تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798911809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واحد جنگ تبلیغاتی داعش چگونه فعالیت می‌کند؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: واحد جنگ تبلیغاتی داعش چگونه فعالیت می‌کند؟
یکی از مسائلی که از همان روزهای آغازین پیشروی گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت، نوع استفاده ای بود که این گروه از رسانه های مدرن و امکانات فناورانه برای پیشبرد اهداف خود کرده و می کند. یک تحلیلگر مسائل منطقه در مطلبی به بررسی جزئیات شیوه کار داعش در زمینه پیشبرد جنگ رسانه ای در کنار جنگ میدانی پرداخته است.
کد خبر: ۴۴۴۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵ - 24 October 2014


یکی از مسائلی که از همان روزهای آغازین پیشروی گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت، نوع استفاده ای بود که این گروه از رسانه های مدرن و امکانات فناورانه برای پیشبرد اهداف خود کرده و می کند. یک تحلیلگر مسائل منطقه در مطلبی به بررسی جزئیات شیوه کار داعش در زمینه پیشبرد جنگ رسانه ای در کنار جنگ میدانی پرداخته است. 


به گزارش «تابناک»، علی هاشم، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در مطلبی که در سایت تحلیلی «المانیتور» منتشر کرده به بررسی راهبرد رسانه ای داعش پرداخته و می نویسد برای این گروه، جنگ رسانه ای و تبلیغاتی به اندازه جنگ در عرصه میدانی از اهمیت برخوردار است.


در این مطلب آمده است:


وقتی ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش و خلیفه خودخوانده این گروه برای نخستین بار در روز چهارم ژوئیه در موصل در انظار عمومی ظاهر شد، یک اقدام نمادین از سوی مسئولین تبلیغات داعش انجام گرفته بود. بغدادی مسجد بزرگ «النوری» را که در سال 1172 میلادی توسط نورالدین زنگی بنا شده، به عنوان محل سخنرانی خود انتخاب کرده بود. شهرت زنگی به سبب حکومت وسیعی است که در آن زمان از سوریه و عراق تا مصر بر پا کرده بود. زنگی چندین نبرد را علیه صلیبی ها انجام داد و قصد داشت بیت المقدس را از سلطه آن ها رها سازد. 


استراتژیست های داعش تلاش کردند با استفاده از این موضوع، نوعی مقایسه را در ذهن کسانی که با تاریخ مسجد مذکور آشنایی دارند، ایجاد کرده و به طور غیرمستقیم، نوع و گستره حکومتی را که در پی استقرار آن هستند، نشان دهند. حکومتی که بتواند بر ایران نیز غلبه کند و قادر به مبارزه با غرب باشد. 


داعش قصد داشت در جریان سخنرانی مذکور در نماز جمعه، «خلیفه» خود را بهترین نحو ممکن به دیگران بشناساند. از لباس و ظاهر بغدادی گرفته تا دوربین های استفاده شده برای تصویربرداری از مراسم، همه و همه برای انتقال پیام های مدنظر داعش مورد استفاده قرار گرفته بود. پنج دوربین «اچ دی» در داخل و خارج از مسجد مستقر شده بود که همگی تحت کنترل یک تکنیسین یا کارگردان قرار داشت و در نهایت یک فیلم 21 دقیقه ای از آن استخراج شد.


مروان شحاده، کارشناس اردنی در این زمینه می گوید: «داعش بر این باور است که اهمیت جنگ رسانه ای با جنگ نظامی برابر است. در همه فعالیت های داعش، رسانه نقش مهمی دارد. علاوه بر این، آن ها تلاش دارند با استفاده از تمامی منابع مالی و انسانی که از سراسر جهان عرب و جهان اسلام به دست آورده اند، توانایی های خود را ارتقا بخشند». 


به گفته شحاده، داعش این فرصت را داشته که خود را به پیشرفته ترین فناوری ها تجهیز کند. وی اشاره می کند که با تحلیل ویدئوهای اخیر منتشره از سوی این گروه، می توان دریافت که آن ها فناوری های پیشرفته و اپراتورهای حرفه ای در اختیار دارند. از سوی دیگر، داعش در بحث رسانه بسیار «سخاوتمندانه» رفتار می کند و پول خوبی به افراد حرفه ای که با این گروه همکاری می کنند می پردازد. 


داعش چند واحد رسانه ای دارد که وظیفه تولید و انتشار محتوای آنلاین رسانه ای را بر عهده دارند. واحد های «الفرقان» و «الاتسام»، مسئول تولیدات بصری هستند. الفرقان بر پوشش حوزه جنگ نظامی و نشان دادن قدرت داعش و الاتسام نیز بر فعالیت های اجتماعی و به اصطلاح مذهبی این گروه متمرکز است. 


عمر کیاد، تحلیلگر و روزنامه نگار فلسطینی که گروه داعش را از آغاز فعالیتش تاکنون مورد مطالعه قرار داده، می گوید: «داعش یک گروه ایدئولوژیک است؛ در نتیجه آن ها برای انتقال پیام خود به رسانه های مرسوم اعتماد ندارند. این گروه برای اشاعه ایده های خود عمدتاً به واحدهای رسانه ای خود متکی است و شرایط دشواری را بر روزنامه نگارانی که می خواهند در مناطق تحت کنترلش فعالیت کنند، اعمال می کند. این افراد باید به داعش ابراز وفاداری کنند و تولید هرگونه محتوایی که خارج از موارد مدنظر این گروه باشد، خطر مرگ را برای آن ها به همراه دارد».


واحد رسانه ای داعش در چندین مورد ویدئوهایی سریالی را برای تبلیغ گروه و ایدئولوژی آن ساخته است. در یک قسمت از مجموعه «پیام های رسانه ای از سرزمین نبردهای حماسی»، شمار زیادی از نیروهای خارجی عضو گروه به تصویر کشیده شده اند. یک مجموعه دیگر این گروه با نام «شعله های جنگ» که به زبان انگلیسی ساخته شده، اعضای این گروه را در نبردهای سنگین نشان می دهد و آشکارا برای ارسال پیامی به غرب ساخته شده است. 


داعش همچنین سعی دارد از طریق به تصویر کشیدن اعضای این گروه در حالی که مشغول توزیع اقلام ضروری میان مردم هستند، چهره ای مهربان از خود به نمایش بگذارد. کیاد در این زمینه می گوید: «در برخی ویدئوها، آن ها اصرار دارند که چهره ای انسانی از نیروهای خود به نمایش بگذارند و هر جا که لازم باشد، آن ها را با لبخندی بر لب به تصویر می کشند». 


اما با این وجود، مشهورترین ویدئوهای داعش همان هایی است که گردن زدن افرادی که داعش آن ها را «مرتد» و «کافر» می خواند را در دل کویر به تصویر می کشد. این ویدئوها نیز بخشی از راهبرد گسترده تر رسانه ای داعش برای تحکیم تصویر و اشاعه رعب و وحشت در دل مردم است. 


شحاده با اشاره به این موضوع می گوید که راهبرد مذکور توانسته با موفقیت همراه باشد؛ زیرا داعش موفق شده در برخی نبردها چه در سوریه و چه در عراق، بدون جنگیدن پیروز شود. به اعتقاد آن ها، این امر مرهون راهبرد رسانه ای در پیش گرفته شده از سوی گروه است علیه همه مخالفان به کار برده می شود. نکته جالب اینجاست که داعش در ویدئوهای خود هرجا که لازم باشد پیامی به غرب منتقل شود، از زبان انگلیسی استفاده می کند و افرادی با لهجه بریتانیایی و آمریکایی هم دارد که متن ویدئو را قرائت کنند.


داعش حتی یک بازی رایانه ای طراحی کرده که جنبه های مختلف نبردهای این گروه را به نمایش می گذارد و در آن، مکان های مشابه مناطق فعالیت این گروه و همچنین متن های صوتی دربردارنده ایدئولوژی آن مورد استفاده قرار گرفته است. بررسی ها نشان می دهد این بازی از طریق دستکاری بازی مشهور «سرقت بزرگ اتومبیل» (GTA) ساخته شده و لوگوی بازی اصلی هنوز در آن قابل مشاهده است. 


به هر حال، کیاد با اشاره به مجموعه این موارد می گوید: «محتواهای این چنینی برای عضوگیری داعش ضروری است. این بهترین شیوه تبلیغ ایده های آن ها به شمار می رود».  














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن