تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819254757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقدام پیشگیرانه اوباما در مقابل کنگره برای تضمین توافق با ایران |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اقدام پیشگیرانه اوباما در مقابل کنگره برای تضمین توافق با ایران
مردم ایالت های مختلف آمریکا امروز در حالی برای شرکت در انتخابات میان دوره ای سنا به پای صندوق های رأی می روند که ترکیب آینده سنا، نه تنها در مسائل داخلی، بلکه در مهمترین موضوعات سیاست خارجی این کشور، از جمله مذاکرات هسته ای ایران نیز تأثیرگذار است. در این میان، برخی گزارش ها از اقدامات پیشگیرانه اوباما برای جلوگیری از ناکامی در این موضوع در صورت شکست در انتخابات سنا حکایت دارد.
کد خبر: ۴۴۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵ - 04 November 2014



اقدام پیشگیرانه اوباما در مقابل کنگره برای تضمین توافق با ایران
مردم ایالت های مختلف آمریکا امروز در حالی برای شرکت در انتخابات میان دوره ای سنا به پای صندوق های رأی می روند که ترکیب آینده سنا، نه تنها در مسائل داخلی، بلکه در مهمترین موضوعات سیاست خارجی این کشور، از جمله مذاکرات هسته ای ایران نیز تأثیرگذار است. در این میان، برخی گزارش ها از اقدامات پیشگیرانه اوباما برای جلوگیری از ناکامی در این موضوع در صورت شکست در انتخابات سنا حکایت دارد.


به گزارش «تابناک»، در پی انتشار برخی اخبار تأیید نشده در گذشته مبنی بر تلاش اوباما برای دور زدن کنگره در موضوع ایران، امروز فایلی صوتی از یکی از مقامات ارشد کاخ سفید منتشر شده که نشان می دهد دولت آمریکا در پی اندیشیدن تمهیداتی است که بتواند بدون نیاز به کنگره، توافق هسته ای با ایران را به مرحله اجرا بگذارد. این موضوع به ویژه در صورتی اهمیت می یابد که دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای اکثریت سنا را از دست بدهند.


سایت خبری «آروتز شوا» که فایل صوتی سخنان بن رودز، قائم مقام مشاور امنیت ملی آمریکا در یک جمع خصوصی را منتشر کرده، می نویسد اظهارات این مقام آمریکایی نشان می دهد که از دید باراک اوباما، دستیابی به توافق هسته ای با ایران مهمترین مأموریتی است که وی در دوره دوم ریاست جمهوری خود در دستور کار قرار داده است.


در این سخنان که در جمع اعضای گروه های منفعتی لیبرال بیان شده، رودز دستیابی به توافق هسته ای با ایران را با لایحه اصلاح خدمات درمانی اوباما (Obamacare) که از جمله مهمترین اقدامات دوره ریاست جمهوری وی در داخل آمریکا محسوب می شود مقایسه کرده و گفته دولت آمریکا به دنبال دستیابی به توافقی است که ضرورتاً نیازی به اقدام و تصویب قوه مقننه نداشته باشد.


این مقام ارشد آمریکایی می گوید: «موضوع این است که این بهترین فرصتی است که ما از زمان ریاست جمهوری اوباما و یا شاید از زمان جنگ عراق تاکنون برای حل موضوع ایران از طریق دیپلماتیک داشته ایم. بنابراین نباید این فرصت بزرگ را دستکم گرفت. این شاید بزرگترین اقدامی است که رئیس جمهور اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری خود در عرصه سیاست خارجی انجام خواهد داد. در مقام مقایسه، این موضوع برای ما مانند لایحه خدمات درمانی است».


در ادامه رودز در پاسخ به اظهارات یکی از حاضرین مبنی بر اینکه حتی ممکن است برخی اعضای دموکرات کنگره نیز با توافق هسته ای مدنظر اوباما مخالفت کنند، می گوید: «ما هم اکنون در حال ارزیابی این موضوع هستند که چگونه توافقی را طراحی کنیم که ضرورتاً هیچ نیازی به اقدام قوه مقننه نداشته باشد؛ و البته راه هایی برای این کار وجود دارد».


آروتز شوا اشاره می کند با توجه به اینکه بر اساس قانون اساسی آمریکا، همه معاهدات باید از سوی سنای آمریکا به تصویب برسد، معنای سخنان رودز این است که اوباما تلاش دارد توافقی را سازماندهی کند که ملزومات قوه مقننه را دور زده و نیازی به بازبینی و تصویب سنا و یا به طور کلی کنگره نداشته باشد. مقایسه توافق هسته ای ایران با لایحه خدمات درمانی نیز نشانگر آن است که اوباما برای عملی کردن توافق مدنظر خود، در مقابل مخالفان خود در کنگره خواهد ایستاد.


سخنان این مقام آمریکایی در حالی منتشر می شود که دو هفته پیش نیز روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی مدعی شده بود کاخ سفید با اتخاذ یک تصمیم مهم، قصد دارد در صورت دستیابی به توافق هسته ای با ایران، هرگونه اقدام لازم را انجام دهد تا از رأی گیری کنگره درباره آن جلوگیری نماید.


اما این موضوع به ویژه از آن جهت اهمیت می یابد که امروز، در آمریکا انتخابات میان دوره ای سنا در جریان است و نتیجه این انتخابات، می تواند حتی سبب از دست رفتن اکثریتی شود که دموکرات ها در حال حاضر از آن برخوردار هستند. در این صورت، اوباما برای به تصویب رساندن توافق هسته ای نهایی با ایران، با یک کنگره دارای اکثریت جمهوری خواه روبرو خواهد بود و کار دشواری را در پیش خواهد داشت.


بر این اساس، می توان این اظهارات رودز را بیانگر تلاش دولت آمریکا برای اتخاذ ساز و کارهای پیشگیرانه در برابر کارشکنی های کنگره دانست تا در صورت از دست رفتن اکثریت دموکرات ها، توافق هسته ای که با ایران حاصل خواهد شد به خطر نیفتد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن