تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819191785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاکید رییس جمهوری افغانستان به لزوم اجرای تعهدات ناتو


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
تاکید رییس جمهوری افغانستان به لزوم اجرای تعهدات ناتو
"محمد اشرف غنی" رییس جمهوری افغانستان در نشست خبری مشترک با"جینس ستالتنبرگ" دبیر کل ناتو که صبح امروز (پنج شنبه) وارد کابل شد، به لزوم اجرای تعهدات ناتو در قبال افغانستان تاکید کرد.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، محمد اشرف غنی در این نشست خبری، تهدیدهای موجود را برای افغانستان و ناتو مشترک دانست و گفت: همکاری افغانستان و ناتو بر اساس تهدید های موجود ادامه خواهد یافت زیرا با تهدیدهای مشترکی مواجه هستیم و سرنوشت مشترک داریم.

اشرف غنی 31 دسامبر سال 2014 را آغاز مرحله جدیدی در همکاری افغانستان و ناتو در آموزش، مشورت و تجهیز نیروهای افغان خواند و گفت: به تعهدات خود در کنفرانس شیکاکو در دهه آینده که آن را دهه تحول نامیده ایم، متعهد هستیم.

رییس جمهوری افغانستان با تاکید به اینکه از ابتدای سال 2015 ماموریت جنگی ناتو در افغانستان خاتمه می یابد و نیروهای افغان به طور کامل تامین امنیت و دفاع از حاکمیت کشور خود را بر عهده خواهند گرفت، گفت: در 3 سال گذشته نیروهای امنیتی افغانستان در پنج مرحله مسوولیت دفاع از وطن و حاکمیت ملی کشور خود را بر عهده گرفتند که این روند تا پایان امسال کامل می شود.

اشرف غنی در ادامه با ابراز اطمینان به اینکه روابط اقتصادی افغانستان با جهان روز به روز بهتر خواهد شد، افزود: افغانستان چهار راه آسیا است و تلاش می کنیم به طور فعال در منطقه حضور داشته باشیم.

"جینس ستالتنبرگ" دبیر کل ناتو نیز در این نشست خبری نتیجه مذاکرات یک روزه خود با محمد اشرف غنی رییس جمهوری و عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: از سطح روابط ناتو و افغانستان خرسندیم.

ستالتنبرگ با تاکید به اینکه افغانستان امروز بسیار نیرومند است، گفت: ناتو که بیشتر از یک دهه در قالب 50 کشور در کنار افغانستان بود و بزرگترین ائتلاف را شکل داد، پس از سال 2014 نیز در کنار افغانستان خواهد بود.

دبیرکل ناتو افزود: نیروهای امنیتی افغانستان که شمار آنان به 350 هزار نفر می رسد در پایان امسال مسوولیت کامل امنیت کشور خود را بر عهده می گیرند و من اطمینان دارم آنها آمادگی لازم را برای انجام این ماموریت دارند.

ستالتنبرگ گفت: ماموریت جنگی ناتو در افغانستان پس از سال 2014 پایان می یابد و از آن پس نیروهای ناتو در افغانستان ماموریت آموزش ، مشورت دهی و حمایت تجهیزاتی از نیروهای افغان را بر عهده خواهند گرفت.

دبیرکل ناتو در ادامه با دعوت از رییس جمهور افغانستان برای حضور در اجلاس آتی ناتو، افزود: منتظر تکمیل روند توافقنامه حضور ناتو در افغانستان هستیم.

بر اساس امضای موافقتنامه امنیتی افغانستان با ناتو و آمریکا که تا کنون به تصویب مجلس نمایندگان این کشور نرسیده است، نیروهای ناتو و آمریکایی پس از سال 2014 در افغانستان حضور خواهند داشت و ماموریت آنان به آموزش ، مشورت و کمک تجهیزاتی به نیروهای افغان تغییر خواهد یافت.

این موافقتنامه قرار بود سال 2013 به امضا برسد اما حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان امضای این موافقتنامه را به پیش شرط هایی منوط کرد.

"حامد کرزی در طول زمامداری خود بارها با تاکید به اینکه خارجی ها برای تامین امنیت افغانستان صادق نیست، "برقراری صلح و ثبات، تقویت نیروهای نظامی افغانستان و توسعه اقتصادی این کشور را از مهمترین پیش شرط ها کابل برای امضای پیمان امنیتی با واشنگتن و ناتو اعلام کرده بود.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری جدید افغانستان که در کارزار انتخاباتی اعلام کرده بود در صورت به قدرت رسیدن، پیمان امنیتی با آمریکا و ناتو را امضا خواهد کرد، یک روز پس از به قدرت رسیدن این موافقتنامه امنیتی را امضا کرد.

این توافقنامه که برای تصویب به مجلس نمایندگان افغانستان ارسال شده در کمیسیون های این مجلس در حال بررسی است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا






تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن