تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804116415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در طرح امر به معروف و نهي از منکر حتي به «ضرب» هم اجازه ندهيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ آبان ۱۳۹۳ (۱۳:۵۶ب.ظ)
آملي لاريجاني: در طرح امر به معروف و نهي از منکر حتي به «ضرب» هم اجازه ندهيم رئيس دستگاه قضا گفت: در مقام تقنين اشکال ندارد که قانون مضيق تر باشد و حتي «ضرب» را هم اجازه ندهيم که اتفاقا من ديدم در طرح مرتبط با امر به معروف در مجلس به اين مسئله توجه شده است
به گزارش خبرگزاري موج، آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني طي سخناني در "همايش ملي قانون و امر به معروف و نهي از منکر" گفت: امر به معروف و نهي از منکر وظيفه‌اي است همگاني و متقابل؛ در اين باره مردم نسبت به يکديگر،‌ دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به مردم وظيفه دارند که حد و حدود آن را قانون معين مي‌کند.

کسي نمي‌تواند در اصل امر به معروف ونهي از منکر ترديد کند
وي با بيان اينکه اگر قانون نباشد اصل هشتم قانون اساسي معطل مي‌ماند، افزود: بحمدالله مجلس محترم تلاش کرده است و الان در صحن علني مجلس طرحي در رابطه با حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منکر مطرح است.
وي گفت: همچنين روايتي از امام باقر (ع) در رابطه با امر به معرف و نهي از منکر وجود دارد مبني بر اينکه امر به معروف و نهي از منکر طريق انبياء و فريضه عظيمي است که اگر اين فريضه انجام پذيرد بقيه فرايض هم اقامه مي‌شوند.
رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه روايت ديگري وجود دارد مبني بر اينکه چه بد قومي هستند که از امر به معروف و نهي از منکر عيب‌جويي مي‌کنند، افزود: اصل اينکه امر به معروف و نهي از منکر از فرايض الهي است، از مباحث روشن در دين است و کسي نمي‌تواند در آن ترديد کند.
آملي‌لاريجاني گفت: طبق اين روايات اگر کسي امر به معروف و نهي از منکر را انکار کند و همچنين به اين انکار ملتزم باشد از کافرين است. البته هر کدام از اين قيود بحث‌هايي دارند و لازمه اين انکار اين است که انکار خدا و پيمغبر صورت بگيرد.

کشورهاي غربي سعي کردند حوادث اسيد پاشي را به امر به معروف ونهي از منکر ربط دهند
وي با اشاره به مساله اسيدپاشي‌هاي اخير در اصفهان، گفت: متاسفانه يکسري کشورهاي غربي سعي کردند اين موضوع را به امر به معروف ونهي از منکر ربط دهند و واقعا اين جفا و ظلم عجيبي است و متاسفانه از آن بدتر اين است که برخي از رسانه‌هاي داخلي نيز اين کار را انجام دادند. ما چرا بايد فضا را آلوده کنيم. مخصوصا الان که يک طرح در رابطه با همين موضوع در مجلس مطرح است. در اين فضا چرا بايد اين کار انجام شود.
رئيس دستگاه قضا خاطرنشان کرد:‌ رفتار غربي‌ها طبيعي است که عليه نظام جمهوري اسلامي ايران سمپاشي کنند و موضوع اسيدپاشي را به امر به معروف و نهي از منکر وصل کنند که البته از نظر من اين خود يک جنايت است که مسائل ديني را زير سوال ببريم.
وي اضافه کرد: براي برخي از رسانه‌هاي داخلي متاسفم که اين کار را انجام مي‌دهند و اين ظلم به نظام و متدينين به نظام است که دو مساله‌ بيگانه را به هم ربط دهند.

همه بايد کمک کنند که در مورد امر به معروف و نهي از منک يک قانون روشن نوشته شود
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر وجود مراکزي براي امر به معروف و نهي از منکر گفت: امر به معروف و نهي از منکر ابتدا بايد به زبان لين، آرام و دوستانه انجام شود. امر به معروف بايد با شرايط و حدود و علم به اين شرايط و حدود انجام شود نه اينکه براي انجام آن مرتکب يک منکر ديگر شود. به طوري که بپريم وسط خيابان و اگر خانمي حجابش بد است شروع کنيم به داد و بيداد کردن.
وي تصريح کرد: گزارشي به من دادند که طبق آن فردي براي امر به معروف به يک ماشين چسبيده بود و ماشين حرکت کرده بود و او پرت شده بود. اين کار چه لزومي دارد؟
آملي لاريجاني گفت: امر به معروف و نهي از منکر که مي‌خواهد به صورت قانون در بيايد بايد تمام شرايط و مراتب اش در نظر گرفته شود.
وي با اشاره به اختلاف نظر فقها در اين باره که آيا ضرب و جرح جايز است يا خير گفت: درباره جرح،‌ اختلاف نظر وجود دارد ولي برخي از فقها اشکالي در ضرب نمي بينند، اما عرض من اين است که در مقام تقنين اشکال ندارد که قانون مضيق تر باشد و حتي ضرب را هم اجازه ندهيم که اتفاقا من ديدم در طرح مرتبط با امر به معروف در مجلس به اين مسئله توجه شده است و غير از تذکر لساني را اجازه نداده‌اند.

ابهامات در تعريف امر به معروف و نهي از منکر نبايد وجود داشته باشد
وي با بيان اينکه به دليل طرح امر به معروف و نهي از منکر بايد از مجلس محترم تقدير کرد، گفت: من مي‌خواهم فقط دو نکته را در رابطه با اين طرح تذکر بدهم . يکي اينکه در ماده 17 اين طرح ستادي پيش بيني شده که مسئول اجراي قانون مذکور، گسترش و ترويج فرهنگ امر به معروف و صدور مجوز براي سازمان هاي مردم نهاد دراين رابطه است.
لاريجاني با بيان اينکه اين شاکله از ستاد خلاف قانون اساسي است گفت: در اين ستاد گفته شده يک نماينده تام الاختيار از قوه قضاييه وجود دارد. ما حسب قانون اساسي حق نداريم ستاد تشکيل دهيم و اختياراتي را از پيش خودمان به اين ستاد بدهيم. اختيارات در قانون اساسي روشن است و ما نمي توانيم وظايف دستگاه ها را به يک ستاد بدهيم و بگوييم اين يک قانون است.
وي با بيان اينکه شوراي نگهبان مکرراً به شيوه مذکور ايراد گرفته است گفت: نظير اين امر در لايحه پيشگيري از وقوع جرم يعني لايحه اي که خود قوه قضاييه آن را تهيه کرده هم وجوددارد. ولي من مي گويم مخالف قانون اساسي است و اگر هم با آن موافقت کرده‌ام به خاطر مصلحت است.
وي همچنين با قابل ايراد دانستن تعريف امر به معروف و نهي از منکر در ماده اول طرح مذکور گفت: ما نبايد در قانون نويسي از الفاظ مجمل استفاده کنيم. مثلا وقتي اشرافي گري، به يک عنوان يک منکر ذکر شود ممکن است حتي کسي سوار يک پژو شود و بگويند اين اشرافي گري است. اگر مسائل ابهام آميز در اين طرح وجود داشته باشد کسي مي گويد من امر به معروف و نهي از منکر کرده ام و ديگري مي گويد من اشرافي گري نکردم و اين باعث بروز اختلافاتي مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن