تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798643377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاکستان و ترکیه به دنبال نفوذ بیش از پیش در افغانستان هستند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


بین الملل > آسیا اقیانوسیه تاگس اشپیگل مطرح کرد؛
پاکستان و ترکیه به دنبال نفوذ بیش از پیش در افغانستان هستند
یک روزنامه آلمانی در یادداشت شماره امروز خود با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان نوشت که شواهد نشان می دهد ترکیه و پاکستان درصدد تاثیرگذاری و نفوذ بیشتر بر این کشور هستند.



به گزارش خبرگزاری مهر ، روزنامه تاگس اشپیگل در شماره امروز خود آورده است : سیاست‌های پاکستان و ترکیه برای تأمین منافع‌ چندان تفاوتی با هم ندارد، زیرا حمایت ترکیه از گروه داعش در عراق، مانند سیاست‌های پاکستان در قبال افغانستان است. شماری از آگاهان نظامی سیاسی با تاکید براین مطلب خاطر نشان می کنند که ترکیه یک کشور پیشرفتۀ اسلامی وعضو ناتو می‌خواهد در مسائل کلان منطقه مشارکت داشته باشد، درحالی‌که پاکستان در سطح منطقه به خاطر تأمین منافع خود برنامه‌های خاصی در خصوص افغانستان دارد. "رجب طیب اردوغان"رئیس‌جمهور ترکیه شنبه هفته جاری و "سرتاج عزیز" مشاور امنیت‌ملی نخست وزیر پاکستان روز گذشته با سفر به کابل با "اشرف غنی احمدزی" و "عبدالله عبدالله" دیدار کرده و هدف از این سفر را ادامه همکاری میان این کشور‌ها و کمک برای از سرگیری مذاکرات دولت افغانستان با گروه طالبان عنوان کردند. به نوشته این روزنامه آلمانی آگاهان سیاسی هدف از دیدار این دومقام بلندپایه از افغانستان را نگرانی این کشورها درباره تامین منافعشان در دولت جدید افغانستان عنوان می‌کنند.

آنها معتقدند این دو کشور در زمان مبارزات انتخاباتی افغانستان سرمایه‌گذاری‌های زیادی کردند؛ بنابراین اکنون نگران هدر رفتن سرمایه‌هایشان بوده و به همین دلیل به افغانستان آمدند تا مطمئن شوند که دولت جدید حامی منافعشان است. "عزیز رفیعی" رئیس ‌مجتمع جامعه مدنی در این باره می‌گوید:کشورهایی که در زمان برگزاری انتخابات افغانستان بسیار فعال بودند و سرمایه‌گذاری کردند، با در نظر داشتن وضعیت فعلی درباره سرمایه‌گذاری‌های‌ خود احساس خطر می‌کنند.

وی همچنین گفت:به همین علت دیدار با رئیس‌جمهور و سایر مقامات بسیار جدی بوده، ولی ما امیدواریم که این جدی بودن مشکلاتی را به میان نیاورد. از نقطه نظر استراتژیک سفر "سرتاج عزیز" با اهمیت‌تر است، زیرا پاکستان کشوری است که به صورت بسیار گسترده در سیاست‌های افغانستان دخیل بوده و برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان اگر بخواهد، می‌تواند بسیار مفید واقع شود. برخی کارشناسان بر این باورند که حمایت ترکیه از گروه داعش در عراق مانند سیاست‌گذاری پاکستان در افغانستان است؛ بنابراین سیاست‌گذاری هردو کشور هم پاکستان وهم ترکیه، برای تامین منافعشان در افغانستان تفاوت چندانی ندارد.

فقط با این تفاوت که ترکیه یک کشور پیشرفتۀ اسلامی و عضو ناتو است و می‌خواهد در مسائل کلان منطقه شریک باشد و رهبری آینده جهان اسلام را در دست بگیرد. با آمدن "دوستم" در هرم قدرت، ترکیه تلاش‌های مجددی را آغاز کرد تا جای پایی در افغانستان پیدا کند و برای تامین نفوذ خود به کشورهای آسیای میانه از طریق افغانستان وارد میدان شود.  افغانستان درحال حاضر سخت نیازمند کمک‌های کشورهای خارجی است و چون ترکیه علاقه مند سرمایه‌گذاری در افغانستان است و از نظر بازار هم بیشترین شرکت‌های ترکیه در افغانستان فعالیت دارد؛ بنابراین ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری می‌تواند برای افغانستان مفید واقع شود.

" عبدالهادی خالد" یکی از آگاهان مسائل نظامی می‌گوید:" سرتاج عزیز" از اردوی پاکستان نمایندگی می‌کند؛ بنابراین اگر دولت افغانستان پاسخ‌های قناعت‌بخش به او داده بتواند، شاید او راضی شود که طالبان را وارد میز مذاکره کند.

وی همچنین تاکید کرد: ترکیه یک کشور صاحب نفوذ در منطقه و عضو ناتو است؛ بنابراین روابط با ترکیه هم می‌تواند موثر واقع شود؛ مگر مشروط بر اینکه توانایی استفاده از این رابطه وجود داشته باشد.

به باور این آگاه نظامی، پاکستان همسایه افغانستان است و به طور قطع اگر روابط حسنه و صادقانه وجود داشته باشد، بهتر از ترکیه است، اما چون صداقت وجود ندارد؛ بنابراین ترکیه برای حل معضلات افغانستان می‌تواند بسیار موثر باشد.


۱۳۹۳/۷/۲۸ - ۱۴:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن