تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831397069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بوی گردنكشی از پیرهنت می‌آید


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بوی گردنکشی از پیرهنت می‌آید
بوی گردنكشی از پیرهنت می‌آید
در این روز و روزگار انواع تکنیک‌ورزی‌ها به غزل هجوم آورده و همین باعث شده هر نوقلم نوغزلی، چارچوب دیرسال وزن و قافیه و ردیف و بیت و مصراع را (نه حتی به تلنگری)‌ فرو بریزد. در این بین معلوم نیست حالا که قرار است این چارچوب‌ها نباشد، اصلا چرا داریم غزل می‌گوییم؟! و نکند «مابه‌ازای» همه این نداشتن‌ها و خراب کردن‌ها چیزی نباشد جز سیراب کردن عطش خودشاعربینی بیمارگونه خودمان و...؛ خلاصه «در این زمانه پر های و هوی لال‌پرست» این‌که کسی بخواهد بنشیند و غزلی به‌قاعده و با مولفه‌های غزل کلاسیک این مرز و بوم و البته با لحن و زبانی امروزین بسراید (به عبارت بهتر نوقدمایی شعر بگوید)‌ خودش به معنای شنا کردن خلاف مسیر رودخانه است! این مساله ممکن است طنزآمیز به نظر برسد، ولی واقعیت دارد. وقتی قرار است همه متفاوت ـ شاید هم متفاوط! ـ باشند آن وقت معقول و منطقی بودن خودش کلی وجه ممیزه دارد! وقتی در این سوی میدان جمع کثیری از تریبون‌های مجازی و حقیقی دارند شعر پیشرو و فرا فلان و پسا بهمان و... را فریاد می‌کنند و در آن سوی میدان هم برخی دیگر به طور کلی مرگ غزل را علی‌رغم همه این تحولات اعلام می‌کنند جوانی که دارد این گونه می‌نویسد، به نظر نگارنده کارش بسیار قابل توجه است: دفتر شعر مرا باد به‌هم ریخت و رفتباد، این قالب آزاد، به‌هم ریخت و رفتلب گشودی تو و این کلبه درویشی راجمله «خانه‌ات آباد» به‌هم ریخت و رفتکیش تو ناب‌ترین لحظه رودررویی‌ستشهر را آنچه که رخ داد به‌هم ریخت و رفت...دست بر گردنم انداختی و فهمیدمبید را شاخه شمشاد به‌هم ریخت و رفت... «سیدمهدی موسوی» که صاحب کتاب مورد بحث «منهای جمع» است و غزل فوق، دلبسته مناسبات کلاسیک غزل است، سعی می‌کند زبان را هم تازه‌تر کند و سطرهایی بنویسد که واجد کشف است. به عبارت بهتر هرچند مناسبات زیبایی‌شناختی غزل او قدمایی ست، اما او می‌کوشد دریچه‌های نویی (بخصوص در مضمون یابی و تصویرسازی)‌ در همین فضا بگشاید. نگاه کنیم: شب پر ستاره‌ای بود و به ماه دل سپردمنه که دل سپرده باشم، به دلم نشست مهرت نگاه کنید به شیوه به‌کارگیری مراعات نظیر کاملا کلاسیک (ستاره و ماه و مهر)یا:چوبه دار به دنبال تنت می‌آیدبوی گردنکشی از پیرهنت می‌آیدچقدر سرخی لب‌های تو دامنگیر استمثل این است که خون از دهنت می‌آید تصویر درخشان بیت اول در کنار مضمون‌سازی بیت دوم براساس باور عمومی «خون ناحق دامنگیر است».شاعر البته گاهی حرکت‌هایی برای فرآوری از این ساختار کلاسیک انجام می‌دهد؛ مثل این شعر نقاشی:حتی کلمات هم عقب ماندندسخت است فرا... فرار از آدم‌ها که اجرای عقب ماندن را در «فرا... فرار» می‌بینیم، اما این حرکت‌ها معدودتر از آن هستند که به مولفه شعری تبدیل شوند و بیشتر شبیه ذوق‌ورزی‌اند.چنان که گفته شد تر و تازگی شاعر در این دریافت کلاسیک از قالب جالب توجه است: من زمین خورده ماه توام و می‌خواهمکه مرا دایره در دایره محدود کنیچون حباب آمدم و می‌روم آرام؛ مرایک سر سوزن اگر راضی و خشنود کنی رابطه زمین و ماه و دوایر مدارها و نیز حباب با سوزن خوب از کار درآمده است.این دریافت کلاسیک چنان که در همین مثال‌ها هم مشخص است، هم به حوزه معنا و اندیشه تسری دارد:به تو از عشق به مقدار تلاشت دادندتا که مشغول شوی عقل معاشت دادندتاج فراش ازل از سرت افتاد و شکستدر زمین فرصت تجدید فراشت دادند هم در حوزه مناسبات زیبایی‌شناسانه و شیوه به‌کارگیری صنایع شعری است:بشکن سفال جسم مرا زودتر که جانچون می، نفس نفس نزند در سبوی منیا:چشمت همین که خواست قیامت به پا کندخمس اصول دین مرا از معاد داد و هم در حوزه ساختار و به رسمیت شناختن کامل وزن و قافیه و ردیف و البته استقلال ابیات و موقوف‌المعانی نبودن‌شان در غزل. چنان که برخی اوقات معانی و فضاهای متفاوت و گاه حتی متضاد را در دو بیت یک غزل فراخوانی می‌کند: خدا کند که دل؛ این گنج پرغبار قدیمیبه دست راهزنی پاک و خوش سلیقه بیفتد!چه می‌شود که در انبوه تیرهای پیاپینگاه تیر خلاصی به این شقیقه بیفتد مقایسه کنید مفهوم عاشقانه و شوخ و شنگ بیت اول را با فضای مایوس بیت دوم. فارغ از سلیقه نگارنده، وحدت رویه شاعر در سرودن این مجموعه قابل تقدیر است و شاید به همان دلایل پیش گفته است که او نام این کتاب را «منهای جمع» گذاشته است.بی‌شک می‌توان با توجه به سلیقه عمومی مخاطبان امروز، به شاعر توصیه کرد که لااقل به وحدت رویه مفهومی و نیز ارتباط تصاویر ابیات با هم توجه بیشتری کند، اما به هر حال شاعری که سراینده چنین ابیاتی است مسلما می‌تواند روزهای بهتری را پیش رو داشته باشد: بیا که تازه کنی داغ ارغوان‌ها راعوض کنی تو مگر مزه دهان‌ها راقیام کردی و خواندم شهادتین‌ام رااقامه‌ات به کجا می‌کشد اذان‌ها رابه مهر و قهر تو راضی شدم، چنان که دلمضمیمه کرد به الغوث، الامان‌ها را... جام جمتهیه و تنظیم : بخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن