تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820660675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرنوشت نامعلوم بخشی از شهاب سنگ نراق


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سرنوشت نامعلوم بخشی از شهاب سنگ نراق خمین – ایرنا – نخستین رخداد ثبت شده سقوط سنگی از آسمان در منطقه ای مسکونی و آسیب زدن آن به ساختمان های مسکونی در ایران شهاب سنگ نراق از توابع شهرستان دلیجان است که با گذشت چهاردهه هنوزسرنوشت بخشی از این مهمان ناخوانده در دست نیست .


این رخداد تاریخی در ساعت 9:29 بامداد 28 مردادماه سال 1353، به وقوع پیوست ، شهاب سنگی بر روی سالن مدرسه در حال احداث شهر نراق فرو افتاد، که سقف سالن این مدرسه به قطر30 سانتی متر سوراخ و در کف آن تکه سنگی قرار گرفت .
بخش از شهاب سنگ نراق از دلیجان به وزن دو کیلو و900گرم به دانشگاه ژئوفیزیک تهران داده شد تا کار تحقیقاتی و آزمایشی روی این شهاب انجام شود بخشی نیز به دانشگاه آخن آلمان داده شد که سال گذشته با پیگیری مسوولان محلی برگشت داده شد ، اما بخشی دیگر که به دانشگاه ژئوفیزیک تهران داده شده بعد از گذشت 31سال سرنوشت نامعلومی دارد.
شهردار نراق در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: بخش اعظم این شهاب سنگ به دانشگاه ژئوفیزیک تهران داده شده که بعد از گذشت سه دهه سرنوشت این شهاب سنگ نامعلوم است و مشخص نیست وجود دارد یا ندارد اگر وجود دارد چرا به نراق بازگردانده نمی شود.
«محمود مرادی» ادامه داد: مسوولان این شهر به طور جدی دنبال سرنوشت این میهمان ناخوانده آسمانی هستند اما هیچ کس پاسخگوی سرنوشت آن نیست .
وی گفت: این شهاب سنگ امانت به محققان دانشگاه ژئوفیزیک در سال 62 داده شده بود تا کار مطالعاتی وتحقیقاتی بر روی آن انجام دهند که بعد از گذشت این همه سال هیچ مرجع رسمی حاضر نیست در خصوص این جرم امانی توضیحی بدهد و آن را به مقامات محلی نراق تحویل دهد.
مرادی ادامه داد: ارزش این شهاب سنگ به لحاظ قیمت از دو کیلو و900گرم طلا نیز باارزش تر است که بلاتکلیف مانده است.
شهردار نراق بیان کرد: جاذبه های گردشگری در سه بخش طبیعی ، تاریخی و فرهنگی دسته بندی می شود وکمتر شهر یا کشوری پیدا می شود که هر سه آنها را با هم داشته باشد و شهر نراق تمامی شاخص های لازم برای گردشگری را در دل خود دارد.
مرادی گفت: بخشی از شهاب سنگ که در نراق نگه داری می شود مورد استقبال گردشگران بسیاری به ویژه اردوهای دانشجویی ودانش آموزی قرار می گیرد.
شهردارنراق افزود: این شهاب سنگ به همراه مقالات تحقیقاتی که دردانشگاه های مختلف روی آن انجام شده است در محل فرود اولیه اش درآزمایشگاه دبستان معصومی نراق نگهداری می شود و درمعرض دید علاقمندان ومحققان قرارگرفته است.
وی گفت: آزمایش های ابتدایی را دکتر «ایرج عشقی» و دکتر« احمد شمس» با همکاری دانشجویان خود آغاز کردند و گزارش مقدماتی آن را، به نام ˈگزارش شماره 64ˈ، در دیماه 1353 خورشیدی منتشر کردند.
براساس همین گزارش؛ شهاب سنگ نراق ازنوع کندریتی، به وزن ه هزار و 200 گرم وچگالی 64 و سه دهم بوده وشواهد نشان می داد که از جهت شمال شرق سقوط کرده است .
نمای میکروسکوپی این سنگ آسمانی بیضی شکل است که برخی بخش های آن در اثر شکستگی در فضا یا برخورد با زمین کمی نوک تیزتر و لبه دار شده است.
رنگ اصلی سنگ خاکستری تیره و کمی مایل به سبز است که در برخی نقاط آن کانی های فلزی به رنگ زرین و خاکستری روشن دیده می شود.
در بخش خارجی سنگ، دو نوع پوسته ی سیاه رنگ دیده می شود، یکی در اثر برخورد با آسفالت پشت بام مدرسه معصومی بوده که کمی قیر واشیای دیگر زمینی به آن چسبیده و سیاه رنگ شده است، دیگری پوسته نازکی که پهنای آن حدود یک میلیمتر است و در اثر سوختگی به علت برخورد با جو به وجود آمده است.
بررسی میکروسکوپی شهاب سنگ نراق نشان می دهد که سنگی بلورین و یکنواخت است که در آن کانی های فلزی از ترکیبات نیکل و آهن به صورت لکه های سیاه و بدون شکل هندسی وجود دارد.
شهاب سنگ نراق که جنس آن از سیلیس است 13 میلیون و 700 هزار سال پیش از سنگ مادر جدا شده و پس از سرگردانی در فضا در 28 مرداد 1353 در سالن مدرسه معصومی این شهر فرود آمد.
نتایج تحقیقات صورت گرفته در خصوص سنگ آسمانی نراق در مجلات معتبر از جمله ناسا و اخبار شهاب سنگ ها به اسم شهاب سنگ آسمانی نراق توسط محققین کشورهای بلژیک، آلمان، پرتغال و آمریکا چاپ و منتشر شده است.
غار چال نخجیر ، آب انبارهای حاج مهدی نراقی ،مسجد جامع نراق ،بازار شمس السلطنه ،کاروانسرا و پل دودهک ،قلعه وغار کهک و منطقه نمونه گردشگری جاسب و اردهال از جاذبه های گردشگری شهرستان دلیجان است .ک/4
7276/555


14/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن