تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803299963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه تروریست‌های داعش آزادانه در قطر فعالیت می‌کنند؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چگونه تروریست‌های داعش آزادانه در قطر فعالیت می‌کنند؟
در پی فشار آمریکا برای پیوستن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ائتلاف ضد داعش، دولت هایی که تا همین چند وقت پیش در صف اول حامیان تروریست ها بودند، تلاش کردند خود را در جبهه مقابل آن ها نشان دهند. در این میان، گزارش ها حاکی از آن است که قطر ضمن اتخاذ رویکردی دوگانه، تلاش دارد همچنان از پیوندهای خود با داعش در راستای دستیابی به منافع خویش استفاده نماید.
کد خبر: ۴۴۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱ - 02 November 2014



چگونه تروریست‌های داعش آزادانه در قطر فعالیت می‌کنند؟
در پی فشار آمریکا برای پیوستن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ائتلاف ضد داعش، دولت هایی که تا همین چند وقت پیش در صف اول حامیان تروریست ها بودند، تلاش کردند خود را در جبهه مقابل آن ها نشان دهند. در این میان، گزارش ها حاکی از آن است که قطر ضمن اتخاذ رویکردی دوگانه، تلاش دارد همچنان از پیوندهای خود با داعش در راستای دستیابی به منافع خویش استفاده نماید.


به گزارش «تابناک» به نقل از «رویترز»، هرچند قطر به طور رسمی پیوستن خود به ائتلاف بین المللی ضد داعش را اعلام کرده، اما همچنان مکانی امن برای فعالیت گروه های افراط گرا به شمار می رود و دیپلمات های غربی نیز از مشاهده خودروهایی با پرچم داعش در مناطق ثروتمندنشین این کشور سخن می گویند. بر این اساس، قطر سیاستی دوگانه را در موضوع داعش در پیش گرفته است.


زمانی که در ماه سپتامبر، ایالات متحده از متحدین منطقه ای خود خواست به نبرد علیه داعش بپیوندند، قطر از جمله کشورهایی بود که هواپیماهای جنگی خود را برای مشارکت در ائتلاف اعزام کرد. اما با وجود اینکه حتی عربستان سعودی و امارات اخبار مربوط به مبارزه ائتلاف با داعش را پوشش دادند، قطر در این زمینه سکوت پیشه کرده است. 


در این میان، دیپلمات های غربی می گویند که هواپیماهای قطری تنها در انجام عملیات شناسایی و آن هم فقط در شب اول عملیات ائتلاف حضور داشته اند. هرچند یک مقام نزدیک به دولت قطر مدعی شده جنگنده های این کشور پس از آن نیز مواضع داعش در سوریه را بمباران کرده اند، اما این ادعا از سوی منابع رسمی به تأیید نرسیده است.


دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند این روند بیانگر دو نکته است: نخست اینکه تصمیم قطر برای پیوستن به ائتلاف، یک واکنش عملگرایانه به فشارهای دیگر کشورهای عربی بوده که در جریان انقلاب های سه سال پیش، دوحه را به حمایت از گروه های افراط گرا متهم می کردند. دوم اینکه به عقیده دیپلمات ها، سکوت قطر درباره نقش خود در ائتلاف، حاکی از آن است که این کشور قصد دارد نفوذ خود بر گروه های افراط گرا را حفظ کرده و در بلندمدت از آن بهره برداری کند. 


سه سال پس از وقوع انقلاب های عربی، گروه های مورد حمایت قطر در کشورهای منطقه با ناکامی مواجه شده اند و این کشور ناچار به بازبینی سیاست های خود شده است. اما در این روند، تناقضات مهمی بروز کرده و به چشم می خورد. 


قطر میزبان بزرگترین پایگاه نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، میزبان حجم وسیعی از سرمایه های غربی در بخش املاک خود و همچنین یک خریدار مهم تسلیحات غربی است. با این حال، از گذشته تاکنون این کشور میزبان گروه هایی چون طالبان افغانستان نیز بوده است. 


هم اکنون در شمال دوحه و در شهرکی به نام «ام العماد»، مزارع و مساجد کوچکی وجود دارد که پناهگاه اعضای گروه «التوحید»، از جمله گروه های افراط گرای مخالف دولت سوریه شده است. همان گونه که اشاره شد، اعضای گروه داعش نیز آزادانه در قطر رفت و آمد می کنند.


اما این رویکرد خاص حکومت قطر به گروه های افراط گرا، سبب تیرگی روابط این کشور با دیگر کشورهای عربی نیز شده است. در همین راستا و در اوایل سال جاری میلادی، سه کشور امارات، عربستان و بحرین، به دلیل آنچه دخالت قطر در امور داخلی خود می دانستند، سفرای خود را از این کشور فراخواندند. 


البته نگرانی این کشور به طور خاص به دلیل حمایت همه جانبه قطر از اخوان المسلمین مصر و گروه های وابسته به این سازمان در کشورهای مختلف عربی است. از سوی دیگر، قطر و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، در زمینه حمایت از گروه های مختلف در کشورهای مختلف خاورمیانه، از لیبی و مصر گرفته تا لبنان و فلسطین با یکدیگر اختلاف دارند. 


اما در حال حاضر، بیشتر نگرانی بین المللی از قطر به واسطه رویکرد این کشور نسبت به داعش است. همان گونه که اشاره شد، دیپلمات های غربی از مشاهده خودروهایی با آرم داعش در مناطق ثروتمند نشین دوحه خبر می دهند. یکی از این دیپلمات ها می گوید که این موضوع باعث نگرانی آن ها شده، اما مقامات غربی گفته اند که فعالیت های داعش در کشورشان را به شدت تحت نظر دارند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.


روابط قطر با «جبهه النصره»، دیگر گروه تروریست افراط گرای فعال در سوریه نیز از الگوی مشابهی پیروی می کند. یک منبع امنیتی نزدیک به دولت قطر اذعان می کند که دلیل تعلل قطر در همراه شدن با اقدامات ائتلاف بین المللی در عراق و سوریه، این بوده که دوحه نمی خواهد مواضع جبهه النصره را – که از ابتدای شورش های سوریه با این کشور رابطه نزدیک داشته – بمباران کند. 


به هر حال، مجموعه این موارد حاکی از آن است که با وجود علنی تر شدن جنایات داعش در کشورهای مختلف منطقه و موضع گیری های گسترده علیه این گروه، قطر نه تنها به رویکرد دوستانه خود نسبت به آن ادامه می دهد، بلکه تلاش دارد تا در سطحی وسیع تر، از طریق حفظ و توسعه پیوندهای خود با گروه های افراط گرا، به زعم خود در آینده نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن