تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815160981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زوال بلوطهاي لرستان دستگاههاي متولي را به جان هم انداخته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ آبان ۱۳۹۳ (۲۱:۱۸ب.ظ)
موج گزارش مي دهد: زوال بلوطهاي لرستان دستگاههاي متولي را به جان هم انداخته است در چند روز جلسه کارگروه بررسي زوال درختان بلوط در استان لرستان با حضور دستگاه‌هاي مرتبط از جمله جهاد کشاورزي، منابع طبيعي، محيط زيست و غيره استان لرستان برگزار شد، عدم هماهنگي بين دستگاههاي منابع طبيعي وجهاد کشاورزي در لرستان باعث شده است تصميم گيري در اين زمينه بي نتيجه بماند و به کارگروه ديگري موکول شود.
به گزارش خبرنگار موج از خرم آباد، بلوط گونه اي از درختان “سخت چوب” و کهنسال است که در آب و هواي معتدل شمالي مي رويد و به ويژه به خاطر چوب سخت و پايدارش شهرتي جهاني دارد.
در سالهاي اخير، جنگلهاي بلوط ناحيه زاگرس خصوصاً استانهاي کرمانشاه، ايلام، لرستان و ... با پديده زوال بلوط مواجه شده است.
خشکيدگي درختان بلوط علل و عوامل مختلفي دارد که بيماري، آفت، گرد و غبار و..از اين قبيل هستند که نقش مهمي در خشک شدن درختان بلوط استان داشته است.
ريشه‌هاي هر درخت بلوط در ريشه‌هاي زندگي ما گره خورده‌اند و درختان بلوط منطقه زاگرس به آرامي در حال نابودي هستند که حفاظت و نگهداري از آنها نيازمند عزمي ملي و همگاني است.
بهاروند: مركز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي لرستان در زمينه بيماري زوال بلوطها موفق عمل نکرده است
مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري لرستان در اين زمينه گفت: در جديدترين آمار از وضعيت درختان بلوط ، سطح خشکيدگي و زوال جنگل هاي بلوط لرستان به ۵۶۱ هزار هکتار افزايش يافته است.
وي مي گويد مركز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي لرستان در زمينه بيماري زوال بلوطها موفق عمل نکرده است و هيچ فعاليت جدي در اين زمينه صورت نداده است.
به گفته وي نياز به مطالعه و پژوهش مركز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي لرستان در زمينه زوال بلوطها نداريم .
بهاروند مي گويد مرکزي که نمي تواند نقشه پهنه منابع طبيعي را انجام بدهد چطور مي تواند پژوهش وکار تحقيقاتي در اين زمينه انجام دهد ، بيماري زوال بلوط تنها با پول و اعتبار درست نمي شود.
اختصاص 4.5 ميليارد تومان اعتبار به احياي درختان بلوط لرستان
مهرداد غضنفري رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان در اين جلسه با بيان اينکه امسال 25 ميليارد تومان اعتبار در کل کشور به هفت استان که درختان بلوط آنها از بيماري خشکيده برخوردار بودند، اختصاص يافته که تاکنون 19 ميليارد تومان آن تخصيص يافته است گفت: از اين ميزان 4 ميليارد و 520 ميليون تومان به استان لرستان اختصاص يافته است.
وي افزود: استانهاي ايلام، لرستان، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختياري، خوزستان و ... استانهايي هستند که درختان بلوط آنها از بيماري خشکيده برخوردار است.
وي يادآورشد: استان لرستان بيش از 560 هزار هکتار از درختان بلوط آن به بيماري خشکيدگي و زوال بلوط مواجه شدند که اين اعتبار تنها به 50 هزار هکتار آن اختصاص يافته تا ما بتوانيم در چهار زمينه بهسازي جنگل، نهال‌کاري، سامانه سطوح آبگير باران و توليد نهال کار کنيم.
توزيع اعتبارات اختصاص يافته در بحث احياي درختان بلوط با تصميم کارگروه در استان صورت مي‌گيرد
استاندار لرستان در ادامه اين جلسه مي گويد: زوال بيش از 560 هزار هکتار از درختان بلوط استان لرستان نگران کننده است و در اين زمينه بايد همه تلاش خود را براي کاشت گونه‌هاي مقاوم بلوط به کار گيرند.
وي يادآور شد:توزيع اعتبارات اختصاص يافته در بحث احياي درختان بلوط با تصميم کارگروه در استان صورت مي‌گيرد و بايد در اين زمينه کار مطالعاتي انجام گيرد.
اين مقام مسئول با تاکيد براينکه احياي درختان بلوط لرستان بايد با کار کارشناسي صورت گيردگفت: با توجه اختلافاتي که بين منابع طبيعي و مركز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي لرستان وجوددارد در جلسه آينده تصميم‌گيري براي احيا و کاشت درختان بلوط را در استان تصميم‌گيري مي‌کنيم.
32طرح پژوهشي براي مقابله با "زوال بلوط "انجام شده است
کارشناسان مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي لرستان معتقد هستند از سال 91 کار تحقيقاتي زوال بلوط در دستور کار اين مرکز قرار گرفته است و کارشناسان اين مرکز تلاش شبانه روزي در اين زمينه داشته اند.
آنها معتقدند در هيچ جاي ايران درمان زوال بلوط، روش قطعي و زود‌بازده شناسايي نشده است اما با انجام برخي اقدامات مي‌توان باعث کاهش شدت خسارت و جلوگيري از انتشار آن شد.
معاون پژوهشي مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي استان لرستان با بيان اينکه ۳۲ طرح پژوهشي براي مقابله با "زوال بلوط انجام شده است گفت:با افزايش سطح آگاهي و شناخت عموم اقشار جامعه در مورد اين پديده و نيز با معرفي درخت بلوط و اهميت فوق العاده آن در اکوسيستم و حيات، مي‌توان عوامل انساني مؤثر در مرگ اين درخت ارزشمند را که يکي از هزاران موهبت الهي در منطقه زاگرس است، به ميزان چشمگيري کاهش داد.
خشکيدگي درختان بلوط لرستان بحراني که نيازمند عزم ملي است
درختان بلوط با زندگي مردم لرستان عجين شده و پيوند خورده است، همان گونه که مردم آذربايجان در زمينه خشک شدن درياچه اروميه احساس تکليف و مسئوليت مي کنند اين موضوع نيز براي مردم و مسئولان استان بسيار حياتي و مهم است.
نمي دانم متولي حفاظت از درختان جنگل هاي کشور، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري است که زيرمجموعه ي وزارت جهاد کشاورزي است و يا سازمان حفاظت از محيط زيست که معاونت رياست جمهوري محسوب مي شود. اما هرکه مسوول است، امروز بايد دست به کار شودکه فردا دير است.







»
تصاویر مرتبط
























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن