تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842322170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورود دولت به اقتصاد هنر زیان‌بار است -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست اقتصاد هنر مطرح شد:
ورود دولت به اقتصاد هنر زیان‌بار است

نشست اقتصاد هنر


ششجوانی مدرس دانشگاه در نشست «بررسی اقتصاد هنر» به زیان های ورود دولت به عرصه اقتصاد هنر اشاره و اعلام کرد که بر اساس تحقیقات جهانی ورود دولت به اقتصاد هنر زیان‌بار است و کیفیت آثار را پایین می آورد. به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست بررسی اقتصاد هنر با عنوان «چالش اقتصاد و هنرهاى معاصر» یکشنبه ۴ آبان با حضور حمیدرضا ششجوانی مدرس دانشگاه، بهنام کامرانی کارشناس هنری، زروان روح‌بخشان پژوهشگر هنر معاصر و اشکان زهرایی مترجم کتابی در زمینه اقتصاد هنر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.تفاوت اقتصاد هنر با اقتصاد در هنرحمیدرضا ششجوانی، جامعه‌شناس و مدرس اقتصاد هنر در ابتدای این نشست با مجزا دانستن اقتصاد هنر از اقتصاد در هنر گفت: اقتصاد هنر در دنیا بسیار جوان است و سابقه آکادمیک آن به سال 1966 و نوشته شدن کتابی در امریکا برمی‌گردد. در این کتاب مشکلات اقتصادی هنرهای نمایشی و افزایش تورم در آن بررسی شده و در نهایت نتیجه‌گیری شد که جنس هنرهای نمایشی نمی‌تواند با اقتصاد هماهنگ باشد. در مورد کالای هنری نمی‌توان با تئوری‌های اقتصادی صحبت کرد، در نتیجه اقتصاد در هنر با اقتصاد هنر متفاوت است.تأثیرگذاری انجمن ها در اقتصاد هنر/ انجمن نقاشان صنفی نیستبهنام کامرانی هم با اشاره به تجربیات خود در عرصه هنر گفت: در رشته تجسمی و به ویژه هنر معاصر، تصور می‌شود که نقاشان افرادی در هاله عرفان هستند که تفکر و هنر برای آنها بیشترین اهمیت را دارد و نیازی به پول و سرمایه برای زندگی ندارند. امروزه در هنر معاصر غرب با هنرمندانی روبه‌رو می‌شویم که خودشان به عنوان یک بنگاه یا تبلیغات‌چی عمل می‌کنند و این تفکر را دارند که چگونه از هنر خود پول دربیاورند. عده دیگر کسانی را دارند که برای آنها تبلیغ کنند و نمایشگاه برگزار کنند. در ایران هم کم‌کم این روند از دهه 40 و با فعالیت گالری‌ها شکل گرفت.او افزود: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در اقتصاد هنر تاثیر داشته باشد انجمن‌ها هستند، اما انجمن نقاشان یک انجمن روشنفکرانه است که حتی به عنوان نهاد صنفی ثبت نشده و بعد از گذشت چند سال همه متوجه شدند که بسیاری از مشکلات انجمن به دلیل صنفی نبودن آن است.اشکان زهرایی با اشاره به کتابی که در دست چاپ دارد اظهار کرد: تجربه من در زمینه اقتصاد هنر به واسطه ترجمه کتابی از یک اقتصاددان است که مجموعه‌دار هنری هم بوده است. در این کتاب رابطه بین هنرمند، گالری، دلال و... تشریح شده و مسائل مالی و روانشناسی که در خرید و فروش آثار هنری تاثیر دارد بررسی شده است.توجه گالری ها صرفاً به فروش آثار هنری استزروان روح‌بخشان نیز که خود را مخالف اقتصاد هنر معرفی کرد یادآور شد: اگر به زندگی هنرمندانی که تمام وقت به کار هنری مشغول هستند نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اوضاع مالی آنها روز به روز بدتر شده است. اثر هنری اولویت زندگی مردم نیست و خرید آن توسط افراد خاص و به عنوان سرمایه‌گزاری انجام می‌شود. برای خیلی از گالری‌ها اهمیتی ندارد آنچه می‌خرند یک اثر هنری جدی و تاثیرگذار است یا نه، تنها نکته مهم این است که خوب فروش رود.او افزود: شایعات در اقتصاد هنر تاثیر زیادی گذاشته است و مراکزی غیر رسمی به وجود آمده‌اند که جریاناتی را در هنر مد می‌کنند. در این مراکز آثار با اصطلاحاتی نامیده می‌شوند که در فضاهای رسمی وجود ندارد و منظور از آن، آثاری است که فروش خوبی دارند. خیلی از هنرمندان با ایده‌آل‌هایی که دارند کارهایی می‌کنند که خلاف این جریان حرکت کنند در نتیجه موجی به راه افتاده است تا آثاری خلق کنند که اصلا قابل خرید و فروش نباشد.شاخص قیمت آثار در حراجی ها ارتباطی با کیفیت اثر ندارد/ سطوح مختلف فروش آثار هنریدر بخش دیگری حمیدرضا ششجوانی گفت: شاخص‌های قیمت در حراج‌های بزرگ هیچ ربطی به کیفیت اثر ندارد و گاهی یک جوان در شهرستانی دور بهتر از یک نقاش حاضر در حراجی‌ها کار می‌کند. یکی از شاخص‌های مهم در حراجی‌ها پیشینه قیمت است و معمولا هر اثر در حراج بعدی با قیمتی بالاتر از دفعه قبل به فروش می‌رسد.او افزود: بازار فروش آثار هنری سه سطح دارد. در سطح 3 که بزرگترین بخش آن است تعداد زیادی هنرمند وجود دارند که آثار خود را به گالری می‌برند تا فروخته شود، اما حتی اگر کار خوبی ارائه کرده باشند ممکن است اثر به فروش نرود. در این سطح به دلیل بالا بودن عرضه، قیمت آثار پایین است و خریدار تخصصی وجود ندارد. دلالان هنری معمولا در این سطح به دنبال اثری برای ارائه به بازارهای جهانی نمی‌گردند. بسیاری از هنرمندان در سطح 3 قرار دارند اما رویای سطح 2 را داشته و خود را با آن هنرمندان مقایسه می‌کنند. در این سطح هنرمند فقیر است، به این معنی که در مقایسه با کسانی که شرایط یکسان از نظر تحصیلات و ساعات کاری و... دارند پول معمول را دریافت نمی‌کند. در سطح 3 لازم نیست هنرمند اثری با کیفیت عالی خلق کند چون نمی‌تواند بهای لازم را برای آن دریافت کند.شش جوانی ادامه داد: 3 تا 5 درصد افراد سطح 3 به سطح 2 یعنی بازار نخبه‌گران می‌روند. در این سطح هنرمندان شناخته شده، بازاریاب‌ها و مجموعه‌داران شناخته شده حضور دارند. در سطح 2 اثر کیفیت مناسبی دارد، اما نکته مهم رابطه هنرمند با افراد تاثیرگذار بازار است. در نهایت هم بازار سطح 1 وجود دارد که حراجی‌های بین‌المللی مانند کریستیز از آن جمله هستند. اگر هنرمند متوجه نباشد برای چه سطحی اثر هنری تولید می‌کند فعالیت‌هایش نتیجه مناسب نخواهد داشت. این موضوع ذات اقتصاد هنر است و نمی‌توان به عنوان یک نکته منفی با آن برخورد کرد.چگونگی علاقه مند کردن مردم به هنر، سیاست فرهنگی استبهنام کامرانی با مقایسه شرایط هنر در ایران و کشورهای پیشرفته گفت: در بسیاری از کشورها آموزش‌هایی وجود دارد که مردم را به کار هنری علاقه‌مند کند، چیزی که در کشور ما هنوز تدوین نشده است. این که چگونه قشر غیر هنری را به هنر علاقه‌مند کنیم سیاست فرهنگی است. در حال حاضر مسئله ما این نیست که آثار به چه قیمتی فروش می‌روند، مسئله اساسی این است که عموم مردم هنوز مسعود عربشاهی یا بهمن محصص را نمی‌شناسند. برنامه‌ریزان اقتصاد هنر باید بدانند چگونه هدفمندانه مردم را با این موضوعات آشنا کنند. در این شرایط حتی اگر یک اثر هنری به مبلغی بالاتر از ارزش خود فروش رود به سایر نقاشان کمک می‌کند.هنرمند وظیفه ندارد روشنفکر باشدروح بخشان هم در مورد انجمن‌های هنری گفت: انجمن صنفی باید برنامه‌ریزی داشته و از بودجه خود برای حمایت از هنرمندان استفاده کند. با توجه به اینکه نهادهای دولتی از هنر حمایت نمی‌کنند، تا زمانی که انجمن‌ها یا نهادهای خصوصی فعال نشوند نمی‌توان با سیستم سرمایه‌گذاری مخالفت کرد. از سوی دیگر هنرمند وظیفه ندارد روشنفکر باشد. این موضوعی است که بازارهای اروپایی به خاورمیانه تحمیل می‌کنند و هنرمندان روشنفکرماب به وجود می‌آورند که تبعات آن گاهی از اقتصاد هنر فراتر می‌رود.زهرایی نیز در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: در مقیاس بین‌المللی ما هنوز کاری انجام نداده‌ایم که قابل بحث باشد. در ایران هیچ جریان هنری شاخصی وجود ندارد. در حراجی‌های خارجی آثاری با عنوان هنر ایرانی عرضه می‌شوند که خود ما کمتر آنها را می‌بینیم و بیشتر مورد پسند اروپایی‌ها هستند.ورود دولت به اقتصاد هنر، صدمه زننده استدر پایان، شش‌جوانی در مورد تاثیر حمایت‌های دولتی از هنر تصریح کرد: تحقیقات جهانی ثابت کرده است هرجا دولت وارد اقتصاد هنر شود به همان میزان صدمه می‌زند و کیفیت آثار پایین می‌آید. از سوی دیگر عباراتی مانند «هنر قیمت ندارد» و « نمی‌توان برای هنر قیمت گذاشت» راهی است که سرمایه‌گذار برای سوء استفاده از او و توجیه فقر هنرمند به کار می‌برد. اولین نشست بررسی اقتصادی هنرهای تجسمی در ایران با حضور علی مرادخانی و غلامرضا نامی  مردادماه سال جاری به همت مدرسه «ایده» در خانه هنرمندان برگزار شد. در این نشست وضعیت اقتصادی هنر ایران در منطقه خاورمیانه، حضور ایران در حراج‌های معتبر خارجی، نقش حراج‌های داخلی بر جریان اقتصادی هنر، وضعیت هنر و نوع اقتصادی شدن آن مورد بررسی قرار گرفت.



دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن