واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آدینهوند:
گفتمان عاشورا محدود به جغرافیای ملی و مذهبی ایران نیست
پژوهشگر علوم دینی و روزنامهنگار سرشناس کشورمان گفت: گفتمان عاشورا محدود به جغرافیای ملی و مذهبی ایران نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، ابوطالب آدینهوند عصر امروز در همایش «عاشورا؛ میراث جهانشمول و امروزین» که با حضور دانشجویان و دانشگاهیان در دانشگاه سمنان برگزار شد، اظهار کرد: به طور کلی، اعتقاد داریم ارزشهایی که دین ابراهیم (ع) برای تاریخ بشر داشته، جهانشمول است و همه مکانها و زمانها را در برمیگیرد و پایه اصلی همه ادیان مبتنی بر خیر انسان است. وی در ادامه در خصوص دعوای بین یهودیت، مسیحیت و مسلمانان گفت: در اینباره، کلامالله مجید میفرماید «فستبقوا الخیرات» یعنی در کار نیک از هم پیشی بگیرید و مبنای معرفت و ابعاد گوناگون فرهنگ ابراهیمی هم بنیانگذاری و ترویج کار خیر است؛ بر همین اساس، میتوان کار امام حسین (ع) را احیای فرهنگ ابراهیم نبی (ع) خواند. سخنران این همایش تصریح کرد: امام حسین (ع) تحت شرایط زمان و زیر سلطه ظلم و ستم و حکومت دیکتاتوری و جبار وقت، به بهترین شکل آزادیخواهی و خیرخواهی را به ظهور رساند. آدینهوند، یکی از شاخههای توحید را مقاومت برابر ستم دانست و تاکید کرد: تمام کتب آسمانی از جمله قرآن، تورات و انجیل به طور واضح، مقاومت برابر ظلم و ستم را ارزشگذاری کردهاند. این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به فلسفه عاشورا بیان داشت: در جنگ با یزید، هاشمیان از راهکارهای خشونتآمیز پرهیز داشتند و امام حسین (ع) به تمام معیارهای یک رهبر دینی پایبند بودند. آدینهوند منش امام حسین (ع) را بر پایه پهلوانی خواند و گفت: در تلقی عاشورا و امام حسین (ع)، دین مساوی با آزادی است. وی اظهار داشت: چالش و شکاف در زمان امام حسین (ع) باعث به وجود آمدن نهضت عاشورا شد و در جامعه بشری، امروز هم مشکلات پیچیده بیشماری مثل اعتیاد، فقر و بیکاری وجود دارد و دلیل عینی و واضح این دوران از امام حسین (ع) حقیقت و خیرخواهی و عدالت برای رفع چالشها و معضلات جامعه کنونی است. آدینهوند با دفاع از حقانیت ارزشها و مناسک هیئتی گفت: تلقی نذر و نیاز محترم است؛ اما کافی نیست و باید به دنبال واجب دینی یعنی همان احیای امر به معروف و نهی از منکر باشیم. وی در تبیین امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت: مهمترین معروف در فلسفه عاشورا، دفاع از حقوق انسانها، آزادی و بارزترین منکر، مقابله با استبداد و جلوگیری از رخوت جامعه است. این پژوهشگر علوم دینی به تاثیرگذاری فلسفه عاشورا در تمام طول تاریخ اشاره و تشریح کرد: گفتمان عاشورا محدود به حصار جغرافیای ملی و مذهبی ما نیست و این ارزشها و آرمانهای بلند انسانی بر گستره دینی پهن شده و قلب انسانهای مبارز و آزادیخواه جهان را به تسخیر درآورده است. وی افزود: یکی از نکات اساسی گفتمان عاشورا، باور به حیات جاودانه و مبارزات آرمانخواهانه و انسانی حتی پس از مرگ بوده و این گفتمان نقشی بس تاثیرگذار بر روششناسی نیروهای پیشبرنده تاریخ داشته است. آدینهوند در تبیین نهضت عاشورا گفت: تاثیرگذاری فلسفه عاشورا مهم است و میرزا کوچک خان را در زمان سکوت بر استعمار خارجی و دیکتاتوری رضا خانی میشوراند و مصدق را رهبری فرادورانی و امام خمینی (ع) را معمار انقلاب میسازد. وی تصریح کرد: فرهنگ عاشورا، آیتالله طالقانی را مبارزی نجیب و شریعتی را معلم انقلاب میکند؛ شهدای انقلاب را حماسهسازان فرادورانی میسازد و شهیدان دفاع مقدس را به مسلخ عشق و شهادت میکشاند. سخنران همایش «میراث جهانشمول و امروزین عاشورا» مبارزه با جور و ستم و مبارزه برای رهایی از بند بندگی و بردگی را میراث عاشورا برشمرد. آدینهوند در پایان متذکر شد: مبارزه راههای گوناگونی دارد؛ اما مدل ثابت در تاریخ یا همان مدل عاشورایی مبارزه، انسانهای فرادورانی میپروراند؛ همان انسانهایی که نامشان در تاریخ جاودانه و راهشان خط سرخ عاشوراست. انتهای پیام/2249/ذ40
93/08/06 - 19:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]