واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مسئول فرهنگسرای خورموج:
عزاداری محرم در روستای درازی بیش از صد سال سابقه دارد
مسئول فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج گفت: عزاداری در حسینیه روستای درازی بیش از صد سال سابقه دارد.
حمید زارعی امروز در گفتوگو با خبرگزاری فارس در دشتی گفت: مردم روستای درازی همچون مردم سایر نقاط شهرستان دشتی مراسم دهه اول محرم را با شکوه خاصی برگزار میکنند. مسئول فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج افزود: این روستا که در 12 کیلومتری غرب خورموج مرکز شهرستان قرار دارد، از روستاهای باسابقه دشتی است و به نقل از لغتنامه علامه دهخدا 200 سال پیشتر جمعیت آن 900 نفر بوده است و این روستای کوچک آن قدر به بزرگی مشهور بوده که آخوند ملاعلی که مجتهد بوده از نجف به این روستا هجرت میکند و عالمانی مثل آیتالله سیدغلامحسین مجتهد و سید استهباناتی در آن به تدریس مشغول بودهاند. وی اضافه کرد: شیخ علی عاشوری نخستین محلی سرای استان و پدربزرگ شهید شیخ ابوتراب عاشوری نیز زادگاهش درازی است و در این مکتب رشد و نمو میکند و شاگردان این مردان بزرگ، شریف دشتی و سیدحیدر سجادی دشتی از نخستین دبیران دبیرستان سعادت بودهاند. زارعی ادامه داد: حسینیه و مسجد جامع این روستا نیز قدمتی بیش از صد سال دارند و در سال 1310 هجری قمری رئیس محمد کدخدای وقت درازی اقدام به ساختن و بنای حسینیه درازی میکند و در سال 1317 قمری نیز مسجد را بنا میگذارد. وی خاطرنشان کرد: آغاز به کار حسینیه در ماه رمضان و معمار آن کازرونی بوده و سنگ بنا را زایر ابراهیم میرزا غلامرضا میگذارد و این بنا که از لحاظ معماری در استان کمنظیر است، دارای سه طاق و سه ستون است و از طاقهای توخالی تشکیل شده و روی ستونها از پشت بام طاق زده شده تا فشار زیادی بر ستونها وارد نشود و مصالح به کار رفته در حسینیه سنگ و گچ بوده و هیچ تخته یا چوبی در سقف آن به کار نرفته و ناودانهای آن نیز سنگی است. زارعی گفت: ملاحسن میرزا در توصیف این حسینیه سروده است «این حسینیه که باشد زشرف عرش عظیم بر درکفش کنش روح قدس گشته مقیم پی سقایی او خضر نبی جام به کف بهر فراشی او فرش به دوش ابراهیم حوریانش شده جاروب کش از مژه چشم قدسیانش شده از اجنحه فراش حریم شده داوود ابر منبر او مرثیه خوان مستمع آدم و نوح آمد وایوب وکلیم بانیش رییس محمد که در افعال جمیل مادر دهر شد از زادن همتاش عقیم سنه هجریه بد سیصد وده بعد هزار که شد آراسته این روضه چو جنات نعیم» نویسنده و پژوهشگر این روستا تصریح کرد: در این حسینیه همواره علما و روضهخوانان برجستهای به وعظ و روضهخوانی مشغول بودهاند و از زمان تاسیس تاکنون تمام ماه محرم و صفر روضهخوانی برگزار میشود. وی اضافه کرد: در ایام ماه محرم و دهه اول آن صبح، عصر و شب مراسم عزاداری و روضهخوانی برگزار میشود و تا شب یازدهم روضهخوان هر شب را به یک شخصیت یا واقعهای از حادثه عاشورا اختصاص میدهد و پیش از روضه نیز نوحه پامنبری با موضوع مرتبط با مبحث روضهخوان خوانده میشود. زارعی ادامه داد: در نوحه پامنبری گروهی دایرهوار نشسته و دو تا سه نفر به عنوان تکخوان نوحهای خوانده و دیگران جواب میدهند، نوحههای پامنبری غنای موسیقیایی بالایی دارد و تمام نوحهها توسط شاعران و مداحان بومی ساخته شده و شیخ علی عاشوری از شاعران و روضهخوانان این روستا یکی از برجستگان نوحههای پامنبری است. وی افزود: در شب اول نامه یزید به ولید والی مدینه روایت میشود و نوحه ماه محرم در جهان شور دگر دارد خوانده میشود، شب دوم حرکت امام از مدینه به مکه نقل میشود و نوحه آمد محرم شد موسم غم یا نوحههای از این دست خوانده میشود، شب سوم روضهخوان داستان ورود امام به کربلا را میخواند و نوحه چون کشتی آل عبا در کربلا لنگر شکست میخوانند، شب چهارم وقایع حضرت مسلم و نوحه شد ماه عزا طالع شادی به سرآمد، شب پنجم اختصاص به دو طفلان مسلم دارد و از جور گردون غم بیشتر شد، طفلان مسلم چون دربدر شد خوانده میشود. زارعی تصریح کرد: شب ششم درباره حر و جمعآوری نیرو برای لشگر امام و یزید و نوحه در کربلا حر ریاحی با صد آه وافغان زد بوسه بر خاک قدوم شه تشنه کامان، شب هفتم حضرت قاسم و نوحه گفت قاسم با فغان کی عروس مضطرم، شب هشتم علی اکبر و نوحه شهزاده اکبر شد روان چون جانب میدان، شب نهم حضرت ابوالفضل و نوحه شاه شجاعان عرب میر غضنفر فر، شب دهم علی اصغر و نوحهای عندلیبان گلشن خراب است و ظهر عاشورا شهادت امام حسین و نوحه چون شاهدین پوشید کفن خوانده میشود که با ختم روضه و شهادت امام حسین جمعیت به پا خاسته و نوحه ای ذوالجناح باوفا کو حسین من میخوانند و سپس حلقههای سینهزنی تشکیل میدهند و عزاداری میکنند، شب یازدهم نیز روضهخوان به آتش زدن خیام میپردازد و نوحه ای ساربان من بی کسم خوانده میشود. وی افزود: در این روستا از ابتدای ماه محرم با نذورات مردم تا روز ظهر عاشورا نهار داده میشود. زارعی ادامه داد: علم گردانی از دیگر مراسمی است که سابقه دیرینهای در این روستا دارد و سیدعبدالحسن سیدجعفر بانی علم بوده و پس از فوتش فرزندان و نوادگانش بانی آن بوده و هستند، در گذشته روز هشتم و نهم علم گردانی میشده، اما در سالهای اخیر هفتم و هشتم محرم علم میگردانند و این علم در روستا چرخیده و در تمام خانههای روستا میبرند و پس از این که در تمام خانهها چرخیده شد به حسینیه برده وتا سیزدهم در حسینیه گذاشته شده و سپس با مراسم خاصی به منزل بانی علم میبرند. این محقق گفت: مراسم سینهزنی نیز به شکل بوشهری برگزار میشود، با این اختلاف که سینه بوشهری دو دست است و سینهزنی مردم این روستا به شکل یک دست و مثل واحد است. وی اضافه کرد: لیله و بیتخوانی، چاووشخوانی، ذکر و صبحدمخوانی که پیش از اذان صبح عاشورا خوانده میشود از دیگر آیینهایی است که در این روستا به اجرا در میآید. زارعی خاطرنشان کرد: شیخ علی عاشوری نخستین محلی سرای استان و پدربزرگ شهید شیخ ابوتراب عاشوری نیز زادگاهش درازی است. انتهای پیام/66001/ب۳۰
93/08/10 - 10:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]