تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804528303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محتوابخشی به مراسم مذهبی اولویت امور فرهنگی و تبلیغ است/ شور حسینی باید توأم با شعور حسینی باشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان شرقی طاهری در گفتگو با مهر:
محتوابخشی به مراسم مذهبی اولویت امور فرهنگی و تبلیغ است/ شور حسینی باید توأم با شعور حسینی باشد
تبریز – خبرگزاری مهر: رئیس امور فرهنگی و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی محتوابخشی به مراسمات مذهبی بویژه در ایام ماه محرم را از اولویت های اصلی این نهاد برشمرد.



حبیب طاهری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به برگزاری همایش "روحانیت معظم پیش از اعزام" در تبریز گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی برخی برنامه های مستمر سالانه برای برگزاری برنامه های دینی و مذهبی دارد و سعی می کند با رصد وضعیت موجود، اجرای گفتمان های دینی، حلقه های معرفت افزایی، برگزاری جلسات احکام، اعزام مداوم ائمه جماعات و روحانیون مستقر نسبت به رونق و محتوابخشی به این مراسم و برنامه ها اقدام کند. وی در ادامه به برنامه های این سازمان برای برگزاری هرچه باشکوه و معنوی عزاداری های ایام محرم اشاره کرد و اظهار داشت: در این خصوص جلسات متعددی در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی برگزار شده است که این ستاد بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ریاست این ستاد با سازمان تبلیغات اسلامی بوده و چند دستگاه دخیل در برگزاری مراسم مذهبی نیز در آن همکاری دارند که در این جلسات نسبت به آسیب زدایی و غنابخشی مراسم عزاداری و سیاست گذاری های کلی برای هیئات تصمیماتی اتخاذ شده است. طاهری افزود: این سیاست ا از طریق دو تشکل میانی تخصصی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی بنام های شورای هیئات مذهبی و کانون مداحان و شاعران اهل بیت (ع) اعمال و اجرا می شوند و در حقیقت این دو نهاد پل ارتباطی بین ستاد ساماندهی و هیئات مذهبی و تشکل های دینی هستند که ماحصل این جلسات و همکاری ها، توشه های فرهنگی محرم است که در قالب همایش هایی برای مداحان، شاعران و سخنرانان هیات های مذهبی، مسوولان دسته جات حسینی و شاه حسین گوی و نیز روحانیت معظم در آستانه ماه محرم ارائه شده است.

وی ادامه داد: اعزام بیش از دو هزار روحانی برای غنابخشی مراسم سوگواری حتی در دور افتاده ترین نقاط استان، نظارت و کنترل وضعیت دسته جات و هیئات توسط اکیپ های نظارتی با همکاری نهادهای عضو در ستاد ساماندهی، برگزاری نمایشگاه های موقت عرضه محصولات فرهنگی جهت تسهیل دسترسی عمومی به محصولات دینی و مذهبی با همکاری شهرداری تبریز، تهیه بروشورهایی در ارتباط با آسیب ها، فرصت ها و تهدیدهای احتمالی مراسم و توزیع آنها میان هیئات و مداحان از جمله برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهداست. رئیس امور فرهنگی و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان در بخش دیگری از این گفتگو به آسیب ها و خرافات رواج یافته در عزاداری های ماه محرم نیز اشاره و تصریح کرد: بیشتر این آسیب ها در دو حوزه دسته جات شاه حسین گو و مراسم های بانوان قابل دسته بندی است و تلاش می کنیم به تدریج و با مرور زمان این خرافات را کاهش دهیم که البته این امر نیازمند فعالیت های مستمر، فرهنگی سازی جدی و برنامهریزی بلند مدت است. طاهری با اشاره به خرافات وارد شده به مراسم عزاداری بانوان افزود: در این مورد با با بانوان بیسواد سودجو، کم سواد مخلص ناآگاه، با سواد مغرض در قالب عرفان های حلقه، بانوان با سواد دانشگاهی و حوزی فعال روبرو هستیم که تلاش سازمان برای فراهم کردن زمینه فعالیت دو دسته آخر یعنی بانوان دانشگاهی و حزوی فعال است تا عرصه بر دیگر گروه ها تنگ و از فعالیت آنها جلوگیری شود و مردم نیز باید در مورد دعوت از افراد برای برگزاری مراسم عزاداری ویژه بانوان وسواس کامل را داشته باشند تا شاهد ترویج خرافات توسط افراد ناآگاه و سودجو نباشیم. وی در خصوص آسیب ها و خرافات مراسم و عزاداری های ایام محرم نیز گفت: از ایجاد راه بندان و ترافیک شدید در خیابان ها، استفاده از طبل های بزرگ و غیرمتعارف بویژه در نزدیکی مناطق مسکونی و بیمارستان ها و طولانی شدن ساعات عزاداری تا پاسی از شب می توان به عنوان آسیب های این مراسم نام برد در حالی که قمه زنی، اجرای نوحه های بی محتوا و گاه غیر مستند، گهواره گردانی، استفاده از طوق، علم گردانی، ذواجناح و نصب شمایل از خرافات رواج یافته در این مراسم است. طاهری با اشاره به ضعف در بحث فضاسازی و تبلیغ مذهبی محیطی در تبریز افزود: در خصوص شمایل ها هرچند با  فرهنگ سازی مناسب و ارائه بنرهای جایگزین شاهد کاهش استفاده از آنها هستیم اما هنوز نیاز به اقدامات جدی در این مورد نیز احساس می شود چرا که تنها در تبریز تعدادی هیات شاه حسین گو و سینه زنی فعال هستند. در ایام محرم بیشتر از بنرها و پارچه نوشته های بی محتوا استفاده می کنند که با مدیریت آنها می توان فلسفه و پیام قیام سیدالشهدا را بیش از پیش تبیین و تبلیغ کرد.

رئیس امور فرهنگی و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این گفتگو نسبت به تحرکات، برخی افراد افراطی برای تخریب فرهنگ و جریان فکری شیعی هشدار و ادامه داد: در پشت پرده این تحرکات برخی افراد دست نشانده با نام علمای مذهبی و شیعی و وارد کردن بدعت ها و خرافات، بدنبال دامن زدن به اختلافات سنی و شیعه هستند که روحانیون معظم و مسوولان هیئات در مقابله با این اقدامات نقش جدی دارند. وی با بیان اینکه شور حسینی باید توأم با شعور حسینی باشد، اظهار داشت: نباید به ایام محرم به صرف عزاداری نگریسته شود بلکه باید معرفت افزایی و بیان احکام دینی نیز در کنار این امور مورد توجه قرار گیرد و در این میان انجمن های اسلامی به عنوان محور فرهنگی مساجد و متصدیان مساجد نقش مهمی در ایجاد فضای مناسب برای عزاداران دارند و باید تجمع های دینی مانند مراسم هفتم محرم در تبریز با همکاری تمام این نهادها و سازمان ها به بهترین شکل برگزار شوند. طاهری همچنین با تاکید بر اجتناب از برخی مناسبت سازی ها خاطر نشان شد: ایام محرم و اربعین مختص به عزاداری سیدالشهدا و دسته های شاه حسین گویان است و نباید با مناسبت سازی و طولانی کردن ایام عزاداری رخدادهای دیگر سال مانند غدیر را تحت الشعاع قرار داد و یا با انجام مراسم خرافی و غیر مستند تحت الفاضی چون تشت گذاری، احرام بندی و نظایر آنها بویژه در روز عاشورا زمینه روی گردانی مردم از این مراسم را مهیا ساخت. رئیس امور فرهنگی و تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در پایان با تاکید بر تلاش این نهاد برای مقابله با آسیب ها و خرافات وارده به مراسم ایام محرم و نظایر آن با همکاری تمام سازمان های مسوول و از طریق سیاست واحد گفت: باید تلاش کنیم تا با نصب العین قرار دادن شریعت، اجتناب از اجتهاد و توجه به نظرات مراجع بویژه مقام معظم رهبری، مراسم مذهبی چون سوگواری سیدالشهدا (ع) از طریق روشنگری مردم بصورت معنوی با شکوه و محتوای هر چه تمام برگزار شود.


۱۳۹۳/۸/۳ - ۰۹:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن