای احزاب در ایالات متحده آمریکا طی دهه اخیر دچار تغییراتی شده است یعنی رفتار احزاب چه جمهوری خواه و چه دموکرات دستخوش تغییراتی شده و از روال قبلی خود خارج شده است و باید سیاست های اعلامی جدید را در ارتباط با حزب حاکم جدید مورد ارزیابی قرار داد اما کلیت موضوع مربوط به حوزه سیاست خارجی در آمریکا فراتر از احزاب شکل می گیرد و تابعی از لابی های اقتصادی است؛ گرچه ما شاهد تغییر رفتار در دموکرات ها نیز در این چند سال نبودیم و همچنان شاهد شرایط جنگی در منطقه بودیم. باید منتظربماینم که با روی کار آمدن جمهوری خواهان در هر دو پارلمان، سیاست های استکباری آمریکا تعدیل می شود یا نه.
حسین کنعانی مقدم کارشناس مسایل سیاست خارجی: اوباما با چالشی جدی روبروست
وی گفت: با توجه به ترکیب اکثریت جمهوری خواه در سنا و مجلس نمایندگان در کنگره آمریکا، قطعاً قوه مجریه که در رأس آن اوباما است با چالش جدی مواجه می شود زیرا یکی از بندهای توافقنامه 1+5 با ایران، برداشتن تحریم هاست. همانطور که می دانیم تحریم های وضع شده علیه ایران سه بخش است؛ تحریم هایی که سازمان ملل با تصویب در شورای امنیت وضع کرده است و بخشی مربوط به اتحادیه اروپاست و بخشی نیز مربوط به مواردی است که کنگره آمریکا وضع کرده است که برداشتن این تحریم ها مستلزم مطرح شدن در کنگره است و ممکن است با ترکیب جدید کنگره، جمهوری خواهان با برداشتن آنها موافقت نکنند یا اینکه جمهوری خواهان برای تسویه حساب با اوباما بر سر توافق 1+5 با ایران بازی دربیاورند.

منصور حقیقت پور نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی مجلس:
از آمریکا باید یک صدا بیرون بیاید
وی گفت: با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات پارلمان، شرایط برای اوباما سخت می شود زیرا همراه بودن سنا با اوباما، حُسنی بود که وی بهتر سیاست هایش را پیش ببرد. در هر صورت اگر قرار باشد این دوره مذاکرات دوره نهایی باشد پس دیگری تمدیدی برای مذاکرات نیست که با روی کار آمدن آنها نگران نرسیدن به توافق باشیم؛ گرچه ما انتظار داریم که از آمریکا یک صدا بشنویم و چندصدایی برای کشوری که ادعایی قدرت دارد یک ضعف بزرگ است. یعنی، چه اوباما و چه کنگره و سنا باید یک صدا را در مقابل پرونده هسته ای ایران داشته باشند و ما معتقدیم با روی کار آمدن جمهوری خواهان شرایط برای اوباما دشوار می شود، نه پرونده هسته ای ایران.
*آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره)
اول**


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن