تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819953557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گمانه زنی ها درباره گفت و گوهای هسته یی در مسقط


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/چهارشنبه 14 آبان 1393 گمانه زنی ها درباره گفت و گوهای هسته یی در مسقط تهران-ایرنا-در آستانه ی دور تازه ی گفت و گوهای هسته یی میان ایران و گروه 1+5 در مسقط پایتخت عمان، گمانه زنی ها در ارتباط با نتایج این مذاکرات در روزنامه های ایران بالا گرفته است.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 14 آبان 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** گمانه زنی های درباره ی مذاکرات هسته یی در عمان
«عمان پل توافق هسته ای؟» عنوان یادداشت روزنامه ی «ایران» در ارتباط با مذاکرات آتی ایران و 1+5 در عمان است که در آن آمده است: این مذاکرات نخست از جهت مکان انتخاب شده حائز اهمیت است. عمان ، به عنوان یک کشور بیطرف منطقه ای در سال های اخیر به شروع مذاکرات مستقیم بین ایران و امریکا کمک بسیاری کرده است. بنابراین به نظر می رسد ایران و امریکا به دلیل سوابق مثبت مسقط در روند گفت و گوهای دوجانبه و همچنین کمک به ازسرگیری مذاکرات هسته ای ترجیح داده اند یک دور از مذاکرات در عمان برگزار شود؛ اقدامی که نشان دهنده قدردانی از تلاش صادقانه عمانی ها با هدف فراهم آوردن فضای مناسب برای مذاکره و قدردانی با وجود فشارها و مخالفت های موجود است.
به نوشته ی این روزنامه، ایران تاکنون پایبندی خود را در اجرای تعهداتش به توافق ژنو به اثبات رسانده است و اکنون توپ در زمین امریکا قرار دارد تا از خود نرمش نشان بدهد. اجرای تعهداتی که بر اساس توافق ژنو بر عهده کشورمان قرار داشته و اینک مورد تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار گرفته است، نکاتی هستند که سبب می شوند تلاش های رسانه ای و دیپلماسی پنهان اسرائیل برای کارشکنی در مذاکرات هسته ای و همراهی برخی کشورهای منطقه با این رویکرد اسرائیل، تأثیر چندانی در روند مذاکرات نگذارد.
گزارش نخست روزنامه ی «ابتکار» باعنوان «گمانه زنی محافل بین الملی از نتایج مذاکرات/ سناریوهای بعد از توافق» نیز در همین زمینه قابل تامل است.
در این گزارش آمده است: تحلیل گران سناریوهای مختلفی را برای روزهای پس از توافق نهایی در نظر گرفته اند که یکی از آن ها آینده روابط ایران و آمریکاست. موضوعی که اگرچه مربوط به دو کشور یکی در قاره کهن آسیا و دیگری در قاره جوان امریکاست، اما بدون تردید بخش اعظمی از جهان سیاسی و دیپلماسی را درگیر خود ساخته است. از همین منظر است که تحلیل گران بخشی از نتایج این توافق را به وضعیت مناسبات این دوکشور که در سه دهه گذشته همواره رابطه خصم آلودی با هم داشته اند، ربط داده اند.
به نوشته ی ابتکار، روزنامه ی النهار در تحلیلی که دیپلماسی ایرانی منتشر کرده، در این ارتباط آورده است: در بیست و چهارم نوامبر(27 آبان) ماراتون مذاکرات ایران با 1+5 آغاز می شود، مذاکراتی که دو طرف تصمیم می گیرند که آیا می توانند به اختلافات خود بر سر برنامه هسته ای ایران پایان دهند یا خیر. همه نشانه ها حاکی از آن است که ایرانی ها، اقلا جناح حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، عجله دارند که به پروتکلی بر سر توافق هسته ای دست یابند و تحریم های اقتصادی که چالش های بزرگی برای ایران به وجود آورده است، فورا رفع شوند.
«تـاکید طرفـین مذاکـره بـر تفاهـم» نیز عنوان نخست روزنامه ی «مردم سالاری» است که در آن نسبت به مذاکرات آتی در عمان اظهار امیدواری شده و به نقل از «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ی کشورمان آمده است: اگر حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شود آماده توافقیم.
در مقابل روزنامه ی «خراسان» در عنوان خبری خود به نقل از ظریف نوشت:«بد عهدی آمریکا مانع توافق هسته ای است»
خراسان افزود: در حالی که سلطان نشین عمان هفته آینده، میزبان وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون در روزهای 18 و 19 آبان (9 و 10 نوامبر) خواهد بود تا به گفته برخی منابع خبری شایدگره مذاکرات در روزهای پایانی ضرب الاجل 24 نوامبر (3 آذر) در مسقط باز شود، سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم هسته ای کشورمان اعلام کردکه نهمین دور از مذاکرات با کشورهای 1+5 نیزسه شنبه هفته آینده 20 آبان (پس از مذاکرات 3جانبه 2روزه) در همین شهر، برگزار می شود.همزمان محمد جواد ظریف نیز تاکید کرده که بدعهدی آمریکا مانع توافق هسته ای است.
«صدای واحد ایران» هم عنوان گزارش روزنامه ی «اعتماد» در همین زمینه است که در آن به موضع گیری یکسان مسوولان کشور در آستانه ی روزهای سرنوشت ساز هسته یی اشاره شده و آمده است: پاییز است، اما مسوولان رده بالای کشور به بهار مذاکرات هسته یی امید دارند. حالا زمان چیدن میوه هایی است که مذاکره کنندگان هسته یی یک سال برای رشد آن تلاش کرده بودند؛ توافقی که بسیاری معتقدند ایران در چند قدمی آن قرار دارد و تنها کمی اراده جدی طرف های مذاکره را می طلبد. روزهای اخیر پر بود از ابراز امیدواری مقامات کشور نسبت به همین توافقی که بسیاری به حصول آن دل بسته اند. می گویند که مذاکرات در مسیر روشنی قرار گرفته است، نگاه ها به یکدیگر نزدیک شده و حالا نوبت آن سوی طرف های مذاکره است که با به رسمیت شناختن حقوق ایران و برداشتن تحریم ها و یک اراده کلی به توافق برسند.
به نوشته ی اعتماد، دیدار سه جانبه در مسقط در راه است. 18 و 19 آبان مسقط میزبان وزرای خارجه ایران و امریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و کمی بعد زمان آخرین مذاکرات است. در داخل اما در کنار همه انتقادهایی که هر چند روز یک بار به مذاکرات هسته یی و نتیجه احتمالی آن می شود آنچه از متن صحبت های مسوولان رده بالای کشور بیرون می آید «امید» است؛ امیدی که به نتیجه نهایی این مذاکرات دارند و مشخص می کند که مسیر رسیدن به توافق به درستی طی شده و حالا زمان دستیابی به توافق جامعی است که بسیاری به آن امید دارند. رییس جمهوری شاید امیدوارترین فرد به نتیجه مذاکرات هسته یی باشد.
در مقابل روزنامه ی «سیاست روز» در مطلبی با عنوان «توافق بد یعنی پذیرش فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران و این را امریکا نمی خواهد» به انتشار ارزیابی کارشناسان از اظهارات اخیر «جان کری» وزیر امور خارجه ی آمریکا در آستانه ی مذاکرات هسته ای پرداخت و نوشت: کارشناسان بر این عقیده اند آنچه غرب و امریکا از توافق با ایران به دنبال آن است، محدود ساختن فعالیت های هسته ای و در ابعاد بزرگتر توقف این فعالیت ها و این در ادبیات آنها همان توافقی خوب به شمار می رود.
سیاست روز افزود: رویکرد تیم هسته ای کشورمان از آنچه تاکنون عنوان کرده اند این است که در این دور از گفت وگو ها دیگر تمدیدی صورت نخواهد گرفت و در واقع به دنبال تمدید نخواهند بود.اما با نگاهی به موضع گیری و ادبیات کشورهای غربی به ویژه امریکایی ها می توان به این نتیجه رسید که آنها اصلا به دنبال توافق نیستند.
این روزنامه اضافه کرد: مواضع این روزهای آقای جان کری در خور توجه است و نکته قابل تامل تر اینکه این آقای وزیر خارجه تاکید کرده ترجیح می دهد که در این گفت وگوها هیچ توافقی حاصل نشود تا این که یک توافق بد با ایران به دست آید!
به نوشته ی سیاست روز، کارشناسان سیاست خارجی معتقدند آنچه وزیر خارجه امریکا به عنوان توافق بد عنوان می کند یعنی حذف تحریم ها و در واقع لغو تمامی آنها و ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان و این چیزی نیست که امریکا و غرب به دنبال آن است. امریکا به دنبال این است که شرایط را برای تصمیم گیری تا بدان جا برای ایران سخت کند تا آنچه خود از یک توافق، مدنظر قرار دارند اتفاق بیفتد و ایران با ارائه خود مجبور به پذیرش شرایطش شود و این همان سناریویی است که تیم مذاکره کننده کشورمان باید با هوشیاری نگذارد تیم غربی آن را در مذاکرات تحمیل کند.
«نامعادله مذاکره با کدخدا در مسقط!» نیز عنوان «خبر ویژه» ی روزنامه ی «کیهان» درباره ی مذاکرات بود که در آن با اشاره به احتمال مذاکره ی دوجانبه میان ظریف و کری آمده است: تبدیل مذاکرات 7 جانبه به مذاکرات دوجانبه با آمریکا - با حضور تشریفاتی و پوششی اشتون- خطای استراتژیکی بود که موجب طلبکارتر شدن آمریکا به عنوان «کدخدای» به رسمیت شناخته! گردید. با وجود برخی اقدامات نا به جا در این زمینه که در جریان سفر سال گذشته روحانی به نیویورک (مکالمه تلفنی با اوباما) آغاز شد و برخلاف ادعای طرف ایرانی مبنی بر «مذاکرات سازنده» و «تعامل دوجانبه در راستای اعتمادسازی»، طرف آمریکایی حتی نیم نگاهی هم به اعتمادسازی و تعامل دوجانبه ندارد و بارها در ادبیات اوباما، کری و دیگر مقامات آمریکایی از ایران به عنوان متهم که باید در طول چند سال و به صورت یکجانبه اعتمادسازی (از خود رفع اتهام کند) یاد می شود!

*** فلسفه ی عاشورای حسینی از نگاه تحلیلگران
روز گذشته همزمان با سالروز شهات امام حسین (ع) سرور و سالار شهیدان مراسم عاشورای حسینی در سراسر کشور برگزار شد. به همین منظور روزنامه های امروز یادداشت هایی را منتشر کردند و در آن به اهمیت زنده نگاه داشتن آیین عاشورای حسینی در جامعه از منظرهای مختلف پرداختند.
در همین حال همزمانی عاشورای حسینی امسال با 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی نیز بن مایه ی برخی از این یادداشت ها بود.
روزنامه ی ایران در یادداشتی در ستون «اول دفتـــر» خود با عنوان «وحدت مسلمانان؛ ضرورت استکبار ستیزی» نوشت: عاشورای حسینی و روز مبارزه با استکبار جهانی اگر چه دو اتفاق جدا با فاصله تاریخی 1400 ساله در تقویم رسمی و دینی ایران و مسلمانان آزاده جهان ثبت شده است اما این دو در واقع جدا از هم نیستند.
این روزنامه افزود: این دو جوهره ای مشترک و ماهیتی یکسان دارند؛ جوهره و ماهیتی که مبارزه با ظلم و نفی خشونت از ناحیه هر کس را نشان می دهد. اگر امام حسین(ع) و یاران با وفایش در سال 61 هجری قمری علیه ظلم و ستم به پا خاستند و برای برپایی امر به معروف و نهی از منکر از خون خود گذشتند، 1400 سال بعد هم ملت ایران به تأسی از امام همام و آزاده شان همان راه را برای نفی ظلم پذیری و مقابله با ظالم روز یعنی امریکا دنبال کردند.
روزنامه ی سیاست روز هم در مطلبی با عنوان «ملت حسینی و ترجیح مرگ با عزت بر زندگی با ذلت» نوشت: ما انقلابی حسینی کردیم و در ظرف این 36 سالی که در طول عمر انقلاب اسلامی تجربه کردیم با عاشورا ادامه حیات دادیم و به دنیا گفتیم که ما اهل مقاومت و استقامت هستیم و شهادت را بر حیات همراه با ذلت ترجیح می دهیم و امام راحلمان نیز فرمود: «ملتی که شهادت دارد ذلت ندارد.
سیاست روز افزود: وجداناً اگر امام حسین(ع) نبود و ملت ما حسینی نبودند و زنان ما زینبی عمل نمی کردند، قطعاً ما نمی توانستیم 36 سال در برابر این همه توطئه و تحریم و حوادث تلخ مقاومت کنیم.ما در این 36 سال، به برکت اقتدا به امام حسین(ع) ادامه حیات دادیم و اکنون با اقتدار و با عزت نفس داریم در جهان زندگی می کنیم در حالی که در مقابل دشمنان استوار ایستاده ایم.
«امر به معروف و نهی از منکرو چالش های پیش رو» نیز عنوان سرمقاله ی روزنامه ی «رسالت» است که در آن می خوانیم: در بسیاری از کشورها اینگونه است که از سرمایه گذاری های پیشگیرانه در نظام تعلیم و تربیت و تقویت حفاظت اجتماعی دریغ می کنند اما حاضرند چند برابر آن را برای رسیدگی به میلیون ها پرونده دعاوی در محاکم قضائی، هزینه کنند و در عین حال شاهد عدم توقف آن باشند.
به نوشته ی رسالت، در کشور ما با استفاده از آموزه های اسلامی و بهره گیری از فلسفه قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نهضت عاشورا و برای تحقق وظیفه خطیر دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، از سال ها قبل تلاش های خیرخواهانه ای صورت گرفته است اما قوام و دوام و سامان یافتگی این تلاش ها نیازمند «قانون» است تا ضمن تعریف ماهوی، به بیان حدود و کیفیت و شرایط اجرا بپردازد.
روزنامه ی «اطلاعات» نیز در یادداشتی با عنوان «پس از عاشورا» نوشت: کشتار عاشورا را چه کسانی پدید آوردند؟ چه کسانی آب بر روی فرزند رسول بستند؟ چه شد که جانبازان جمل، به جنایتکاران عاشورا بدل شدند؟ انحراف و دنیازدگی خواص جامعه را شاید بتوان مهم ترین عامل انحراف جامعه اسلامی در فاصله نخستین دهه هجری تا دهة شصت هجری دانست. دنیازدگی و توجیه اشرافی گری و ایجاد زمینه و بستر برای رشد طبقه اشرافی. خودمان را فریب ندهیم. در این مورد بسیاری از ما حسینی هستیم یا ابن زیادی؟
اطلاعات افزود: امام راحل وقتی نهیب می زد که نگذارید انقلاب دست نااهلان و نامحرمان بیفتد، منظورش فقط نااهلان سیاسی نبود، بلکه مشی و مرام امام نشان می داد که از نا اهلان اقتصادی بیشتر وحشت داشت. جامعه ای که در آن فرصت مال اندوزی و رانت خواری و تکاثر ثروت برای عده ای قلیل فراهم باشد و اکثریتی در رنج و محنت به سر ببرند نمی تواند پیرو حسین باشد و حسینی زندگی کند و اگر صبح و شام از حسین و کربلا و حماسه عاشورا سخن بگوید، لقلقه زبان است و ریشه در ایمان و اعتقاد ندارد.
«کربلا، پاسخگوی عمیق ترین خواسته مردم: باز این چه شورش است که در خلق عالم است» هم عنوان مطلبی در روزنامه ی «جهان صنعت» است که در آن می خوانیم: به واقعه عاشورا با هر یک از این دو نگاه می توان نگاه کرد؛ نگاهی که می خواهد به عاشورا به شکل یک حادثه قدیمی و گزارشی کم ارزش از یک هزار سال قبل نگاه کند در مقابل نگاهی است که به عاشورا نه به عنوان یک حادثه خاتمه یافته بلکه آغازگری برای جریان زنده، جهانی و پرتاثیر می نگرد.در چشم افرادی مانند دسته اول، این حادثه تنها ورقی ناراحت کننده از کتاب ضخیم تاریخ است اما در نگاه دسته دوم، عاشورا نشان می دهد که می توان برخلاف معمول افراد جامعه، اسیر ارعاب ها و جو فرهنگی و سیاسی موجود قرار نگرفت.هشداری بزرگ به مومنانی است که نمی خواهند کوفی باشند، یعنی نمی خواهند جزو اکثریت خاموش یا ظالم باشند.نمی خواهند در دل و زبان دوستدار حقیقت باشند اما در مواقع حساس و تهدید و ترس، حقیقت را رها کنند.

*** حل اختلاف «حق پخش» فوتبال، میان فدراسیون فوتبال و صدا و سیما
حل اختلاف میان فدراسیون فوتبال کشور با صدا و سیما بر سر «حق پخش» مسابقه های فوتبال یکی از محورهای خبری مهم روزنامه های امروز به ویژه برای فوتبال دوستان بود. بر این اساس مسابقات هفته ی چهارم بازی های لیگ برتر در روزهای پنجشنبه و جمعه همزمان با برگزاری این مسابقات از تلویزیون پخش خواهد شد. در همین چارچوب روزنامه ها به انتشار مطالب و یادداشت هایی نیز پرداختند.
روزنامه ی مردم سالاری در یادداشتی با عنوان «پشت پرده توافق جدید سازمان لیگ با تلویزیونی ها/ چرا و چطور وزارت ورزش پشت کفاشیان را خالی کرد» نوشت: توافق قیمت پایین تلویزیون و فوتبال حاصل توافقی بود که نظر کارشناسی اش را وزیر ورزش داده است. به گزارش خبر آنلاین ؛ علی کفاشیان خود را در یک قدمی فتحی بزرگ می دید که ناکام ماند. اگرچه او و فدراسیونش گامی به پیش برداشتند اما این گام آنی نشد که رویایش را داشتند. آنها به دنبال حقی بودند که باشگاه ها باید از پی اش می جنگیدند. آنها دلخوش به حمایت وزارت ورزش بودند چون اولین بار این وزیر ورزش بود که یادآور شد حق فوتبال باید از تلویزیون گرفته شود اما در نهایت این فدراسیون بود که دور خورد و کفاشیان بود که عقبگرد را تجربه کرد.
سرمقاله ی روزنامه ی «شرق» با عنوان «مرهم حق پخش» نیز در همین زمینه بود که در آن می خوانیم: چرا رویکردهای مدیریتی ما آنگاه که علاقه، ذایقه و خواست مردم در میان است، اهمیتی به خواست عمومی نمی دهند و گاهی براساس لجبازی تصمیم می گیرند تا به اصطلاح روی هم را کم کنند.
در ادامه با اشاره به اختلاف چندین ساله میان فدراسیون فوتبال و صدا و سیما بر سر «حق پخش» آمده است: البته این موضوع سال هاست که لاینحل باقی مانده اما این بار قرعه فال؛ به دولت تدبیروامید اصابت کرد، دولتی که رویکردی مردمی دارد و به صراحت از احترام به حقوق مردم و حقوق شهروندی سخن می گوید.
به نوشته ی شرق، دولت؛ در وضعیتی قرار دارد که نظاره گر چالش «جام جم» و فدراسیون است و شاهد ناروایی که به هواداران فوتبال روا می شود؛ مردمی که با چشم خود می بینند برای پخش فوتبال های خارجی که در بعضی موارد تبلیغات مسموم «برند» های جهان سرمایه داری را در بطن خود دارند، مبالغ کلانی پرداخت می شود اما برای پخش فوتبال داخلی که تبلیغات «برند»های ملی را در کنار زمین خود دارد، این همه جنجال به پا می شود و باوجود تاکید بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، «برند»های داخلی از فرصت عرضه و تبلیغ در کنار زمین جا می مانند.

*** افزایش خانوارهای بدون نان آور
در لا به لای صفحه های روزنامه های امروز یادداشت روزنامه ی «دنیای اقتصاد» با عنوان «افزایش خانوارهای بدون نان آور» تامل برانگیز بود.
در این یادداشت آمده است: بررسی های «دنیای اقتصاد» از آمارهای مندرج در گزارش جدید بانک مرکزی که برخی شاخص های اقتصادی و اجتماعی خانوارها در سال گذشته را مشخص کرده است، نشان می دهد در سال گذشته حدود 24 درصد از خانوارهای شهری کشور بدون حتی یک فرد شاغل بوده اند یا به بیان دیگر، از هر چهار خانوار شهری ایرانی یکی از آنها «نان آور» نداشته است. این نسبت در سال 1376، حدود 12 درصد ودر سال 1384، حدود 15 درصد بود. همچنین، بررسی این آمارها نشان می دهد روند تغییرات سنی جامعه ایرانی، در سال گذشته نیز ادامه داشته است؛ به طوری که سهم افراد با کمتر از 40 سال سن از کل اعضای خانوارهای شهری، از 56 درصد در سال 1391 به 55 درصد در سال گذشته کاسته شده است.
به نوشته ی دنیای اقتصاد، البته اینکه یک خانوار فرد شاغلی نداشته باشد، به خودی خود موضوعی مثبت یا منفی نیست و بستگی به شرایط مالی آنها دارد؛ یعنی ممکن است در برخی از موارد، نیاز به اشتغال احساس نشود و حتی فرد به دنبال شغل نباشد که جزو جمعیت فعال دسته بندی شود. در نتیجه، این فرد را «بیکار» نیز نمی توان نامید. با این حال، آمارهای ارائه شده نشان می دهد برای اغلب این خانوارهای بدون شاغل، وضع به همین صورتی که تصور می شود، نیست.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**9282**2054


14/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن