تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826601456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داستان دوست هرمان هسه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: داستان دوست هرمان هسه
داستان دوست من
هرمــــان هسه، نويسنده آلماني‌زبان، امروزه شهرتي عالم‌گير دارد و اغلب آثار او به زبان‌هاي ديگر ترجمه شده اند. هسه نويسنده اي جست‌وجو گر است كه در تك تك كارهايش مي توان رگه هايي از فلسفه شرق را مشاهده كرد. همان گونه كه گفته شد آن چه كارهاي اين نويسنده را از ديگر نويسندگان آلماني زبان متمايز مي كند همان نگاه شرقي است. نگاهي كه هسه در زمان سفر نسبتا طولاني خود به كشور هندوستان آن را تقويت كرد. هرمان هسه در رمان «داستان دوست من» به وجهي ديگر از وجود يك انسان توجه كرده است، وجهي كه ريشه درگريز يك انسان از ديوارهاي خشن روزمرگي دارد.«كنولپ» به عنوان شخصيت اصلي اين رمان انساني آزاده است كه پهنه بيابان را به ماندن در چارچوب هاي تكراري ترجيح داده و بر همين اساس به بيابان گردي تنها مبدل شده است. شخصيت كنولپ شخصيتي شاعر مسلك است كه هم بذله گويي دارد و هم داراي عمق و اصالتي است كه ذهنيت خواننده را با خود درگير مي كند.هرمان هسه در رمان «داستان دوست من» به وجهي ديگر از وجود يك انسان توجه كرده است، وجهي كه ريشه درگريز يك انسان از ديوارهاي خشن روزمرگي دارديكي از نكات جالب شخصيت كنولپ اين است كه سعي مي كند لحظه‌ها را زندگي كند. او با تمام رنج بيماري هايي كه متحمل مي شود باز هم ذات سرخوشانه خود را در پهنه بيابان فراموش نمي كند.تنها شخصيت مكملي كه كنولپ تا حدودي مي تواند وجود او را در شهر تحمل كند شخصيتي به نام «اميل» است، شخصيتي كه از زاويه اي ديگر شباهت زيادي به دوست بيابان گردش دارد. هرمان پناه آوردن موقت كنولپ به خانه اميل و پذيرايي بي چون وچراي او از رفيق ديرينه‌اش علاوه بر وجه پيشبرد داستاني داراي مفهومي نمادين هم هست و آن مفهوم ريشه درفلسفه شرق دارد.هسه با آفريدن شخصيت هايي چون كنولپ و اميل حس تحمل زندگي از يك سو و تن ندادن به مناسبات بي روح بشري را به زيبايي نمايش داده است با اين تفاوت كه شخصيت اول هم چون يك قلندر بي باك به مرز آزادگي رسيده و دوست‌اش با همه بزرگي روح به همه مناسباتي كه آرام آرام روح‌اش را مي خراشند تن داده است.هنر هرمان هسه اين است كه توانسته با تمام تفاوت هاي بنيادي دو شخصيت اصلي رگه هايي از تشابه آن‌ها را به مخاطب انتقال دهد،او با استادي تمام موفق شده كه انعكاس هر دو شخصيت را در دل هم بسازد.يكي از نكات جالب شخصيت كنولپ اين است كه سعي مي كند لحظه‌ها را زندگي كند. او با تمام رنج بيماري هايي كه متحمل مي شود باز هم ذات سرخوشانه خود را در پهنه بيابان فراموش نمي كنديكي از صحنه هاي زيبا در اين كار زماني است كه كنولپ با نيروي معنوي درون خود گفت و گو مي كند و از اين نكته شكايت دارد كه چرا سرنوشت او سراسر آوارگي و بيابان‌گردي بوده و جواب مي شنود: «من تو را غير از اين كه هستي نمي خواستم، تو به نام من صحراگردي كردي و پيوسته اندكي ميل به آزادي در دل اسيران شهرها پديد آوردي. به نام من ديوانگي كردي و تمسخر ديگران را بر تافتي. تو فرزند من و جزئي از من بودي و هر لذتي كه بردي يا رنجي كه تحمل كردي من در آن شريك بودم...» تكيه بر سرنوشت كنولپ و اين كه او ظاهرا براي ارائه پيامي معنوي آفريده شده هم داراي نگاهي شرقي است زيرا طبيعت به يكباره به گلايه هاي او پاسخ مي دهد و خود را جزئي از او و او را جزئي از خود معرفي مي كند. دو صحنه مردن شخصيت انزوا طلب و شاعر مسلك را مي توان يكي از درخشان ترين صحنه هاي اين كار قلمداد كرد چون هسه با حوصله اي مثال زدني آن قدر در ارائه لحظه‌ها حوصله نشان داده كه تاثير خود را تا مدت‌ها در ذهن خواننده حفظ مي كنند. يكي ديگر از لحظه هاي درخشان اين كار لحظه اي است كه كنولپ براي مردن براي چندمين بار به دامان طبيعت پناه مي برد و هسه تمام چيزهايي كه تا كنون در مورد او پنهان كرده را به يكباره برون افكني مي كند. صحنه مردن شخصيت انزوا طلب و شاعر مسلك را مي توان يكي ازدرخشان ترين صحنه هاي اين كار قلمداد كرد چون هسه با حوصله اي مثال زدني آن قدر در ارائه لحظه‌ها حوصله نشان داده كه تاثير خود را تا مدت‌ها در ذهن خواننده حفظ مي كنند.تهيه و تنظيم: گروه کتاب تبيان - محمد بيگدلي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن