واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر:
روز تاسوعا هزاران عزادار شاهرودی لبیک گوی حنجره خون فشان حسین (ع) بودند
شاهرود – خبرگزاری مهر: هزاران عزادار شاهرودی از ساعات اولیه در روز تاسوعا لبیک گوی حنجره خون فشان مردی از تبار خورشید بودند. به گزارش خبرنگار مهر، کربلا سرزمینی است که همه هستی به گردش طواف می کنند و محرم یک دنیا، اشک و عشق و عبرت است و مردم عزادار شهرستان شاهرود این فصل رویش ها و ریزش ها را در تاسوعای حسینی به غم مصائب اهل بیت (ع) نشستند.روز تاسوعا در شهرستان شاهرود با دسته روی هیئات و مساجد آغاز شد. عزاداران در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی با نوای "یا عباس، یا سیدی، یا سردار، یا سیدی"و " یار باوفایم عباس یا برادر، صاحب لوایم عباس یا برادر" همه در مرکز شهر گرده آمده و خیل عظیمی از عزاداران را تشکیل دادند و مشترکا به عزاداری پرداختند.بعد از اقامه نماز ظهر و عصر عزاداری هیئات تا عصر تاسوعا در چهار راه مدرسه قلعه ادامه داشت. مسجد امام حسن عسگری (ع) میزبان مردمی بود که امشب در رسمی دیرین شمع روشن می کردند و حاجت می طلبیدند و خود را آماده عزای عاشورا می کردند.
اهل کوفه نیستیم و هرگز مولا و مقتدایمان را تنها نمی گذاریمنسرین 10 ساله که در این مراسم سیاه پوش امام حسین(ع) و کاروانیانش بود در گفتگو با خبرنگار مهر، حضورش در این مراسم را همراهی و همدردی با کودکان حاضر در صحنه کربلا دانست و گفت: آمده ام به امام حسین (ع) بگویم هر چند کوچکم و توان شمشیر زدن ندارم اما با چادرم با دشمنانت می جنگم و نمی گذارم ذره ای از اهدافی که برای آن جنگیدی به فراموشی سپرده شود.احسان هم که از دسته زنجیر زنی جدا شده می گوید: جان ناقابلی دارم که فدای نام و یاد امام حسین (ع) و یارانش می کنم، رهبر و مقتدایم بداند "اهل کوفه نیستیم که نه حسین را نه علی را تنها بگذاریم" در مقابل دشمنانشان می ایستیم و ذره ای از ایمان و باورمان را به رنگ و لعاب دنیایی نخواهیم فروخت.عزاداری عاشورا باعث الگو گرفتن مردم از این حادثه و بهره مندی از ثمرات فردی و اجتماعی آن استمدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در حاشیه این مراسم پر شور در گفتگو با خبرنگار مهر، حادثه کربلا را یک حماسه اصلاحی دانست و خاطر نشان کرد: واقعه عاشورا حرکتی عظیم بود که تداوم دین اسلام و آیین پیامبر (ص) را به همراه داشت.حجت الاسلام علی شکری تصریح کرد: همان قدر که حادثه عاشورا نقش روشن کننده ای در هدایت مردم داشته بزرگداشت و یادآوری خاطره آن نیز موجب می شود تا جامعه بشری در الگو گرفتن از آن بکوشد و از ثمرات فردی و اجتماعی آن بهره ببرد.وی زنده داشتن نهضت عاشورا را موجب زنده نگه داشتن و ترويج دائمیمكتب قيام و انقلاب در برابر طاغوت ها و تربيت كننده و پرورش دهنده روح حماسهو ايثار دانست و عنوان کرد: عزاداری نوعی پيوند محكم عاطفی با مظلوم انقلابگر و اعتراض به ستمگر است.
عزاداری امام حسین(ع) انسان های دور شده از معنویت و صفای باطن را به اصل خود باز می گرداندکارشناس امور تبیان استان سمنان نیز در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر برگزاری مراسم عزاداری و راه اندازی دسته های بزرگ سینه و زنجیر زنی برای عزای حسینی را عاملی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره این قیام عظیم دانست و اذعان داشت: همین مراسم است که باعث شده فاصله قرن ها نتواند پیوند روحی و عاطفی میان مسلمانان و اهل بیت (ع) را خدشه دار کند.حجت الاسلام جواد عرب اسدی با بیان این مطلب که الهام روح انقلاب، آزادگی، شهادت طلبی، ايثار و حقيقت جويی، پيوند عميق عاطفی بين امت و الگوهای راستين، آشنايی تودههای مردم با معارف دينی، پالايش روح و تزكيه نفس گوشه ای از آثار اجتماعی و فردی این مراسم در عزاداران واقعی است ابراز داشت: آنچه بيشتر در مجالس حسينی باید به آن اشاره شود اوصاف و صفات و اهداف قيام آنحضرت است تا مخاطب اين مجالس دريابد كه حسين (ع) انسان كامل ووارسته ای بود كه نه به سبب هوای نفس و يا از روی لهو و لعب، بلكه برای اصلاح امت وانسانيت جان خود را در طبق اخلاص گذاشت.وی با تاکید بر این که مهمترين اثر برگزاری مجالس عزاداری اين است كه جامعه انسانی كه در پی مشكلات خويش از معنويت و صفای باطن دور شده لااقل برای مدتی حال و هوای ديگری بيابد اظهار داشت: در این مجالس شيعيان در مدتی از زمان در دریایی از معنويت و صفا قرارمیگيرند که باعث زنده سازی و احيای دل و تقويت ترس و اميد به رحمت الهی در وجود آن ها می شود.
سهشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]