تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بدانيد كه هر كس در راه حق از دنيا برود، به بهشت و هر كس در راه باطل از دنيا برود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804558477




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار دفتر تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: دانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به مسمومیت دارویی در خوزستان هشدار دفتر تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی خبرگزاری پانا: تلقی بیمار از داروی تجویزی به عنوان یك داروی جدید می تواند خطر آفرین باشد، همچنین مسمومیت دارویی می تواند به صورت عمدی یا تصادفی پیش آید، بسیاری از مسمومیت های دارویی بصورت ناخواسته و غیر عمد اتفاق می افتد.
۱۳۹۳ شنبه ۱۰ آبان ساعت 13:45



به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی معاونت غذایی استان خوزستان،  هشدار دفتر تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانیدانشگاه علوم پزشکی اهواز نسبت به مسمومیت دارویی در خوزستان . تلقی بیمار از داروی تجویزی به عنوان یك داروی جدید می تواند خطر آفرین باشد، همچنین مسمومیت دارویی می تواند به صورت عمدی یا تصادفی پیش آید، بسیاری از مسمومیت های دارویی بصورت ناخواسته و غیر عمد اتفاق می افتد. دکتر فرخ رامش کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با اعلام این خبر گفت: این گونه مسمومیت ها عموما ناشی از مصرف مقادیر فراتر از حد درمانی داروها است.
وی با بیان اینکه داروها از یك حداكثر مجاز در مقدار مصرف برخوردارند و فراتر از آن با علایم و نشانه هایی همراه خواهد بود كه مسمومیت داروئی خوانده می شود، افزود: سمیت دارویی گاه می تواند با مصرف دارو در محدوده مجاز اما در دوره ای طولانی تر از حد مجاز نیز رخ دهد .
رامش در ادامه تصریح کرد: وقوع سمیت دارویی غیر عمد به چند طریق می تواند رخ دهد که اشتباه در دوز مصرفی یكی از شایعترین دلایل آن است.
این دکتر داروساز گفت: اشتباه در دوز مصرفی می تواند ناشی از اشتباه در خواندن دوز دارو بر روی برچسب دارویی رخ دهد كه این مورد خصوصا در سالمندان شایعتر است، بنابراین كمك به مصرف دارو در چنین بیمارانی می تواند از برخی موارد مسمومیت های داروئی جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه یكی دیگر از موارد ایجاد اشتباه در دوز مصرفی داروها، ناشی از عدم شناسایی ماده موثر دارویی است، افزود: این بدین معنا است كه بیمار عموما به نام تجاری دارو كه بر روی جعبه دارویی قید شده است توجه می كند و چیزی از نام اصلی یا به اصطلاح ژنریك دارو كه بصورت كوچكتر و در زیر نام تجاری دارو قید شده است نمی داند، بنابراین چنین بیماری چنانچه پس از تكرار مجدد همان دارو توسط پزشك، دارویی با نام تجاری متفاوت از داروخانه دریافت کند آنرا دارویی جدید تلقی می کند، چرا كه معمولا داروهای یكسان اما با اسامی تجاری مختلف می توانند از لحاظ ظاهری حتی شكل و اندازه قرص نیز متفاوت باشد.
رامش با بیان اینکه تلقی بیمار از داروی تجویزی به عنوان یك داروی جدید گاه می تواند خطرآفرین باشد، تصریح کرد: در این شرایط، بیمار یك دارو را دوبار مصرف کند و این خصوصا در مورد داروهایی كه فاصله بین دوز درمانی و دوز سمی آنها اندك است می تواند حادثه آفرین شود.
کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفت: مورد سوم سمیت دارویی، می تواند ناشی از مصرف غیرعمدی دارو توسط كودكان باشد، بعنوان مثال چنین مواردی می توان به مصرف اشتباهی قرص فروس سولفات (آهن) توسط كودكان اشاره نمود .
وی در ادامه اظهار داشت: از آنجاكه حتی مصرف مقادیر نه چندان زیاد چنین دارویی می تواند، حتی حیات كودك را به مخاطره اندازد.
رامش تصریح کرد: بنابراین توجه به عدم در دسترس بودن داروها می تواند راه پیش گیری از بروز چنین مسمومیت هائی باشد و سمیت دارویی گاه می تواند حتی در مقادیر مصرف مجاز داروها نیز رخ دهد .
این کارشناس گفت: چنین مواردی معمولا زمانی رخ می دهند كه بیمار به چند بیماری مختلف مبتلا بوده و داروهای متعدد از چند پزشك دریافت می دارد و معمولا پزشك را نیز از داروهای مصرفی و بیماری های قبلی خود آگاه نمی كند، چنین مواردی می تواند منجر به بروز تداخلات دارویی بین داروهای مصرفی بیمار شود.
این دکتر داروساز گفت: هر چند در برخی موارد تداخلات دارویی مشكل خاصی را سبب نمی شوند اما مواردی نیز وجود دارد كه یك دارو می تواند منجر به بروز سمیت ناشی از داروی دیگر شود.
رامش با اشاره به اینکه بروز تداخلات دارویی می تواند با داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی و مكمل ها نیز در كنار داروهای تجویزی توسط پزشك، رخ دهد، خاطرنشان کرد: آگاه ساختن پزشك و داروساز از داروهای قبلی پیش از استفاده از داروهای جدید می تواند راهكار پیش گیری از وقوع سمیت دارویی در این موارد باشد.
وی اظهار داشت: داروها به جز تداخل با دیگر داروها، داروهای گیاهی، مكمل ها و غیره می توانند با برخی بیماری ها نیز تداخل اثر زیانبار داشته باشد و این بدین معنا است كه وجود برخی بیماری های زمینه ای همچون بیماری های كبدی، كلیوی، قلبی، عروقی و غیره می تواند بر سلامت دارو تاثیرگذار باشد.
رامش با بیان اینکه مصرف برخی داروها حتی بامقادیر مجاز در چنین بیمارانی می تواند آسیب رسان باشد، افزود: راهكار در این مورد آگاه ساختن پزشك از وجود بیماری زمینه ای است،  همچنین پزشك نیز باتغییر دوز داروی تجویزی و یا عدم تجویز آن (بسته به بیماری ونوع دارو ) می تواند از بروز سمیت دارویی جلوگیری کند.
این کارشناس تصریح کرد: به جز بیماری زمینه ای برخی شرایط دیگر همچون سن بیمار، وجود یك وضعیت فیزیولوژیك خاص مانند بارداری ، شیردهی و غیره  نیز بر سلامت داروی تجویزی تاثیرگذارند و عدم توجه به آنها می تواند یك داروی سالم در شرایط طبیعی را به دارویی به شدت آسیب رسان مبدل کند.
وی گفت: آخرین موردی كه در بروز سمیت دارویی می توان بدان اشاره کرد، استفاده از داروهای غیر مجاز و قاچاق است.
رامش در ادامه خاطرنشان کرد: اگر چه عبارت داروی غیرمجاز با داروی قاچاق، لزوما به یك معنا  نیست، اما از آنجاكه داروهای قاچاق بدون نظارت وزارت بهداشت وارد كشور می شوند و اطمینانی از صحت ماده یا مواد موثره دارویی ذكر شده برروی جلد آنها وجود ندارد و همانند داروهای غیرمجاز با آنها برخورد می شود.
 این دکتر داروساز گفت: داروها و فرآورده های دارویی غیرمجاز می توانند به صورت قاچاق وارد شده باشند و یا به صورت زیرزمینی در داخل تولیدشده باشند و چنین فرآورده هایی گاه به عنوان گیاهی وتحت عناوینی چون كاهنده یا افزاینده وزن، كمك به ترك اعتیاد، رفع مشكلات جنسی و غیره عرضه می شود.
رامش در پایان افزود: این داروها و فراورده های دارویی بدلیل وجود تركیبات ناسالم و آسیب رسان قابلیت مصرف ندارند. کارشناس ارشد دارویی دفتر تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، راهكار پیش گیری از وقوع چنین آسیب هایی را خرید دارو و فرآورده های دارویی اعم از گیاهی و غیر گیاهی تنها از داروخانه با تجویز پزشك و مشاوره داروساز عنوان کرد و گفت: چرا كه وزارت بهداشت، تنها جایگاه عرضه قانونی داروها را داروخانه ها می داند و موظف به اعمال نظارت بر داروخانه ها برای حصول اطمینان از سلامت داروهای عرضه شده است، بنابراین عدم خرید دارو و فرآورده های دارویی و مكمل های غذایی كه از شبكه های ماهواره ای یا فضاهای مجازی در اینترنت تبلیغ می شوند و یا در هر مكانی غیر از داروخانه عرضه می شوند، راهكار پیش گیری از آسیب ناشی از آنها است .
 
 











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن