تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803578603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسته خروج غيرتورمي از رکود با تاکيد بر بخش کشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ آبان ۱۳۹۳ (۱۰:۱۴ق.ظ)
مرکز پژوهش‌هاي مجلس بررسي کرد: بسته خروج غيرتورمي از رکود با تاکيد بر بخش کشاورزي خبرگزاري تسنيم: مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نظر خود را دربارة دومين بسته خروج غيرتورمي از رکود با تاکيد بر بخش کشاورزي اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، دفتر مطالعات زيربنايي مرکز پژوهشهاي مجلس اعلام داشت: از آنجا که دهه چهارم انقلاب، دهه پيشرفت و عدالت ناميده شده است، لذا سياست ها و برنامه هاي کلان اقتصادي کشور بايد به سوي تحقق رشد اقتصادي شتابان و در عين حال فراگير و پايدار، جهت گيري کنند، به نحوي که آحاد جامعه از آن برخوردار شوند.
يکي از مفروضه هاي اساسي اين الگو وارد شدن خسارت هاي فراوان به کشور، در صورت غفلت از تعامل پويا بين عدالت و پيشرفت است. شواهد حاکي از آنند که در دوره 1350- 1386، ساختار اقتصاد کشور ناتوان از ايجاد اين جهت گيري همزمان بوده است.
گزارش حاضر، به بررسي دومين بسته خروج غيرتورمي از رکود با تاکيد بر بخش کشاورزي پرداخته که اخيرا از سوي دولت ارائه شده است. اين بسته به تبيين تفصيلي برنامه هاي دولت براي خروج غيرتورمي از رکود طي سال هاي 1393 و 1394 پرداخته است.
برخلاف برخي اقدامات مناسبي که اخيرا در بخش کشاورزي اتخاذ شده بررسي سياست هاي بسته ضدرکود (به عنوان يک برنامه کلان اقتصادي کشور)، حاکي از غفلت اساسي از بخش کشاروزي است. با وجود اين که بخش کشاورزي بر اساس شاخص هاي مختلف از قبيل بازده سرمايه گذاري، زمان بازگشت سرمايه، بهبود همزمان پيشرفت و عدالت و اشتغال زايي از جايگاه ويژه اي در تحرک بخشي به اقتصاد کشور و خروج از رکود برخوردار است، ولي در اين بسته، بخش انرژي به عنوان يکي از بخش هاي پيشران اقتصاد کشور انتخاب شده است.
اتکا بر بخش انرژي، براي برطرف کردن محدوديت هاي ارزي و ريالي به مفهوم وابستگي بيشتر اقتصاد به درآمدهاي نفتي بوده و اين امر، مغاير با اقتصاد مقاومتي است. ايجاد و توسعه صنايع بزرگ که از يک سو اغلب از طريق تزريق ناکارآي منابع عمومي به صورت سوگيرانه دنبال مي شود و از سوي ديگر در موقع تحريم آسيب پذير مي شود، نسبت چنداني با اقتصاد مقاومتي ندارد.
بسته ضدرکود، به جاي انتخاب صنايع بزرگ به عنوان بخش پيشران و تداوم حمايت هاي نفتي از آن، بايد سياست روشن و واضحي براي اصلاح نظام تصميم گيري اقتصادي با محوريت تمرکز زدايي و مشارکت دادن آحاد جامعه در توليد و مردمي کردن اقتصاد و در نتيجه ، فعال شدن ظرفيت هاي کارآفريني موجود در پهنه سرزمين و رشد و توسعه فراگير اتخاذ کند.
در اين راستا، بسته ضد رکود، بايد توجه جدي به اصلاح ساختار بانکي در راستاي مردمي کردن اقتصاد از طريق توسعه کارآفريني و تقويت بنگاه هاي کوچک و متوسط داشته باشد. پيش از بررسي و تحليل بسته ضد رکود دولت، برخي الزامات کلان مورد اشاره قرار مي گيرند که اين بسته ، اصولا بايد از آنها تبعيت کند.
در سال هاي اخير، پايه هاي اقتصادي کشور از طريق مختلف به ويژه تحريم هاي ناعادلانه، مورد هجمه همه جانبه قرار گرفته اند. مقام معظم رهبري نيز از 7 سال پيش ، با نامگذاري دهه چهارم انقلاب به عنوان دهه «پيشرفت و عدالت»، رويکرد ويژه اي را نسبت به الگوي توسعه مطرح کردند و علاوه بر اين، در سال هاي اخير تمرکز خاصي را نسبت به موضوعات اقتصادي کشور داشته اند.
از مهمترين موضوعاتي که در عملکرد بنگاه هاي اقتصادي اختلال ايجاد مي کند، رکود و تورم است. دولت، گزارشي را در تيرماه سال 1393 تحت عنوان دومين بسته غيرتورمي ضد رکود ارائه داده و در آن به تبيين تفصيلي برنامه هاي خود براي خروج غيرتورمي از رکود طي سال هاي 1393 و 1394 پرداخته است.
برنامه خروج از رکود، بر رفع تنگناهاي تامين مالي، افزايش تقاضاي موثر و ارتقاي بهره وري تاکيد کرده است تا در نهايت، خروج از رکود تسريع شود. اين بسته، انتخاب بخش هاي پيشران و تمرکز بر آنها و توسعه، تسهيل و تشويق صادرات غيرنفتي را به عنوان اصلي ترين مولفه تحريک تقاضا تلقي کرده است که مي تواند علاوه بر کمک به افزايش رشد اقتصادي کوتاه مدت، آثار مثبت بلندمدتي نيز با خود به همراه داشته باشد.
همچنين بر اين موضوع تصريح شده است که مجموعه تهيه شده يک برنامه توسعه نيست، بلکه يک سند کوتاه مدت (1393-1394) است تا بتواند حداکثر تحرک اقتصادي غيرتورمي و اشتغال زاي ممکن را ايجاد کند. لذا بنا به آنچه اظهارشده است، اين بسته، تحرک فعاليت هايي را مبناي سياستگذاري ويژه مدنظر قرار داده است که مي توانند در اين مسير نقش کليدي ايفا کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن