تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820967807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسمومیت با قرص برنج را جدی بگیریم ، سیر و نمک جایگزین قرص برنج


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مسمومیت با قرص برنج را جدی بگیریم ، سیر و نمک جایگزین قرص برنج شیراز - ایرنا - کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا نسبت به مسمومیت با قرص برنج هشدار داد و گفت : با جایگزین نمودن قرص برنج با سیر و نمک ، خانواده خود را محافظت کنید .


به گزارش خبرنگار ایرنا ، سمیرا ایرانی مسمومیت با قرص برنج را یکی از علل مهم ایجاد مسمومیت در جامعه دانست و اظهار داشت : فسفید آلمومینیوم یا قرص برنج معروف به فوستوکسین PHOSTOXIN یکی از شایعترین آفت کش ها و حشره کش های مورد استفاده در کشاورزی است که در مناطق مختلف کشور به ویژه در نواحی شمالی جهت حفظ حبوبات، غلات و برنج استفاده می شود .
وی ادامه داد : زمانی که فسفید ها در تماس با اسید معده یا آب یا رطوبت هوا قرار می گیرد باعث تولید گاز فسفین می شوند . فسفین یک گاز بی رنگ و قابل اشتعال با بویی شبیه ماهی گندیده می باشد این گاز قابل اشتعال و بسیار سمی است .
ایرانی درخصوص انواع مسمومیت با قرص برنج گفت: دو نوع مسمومیت در اثر مصرف قرص برنج ایجاد می گردد در مواردیکه فرد قرص نم کشیده و بی اثر مصرف کرده و یا بلافاصله پس از مصرف استفراغ نموده باشد مسمومیت خفیف ایجاد می گردد در این صورت بیمار دچار سردرد و سر گیجه و تهوع ، استفراغ و تنگی نفس شده که با درمان های حمایتی بهبود می یابد .
وی اضافه کرد : در مواردیکه فرد بیش از یک چهارم قرص برنج تازه مصرف کند و ایجاد استفراغ دقایقی به تاخیر افتد مسمومیت شدید با قرص برنج ایجاد می گردد که شامل شوک ، هیپوتانسیون ، تاکی کاردی ، تاکی پنه ، اسیدوز شدید متابولیک بوده و در ادامه درگیری بیش تر ارگانهای حیاتی شامل قلب و مغز و ریه ها و کلیه و کبد ایجاد می شود .
کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا افزود : از جمله شایع ترین علائم مسمومیت می توان به بی قراری، تحریک پذیری ، گیجی ،سر گیجه ، پارستزی ، دوبینی ، آتاکسی، سرفه ، تنگی نفس ، درد کولیت شکمی ، تهوع ، استفراغ ، مدفوع سیاه رنگ ، تعریق ، ضعف و بی حالی اشاره کرد.
ایرانی چند راه درمان این مسمومیت را برشمرد و گفت: محتوای اسیدی معده تبدیل فسفید آلومینیوم به گاز سمی فسفین را افزایش می دهد بنابراین رقیق سازی اولیه اسید معده با محلول بی کربنات سدیم می تواند مفید باشد .
تجویز داروهای مهار کننده پمپ پروتون مانند امپرازول ، تجویز پر منگنات پتاسیم در 60 دقیقه اول بعد از مسمومیت از دیگر توصیه های ارائه شده توسط این کارشناس بود.
وی با بیان اینکه زغال فعال باعث کاهش جذب ذرات فسفید می شود که به نظر می رسد در بروز اثرات سمی نقش داشته باشد گفت : تجویز وریدی گلوکونات کلسیم و سولفات منیزیوم با توجه به اثرات تثبیت کننده غشایی اثرات درمانی مفیدی دارد .
وی تجویز اکسیژن 100درصد برای بیماران علامت دار ، تجویز خوراکی روغن نارگیل که می تواند گاز فسفین آزاد شده در دستگاه گوارش را جذب نماید را از دیگر راهکارهای مقابله با مسمومیت بر شمرد.
این کارشناس واحد تحقیق و توسعه بیان داشت : با توجه به مرگ ومیر بالای ناشی از مسمومیت با قرص برنج و عدم وجود پادزهر اختصاصی ، بهترین درمان پیشگیری است .
ایرانی افزود : در مسمومیت های استنشاقی استفاده از لباس مناسب ، دستکش ، تهویه مناسب وسایل حفاظتی تنفسی نقش مهمی را دارا می باشد . در پیش گیری از مسمومیت های گوارشی به ویژه مسمومیت های تصادفی در اطفال آگاه سازی خانواده ها و نظارت دقیق بر تولید و توزیع این ترکیبات نقش بسیار مهمی را دارا می باشد . آسیب ناشی از مسمومیت با قرص برنج می تواند جبران ناپذیر باشد.
677


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن