تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803666435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به مجموعه‌ی اندیشه‌های سیاسی اسلام تألیف دکتر روحانی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: نگاهی به مجموعه‌ی اندیشه‌های سیاسی اسلام تألیف دکتر روحانی
رئیس جمهوری،حجت الاسلام حسن روحانی،در مجلد اول از کتاب اندیشه های سیاسی اسلام ضمن تبیین حماسه عاشورا به نقش ماندگار امام خمینی (ره) در احیای فرهنگ عاشورایی و نهضت امام حسین (ع) اشاره می نماید و از امام (ره) به عنوان آموزگار زندگی عاشورایی،کربلائی و حسین وار یاد می نماید.
آفتاب: مجموعه سه جلدی " اندیشه های سیاسی اسلام " تألیف دکتر حسن روحانی ، زیرِ سه عنوان شامل جلد اول : مبانی نظری، جلد دوم : سیاست خارجی و جلد سوم : مسائل فرهنگی و اجتماعی تبویب شده است. 


ایرنا به مناسبت ایام محرم و بزرگداشت حماسه کربلا ، به گزینش بخش های مربوط به اندیشه ی سیاسی حول محور عاشورا بر گرفته از جلد اول این مجموعه نموده است. 


همان طور که اشاره شد ، در مجلد اول مجموعه اندیشه سیاسی اسلام ، تألیف دکتر حسن روحانی به مبانی نظری نهضت انقلاب اسلامی پرداخته شده است. فصول هشت گانه ی این مجلد که در دو بخش مبانی نظری نهضت اسلامی و مبانی نظری دولت اسلامی تنظیم گردیده را می توان گامی در راستای پژوهش های پدیدار شناختی اندیشه های سیاسی اسلام حول مبانی نظری نهضت اسلامی ( در دوران مبارزات 17 ساله نهضت ) و مبانی نظری دولت اسلامی ( در دوران تأسیس و پویایی آن پس از پیروزی انقلاب) عنوان کرد. 


مؤلف در مقدمه کتاب بیان می دارد که " انقلاب اسلامی پدیداری شگفت انگیز و یگانه است " و در تبیین این نگاه می نویسد :" از پانصد سال پیش که تفکر سیاسی ماکیاولی ، اندیشه ی جدائی اخلاق از سیاست را تئوریزه کرد ، هر چه جلوتر آمدیم ، با اوضاع مصیبت بار تری مواجه شدیم. گفتمان مدرن به رغم دستاوردهای عظیم فناورانه، نتوانست خوشبختی معهود را به ارمغان آورد . و این ناشی از چیزی نبود جز خلائی که در نفس سیاست مدرن پدید آمده بود ؛ یعنی حبس اخلاق در پشت صحنه ی سیاست. " 


دکتر روحانی در همین مقدمه " اخلاق " و " مردم سالاری دینی " را دو بُعد بنیادین انقلاب اسلامی عنوان می کند که نه تنها در فرآیند شکل گیری نهضت ، بلکه در روند رشد و پویایی دولت اسلامی پس از انقلاب به ویژه در آثار به جای مانده از بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و در ارشادات مقام معظم رهبری به عیان قابل مشاهده اند. 


ایشان می افزاید: " چنین به نظر می رسد که فاصله گرفتن از هر کدام از دو رکن بنیادین انقلاب اسلامی ، به معنای گرفتار آمدن در محبس ِ "سیاست بدون اخلاق" ، یا سیاهچال "روش متحجرانه ی دینی" اروپای قرون وسطی ، یا عصر تاریکی ِ "خلیفه گرائی روحانیون درباری" است؛ و لذا همه شاهد بوده ایم که معمار بزرگ انقلاب اسلامی ، بیش از هر چیز ، بر پرهیز از این پرتگاه ها ، هشدارمان داده است. " 


دکتر روحانی از منظر" درون متنی" دینی انقلاب اسلامی را مورد مطالعه قرار داده و با تأمل درباره ی حماسه ی عاشورا به تأثیر این واقعه در بروز جنبش های دینی بعدی که تغییرات اجتماعی وسیاسی وسیعی را در جهان اسلام سبب شده اند ، اشاره کرده است . ایشان در واقع روزهای اولیه سال 61 هجری که شاهد ظهور یک الگوی جنبشی به رهبری سالار شهیدان ، حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) است را درس آموز بسیاری جنبش های تاریخی بعد از آن دانسته است که محرّک این جنبش هاعموماً شرایط ناامید کننده ی اجتماعی ، استبداد رأی حاکمان، رسوبات جاهلی حکّام، انتظارات بحقّ مردم از یک جامعه ی اسلامی و عدم اجرای واقعی احکام و مقررات دینی بوده است. 


ایشان در فصل هفتم مجلد اول مجموعه ی اندیشه های سیاسی اسلام ذیل عنوان روحانیت و نظام اسلامی ، به طور مبسوط تر به واقعه ی عاشورا اشاره نموده و بخش دوم ِ این فصل را به موضوع کلی " فرهنگ عاشورا" اختصاص داده است. 


حجه الاسلام روحانی اذعان می دارد که "عاشورا در طول تاریخ نه تنها برای شیعیان ، بلکه برای همه مسلمانان حیات بخش بوده است. " 


ایشان بزرگداشت عاشورا را " احیای خط راستین اسلام و خط نجات بخش ولایت و زنده کننده خط هدایت " قلمداد نموده و در ادامه افزده اند :" کربلا و عاشورا همواره جهت بخش و راهنمای حرکت مسلمانان در طول تاریخ بوده و مسلمانان آزادیخواه ، جهاد ، مقاومت ، ایثار ، عزت ، پایمردی و صدها درس دیگر را از کربلای حسین بن علی (ع) آموخته اند. " 


مؤلف در ادامه ی همین فصل به عاشورا و انقلاب اسلامی پرداخته و ضمن اینکه امام خمینی (ه) را "زنده کننده عاشورا و نهضت عاشورا " دانسته، می افزاید: " امام بزرگوار حیات جدیدی به تاریخ کربلا داد. او به ما آموخت که چگونه از تاریخ کربلا بیاموزیم و چگونه عاشورا را برای خود و جامعه ی خود و امت اسلامی الگو سازیم. امام راه و چگونگی بهره برداری و استفاده از این تاریخ را به ما آموخت. سخنرانی معروف حضرت امام که بت استبداد زمان را شکست ، سخنرانی غروب عاشورا در سال 1342 ، در مدرسه فیضیه بود." 


ایشان عاشورا و نهضت کربلا را ، فرصتی مغتنم جهت آشنایی همه ی اقشار مردم با احکام نورانی اسلام عنوان می کند و می گوید : " حیات حوزه ها هم مرهون عاشورای امام حسین (ع) است. " 


رئیس دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران ، در سطور پایانی این بخش مجدداً از امام راحل (ره) و نقش ایشان در احیای نهضت حسینی یاد می نماید و بیان می دارد : " امام به ما یاد داد که چگونه درس های عاشورا و کربلا را بیاموزیم و آن را برای جامعه ی خود نجات بخش سازیم و چگونه عاشورایی، کربلائی و حسین وار زندگی کنیم. امام این راه را به ما آموخت و با همین آموزش بود که توانستیم در انقلاب به پیروزی برسیم. بی تردید در ماه های اوج مبارزه در سال 1357، محرم و صفر ، تاسوعا و عاشورا و یاد امام حسین (ع) بود که توانست ما را به پیروزی برساند. عاشورا بود که روحیه ی جهاد ، مقاومت و ایستادگی مردم را در مقابل رژیم استبدادی به اوج خود رساند و نهضت ما را پیروز کرد." 


مجموعه ی سه جلدی اندیشه های سیاسی اسلام تألیف دکتر حسن روحانی ، توسط انتشارات کمیل به طبع رسیده است.






تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن