تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803141841




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هرمیداس باوند: عربستان جذابیتی برای آمریکا ندارد / ریاض به شدت نگران توافق هسته‌ای نهایی و بهبود رابطه ایران-آمریکا است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: هرمیداس باوند: عربستان جذابیتی برای آمریکا ندارد / ریاض به شدت نگران توافق هسته‌ای نهایی و بهبود رابطه ایران-آمریکا است
یک کارشناس مسائل خارجی بر این باور است که تهران باید مراقب باشد تا در دام و توطئه روسیه در قبال غرب گرفتار نشود.
داود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز با اشاره به تصمیم دولت عربستان برای کاهش قیمت نفت و گمانه‌های مطرح شده از سیاسی بودن این اقدام ریاض و همراهی این کشور با آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران در مساله هسته‌ای، گفت: شکافی میان آمریکا و عربستان به وجود آمده بود که حالا سعی دارند این شکاف را تعدیل کنند ولی معتقدم در این خصوص هیچ ائتلاف و اتحادی میان ریاض و واشنگتن وجود ندارد چرا که عربستان جذابیتی برای آمریکا ندارد.

وی افزود: عربستان کاهش قیمت نفت را در دهه 80 نیز انجام داده بود، تا جایی که قیمت نفت به بشکه ای 10 دلار رسید؛ در آن زمان 60 درصد از درآمدهای ارزی روسیه را صادرات نفت و گاز تشکیل می داد و ایران نیز در حال جنگ بود و به درآمدهای نفتی خود نیاز داشت.

باوند گفت: برنامه‌ی غرب در آن سال‌ها نیز این بود که از طریق عربستان، کشورهای روسیه و ایران را در تنگنا قرار دهد و یکی از دلایل پایان جنگ 8 ساله ایران و عراق نیز همین مساله کاهش فاحش قیمت نفت بود، تا جایی که  ایران مجبور شد نفت خود را به صورت تک محموله ای و حتی پایین تر از قیمت اعلام شده، بفروشد تا نیاز خود را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه عربستان در موضع رویارویی با ایران قرار گرفته است، تصریح کرد: عربستان موضع‌گیری‌های سختی درباره ایران دارد و معتقد است که ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان نیروی نظامی دارد و باید از این کشورها خارج شود. از سوی دیگر با توجه به احتمال بهبودی روابط ایران و آمریکا و امضای توافق نهایی هسته ای، ریاض اکنون به شدت نگران جایگاه خود در منطقه است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه چند رویداد سبب شد تا عربستان شرایط را برای خود خطرناک ببیند، گفت: نخست اینکه آمریکا اعلام کرد که استراتژی مسلطش به سمت آسیای دور است، از سوی دیگر آمریکا با بهره برداری از سیستم سنگ شن، 20 درصد از نیاز خود به انرژی خارجی را تامین و حتی مازاد آن را صادر کرد، بنابراین نیازش به نفت خاورمیانه کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: نکته سوم این است که عربستان انتظار داشت آمریکا علیه سوریه استراتژی سخت افزاری اتخاذ کند در صورتی که آمریکا به دیپلماسی روی آورد و حتی به سمت بهبود روابط با ایران و دیپلماسی با تهران روی آورد.

باوند گفت: بنابراین عربستان سعودی تصمیم گرفت که استراتژی و واکنش خاص خود را نشان دهد و وقتی که به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد انتخاب شد، این عضویت را نپذیرفت و گفت که شورای امنیت سیاست یک بام و دوهوا را دنبال می کند، دقیقا منظور از این سخن ریاض، آمریکا بود. ریاض پس از آن اعلام کرد که عربستان از این به بعد استراتژی خود را در منطقه اجرا می کند.

وی با بیان اینکه مجموعه واکنش‌ها و رفتارهای عربستان سبب شد تا آمریکا سعی کند تا حدی از عربستان پشتیبانی کند و با راه انداختن ائتلاف منطقه ای روابط خود با ریاض را ترمیم کند، افزود: البته برخی معتقدند که انتظار عربستان از تشکیل این ائتلاف تضعیف حکومت سوریه به موازات حمله به داعش است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی همچنین با اشاره به تلاش روسیه برای نزدیک شدن به ایران، گفت: روسیه به دلیل مشکلاتش با غرب بر سر اوکراین، سعی دارد تا تعاملات تجاری و اقتصادی خود را با چین و ایران فزایش دهد وآن را در بوق و کرنا کند از جمله قرار نفت در برابر کالای این کشور با ایران.

وی تاکید کرد: تهران باید مراقب باشد تا در دام و توطئه روسیه گرفتار نشود چرا که سرنوشت ایران و آینده مشکلات در گرو حل و فصل اختلافات ما با غرب است؛ بنابراین باید موازنه منصفانه‌ای در روابط خارجی ما ایجاد شود و نباید جنبه سنگین تعاملات ما با روسیه باشد چرا که نهایتا به ضرر ایران خواهد بود.







۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن