واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: استاد دانشگاه شهرکرد: اُولی، دنیا و اُخری؛ سه مرحله از زندگی انسان است خبرگزاری پانا:احمدرضا بسیج در جلسه شورای مرکزی بسیج اساتید که در آموزشکده فنی پسران شهرکرد برگزار شد به بیان فلسفه خلقت انسان پرداخت و گفت: اُولی، دنیا و اُخری، سه مرحله زندگی انسان است.
۱۳۹۳ دوشنبه ۲۸ مهر ساعت 12:51
به گزارش خبرگزاری پانا، احمدرضا بسیج در جلسه شورای مرکزی بسیج اساتید استان در آموزشکده فنی پسران شهرکرد برگزار شد به بیان فلسفه خلقت انسان پرداخت و گفت: همه ما انسان ها خالق هستیم منتها بعضی انسان ها از اختیار خود حسن استفاده می کنند و بهشت را خلق می کنند و بعضی دیگر از اختیار خود سو استفاده می کنند و جهنم را خلق می کنند بنابراین بهشت و جهنم مخلوق ما انسان هاست
وی، در ابتدا با اشاره به آیه شریفه 1 از سوره مبارکه انسان،" هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ یَكُن شَیْئًا مَّذْكُورًا"،"آیا زمانى طولانى بر انسان گذشت كه چیز قابل ذكرى نبود"، گفت: این آیه بیان می کند که انسان قبلا وجود داشته و بر انسان دوره ای گذشته است و دوره ای بوده که وجود مادی نداشته است.
دکتر بسیج،ادامه داد: انسان سه مرتبه از زندگی را طی کرده و یا طی می کند: اُولی، دنیا، اُخری.
وی اظهار داشت: مرتبه اُولی دارای دو قسمت است : جبروت و ملکوت، مرتبه دنیا نیز دارای دو مرحله است : جنین و مولود و همچنین مرحله سوم، اُخری نیز دارای دو مرحله برزخ و قیامت می باشد.
رئیس بسیج اساتید استان،گفت:ما انسان ها تا الان سه مرحله را گذرانده ایم، "جبروت و ملکوت و جنین" و از این سه مرحله چیزی در خاطرمان نیست!
بسیج در ادامه گفت: قبل از این سه مرحله نیز در ذات و فیض خداوند متعال بوده ایم. در واقع انسان از این نظر ازلی است در واقع نمی شود گفت خداوند بوده است و انسان نبوده، در غیر این صورت یا خداوند نمی توانسته یا نمی دانسته یا نمی خواسته که انسان را خلق کند که در این صورت خداوند اگر نمی دانسته عاجز است، اگر نمی دانسته جاهل است ، اگر نمی خواسته خسیس است
که این صفات از ذات حق تعالی به دور است بنابراین در عالم واقع خداوند بدون مخلوق هرگز وجود نداشته است.
استاد دانشگاه شهرکرد، تصریح کرد: در دوران مولود که الان می باشد ما انسان ها جانشین خداوند هستیم و همه ما انسان ها خالق هستیم منتها بعضی انسان ها از اختیار خود حسن استفاده می کنند و بهشت را خلق می کنند و بعضی دیگر از اختیار خود سو استفاده می کنند و جهنم را خلق می کنند بنابراین بهشت و جهنم مخلوق ما انسان هاست؛ پس ما بودیم ولی مذکور نبودیم یعنی ذکر خداوند در ما نبود و ادراک و لذت در ما نبوده و در این دنیا آمده ایم که با ادرا ک خود به لذت جاودانه برسیم این ادراک فلسفه خلقت است و فلسفه هستی ما می باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]