تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

صندوق تضمین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803357737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوباما به دنبال توافق با ایران بدون مجوز کنگره


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: "اوباما به دنبال توافق با ایران بدون مجوز کنگره"


روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در صورتی که به توافق هسته‌ای با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست‌یابد، از تمامی اختیاراتش برای اجتناب از تصویب آن در کنگره استفاده خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از تسنیم، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داده رئیس جمهور این کشور به دنبال دست‌یابی به توافقی با ایران بدون نیاز به تصویب در کنگره است.

این روزنامه آمریکایی مدعی شده در حالی که مذاکره‌کنندگان دو طرف در حال بحث بر سر تعداد سانتریفیوژهای ایران هستند، تلویحاً پیام «تعلیق» موقت تحریم‌هایی که درآمدهای نفتی و روابط بانکی ایران را مختل کرده‌اند، شنیده می شود. نیویورک‌ تایمز این ادعا را از قول مقام‌های ایرانی و آمریکایی مطرح کرده است.

مقامات مورد استناد نیویورک‌ تایمز می‌گویند وزارت خزانه‌داری در مطالعه‌ای مشروح و مفصل که از انتشار علنی آن امتناع کرده به این نتیجه رسیده که آقای اوباما بدون نیاز به رأی کنگره از اختیارات لازم برای معلق کردن بخش اعظمی از این تحریم‌ها برخوردار است. علی‌رغم این، وی قادر به لغو دائمی آن تحریم‌ها نخواهد بود و این تنها کنگره است که می‌تواند چنین اقدامی انجام دهد.

مشاوران رئیس جمهوری آمریکا اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که حتی اگر دموکرات ها بتوانند در انتخابات میان‌ دوره‌ای کنگره در ماه آینده قدرت را در مجلس سنا به دست گیرند باز هم نتیجه رأی‌گیری مورد نظر به نفع آنها نخواهد بود.

یک مقام بلندپایه آمریکایی می‌گوید: «به دنبال این هستیم که در هر گونه توافق جامع هسته‌ای (با ایران) تا سال ها نیازی به تصویب قانون در کنگره نداشته باشیم.»

مقامات کاخ سفید می‌گویند این طرح نباید موجب تعجب اعضای کنگره شوند. آنها به جلسه‌های استماعی اشاره می‌کنند که مذاکره‌ کنندگان ارشد آمریکا در خلال آنها استدلال می‌کردند که بهترین راه برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش، تعلیق گام به گام تحریم‌ها علیه این کشور است و رئیس جمهور می‌تواند به همان سرعت که تحریم‌ها را برداشت، آنها را بازگرداند.

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه گفت: «ما به صراحت گفته‌ایم که در ابتدا نظام تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی به حالت تعلیق درمی‌آیند؛ و این را هم گفته‌ایم که رفع تحریم‌ها تنها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کند ایران معیارهای جدی و مهمی را رعایت کرده است. ما باید مطمئن شویم که پایبندی ایران، واقعی و ماندگار است.»

اما بسیاری از اعضای کنگره این طرح را تلاشی از طرف کاخ سفید برای خارج کردن آنها از دور بازی می‌دانند. برخی از مقامات رژیم صهیونیستی که رأی‌گیری در کنگره درباره توافق جامع هسته‌ای با ایران را بهرین راه برای فشار بر توافق مد نظر اوباما می‌دانند از این حیث با این اعضای کنگره همرأی و هم نظر هستند.

خانم میهان می‌گوید ما در سیاست‌مان در قبال ایران برای کنگره هم نقشی در نظر گرفته‌ایم اما اعضای کنگره به دنبال آن هستند که نقشی فراتر و بیشتر از مشورت و توصیه داشته باشند. توافق بین ایران و کشورهای طرف مذاکراه (یعنی گروه 1+5) یک معاهده رسمی (formal treaty) نیست و بنابراین هیچ نیازی به کسب دو سوم از آراء اعضای سنا ندارد.

سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا چند روز پیش گفت: «انتظار من این است که در صورتی که یک توافق بالقوه به طور موثر و محسوس برنامه سلاح‌های هسته‌ای غیرقانونی ایران را نابود نکند، کنگره واکنش نشان بدهد. توافق هسته‌ای نباید اجازه بدهد ایران به کشوری در آستانه هسته‌ای شدن بدل شود.»

رابرت منندزئیس کمیته روابط خارجی امریکا

آقای منندز یکی از تندروترین نمایندگان کنگره است که از تصویب قانونی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت عدم توافق هسته‌ای با این کشور تا تاریخ 24 نوامبر (سوم آذرماه) حمایت کرده است.

سناتور مارک کرک، یکی دیگر از نمایندگان جمهوری‌خواه است که به تازگی گفته کنگره اجازه نخواهد داد رئیس جمهور به طور یکجانبه تحریم‌هایی علیه ایران را لغو کند که با قاطعیت در مجلس سنا رأی آورده است.

این اظهارات دولت آقای اوباما را نگران می‌کنند. در همین حال، آنها به اوباما یادآوری می‌کنند که برای دست‌یابی به توافق با ایران، نباید تنها در یک جا، بلکه در سه جا مذاکره کند.

اولین مذاکره، به نوشته نیویورک‌ تایمز باید بین مذاکره‌کنندگان اوباما و تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران انجام شود. مذاکره دوم بایستی بین آقای ظریف و نیروهایی در تهران انجام شود که هیچ منفعتی در توافق هسته‌ای نمی‌بینند و سومین مذاکره هم که گفت‌گوی دولت اوباما با کنگره است.


دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن