تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819701824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

المانیتور: آمریکا باید وضع فوق العاده علیه ایران را لغو کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: المانیتور: آمریکا باید وضع فوق العاده علیه ایران را لغو کند تهران - ایرنا - پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت: آمریکا باید وضع فوق العاده علیه ایران را با توجه به اوضاع ژئوپلتیکی منطقه و مهمتر از آن مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا، لغو کند.


این پایگاه اینترنتی آمریکایی در مقاله ای به قلم "رضا نصری" کارشناس حقوق بین الملل از موسسه تحصیلات عالی مطالعات بین المللی و توسعه در ژنو با اشاره به اینکه "جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق آمریکا در سال 1979 در واکنش به بحران گروگانگیری، وضعیت فوق العاده علیه ایران اعلام کرد"، افزود:
از آن زمان تاکنون روسای جمهوری آمریکا در ماه نوامبر (آبان- آذر) هر سال به عنوان یک روال عادی وضع فوق العاده علیه ایران را تمدید و اعلام کرده اند که ایران "تهدیدی فوق العاده و غیر متعارف" علیه امنیت ملی آمریکا محسوب می شود.
صرف نظر از تهدیدهای سیاسی، حفظ وضع فوق العاده به روسای جمهوری آمریکا اجازه داده تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده قوانین تجاری با این کشور تنظیم کنند.
با این حال، تصمیم تمدید این وضع علیه ایران بصورت سالانه، ظاهرا بیش از آن که بر اساس ارزیابی های امنیتی واقعی باشد، تصمیمی صرفا سیاسی محسوب می شود.
در حقیقت، پارسال و به دنبال امضای توافق تاریخی موقت هسته ای در ژنو بین ایران و گروه 1+5 ، تهران به تصمیم "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در زمینه تمدید این حالت اعتراض کرد.
کاخ سفید در واکنش به این اعتراض فقط به بیان این موضوع بسنده کرد که "این تمدید روندی عادی در سیاست آمریکاست" و باید برای پیشگیری از انقضای آن، هر سال تمدید شود. به عبارت دیگر، واشنگتن ترجیح داد از منطبق کردن سیاست خود علیه ایران بر اساس واقعیات جدید خودداری کند.
نصری در ادامه مقاله خود افزود: با نزدیک شدن به ضرب الاجل پایان مذاکرات هسته ای در 24 نوامبر (3 آذر) و با توجه به پیشروی های داعش در شهرهای عراق و سوریه، حفظ روند گذشته از طریق تمدید وضع فوق العاده علیه ایران می تواند به دلایل زیر تبعات وخیم تری در مقایسه با گذشته داشته باشد.
نخست، با توجه به همزمان شدن اعلام تمدید این حالت با مهلت دور نهایی مذاکرات هسته ای، تمدید این وضع این پیام را به تهران انتقال خواهد داد که دولت اوباما در دستیابی به توافق جدی نیست.
تمدید این حالت در بهترین حالت حاوی این پیام خواهد بود که اوباما نمی تواند بر محدودیت های سیاسی داخلی در زمینه لغو تحریم های یکجانبه علیه ایران به محض امضای توافق هسته ای، غلبه کند.
از دیدگاه تهران، رئیس جمهوری که نمی تواند حتی اختیارات قانونی خود را در خصوص تمدید وضع فوق العاده علیه ایران اجرا کند، مطمئنا قادر به عمل کردن به وعده هایش در زمینه پایان دادن به تحریم ها به عنوان مساله ای حساس از لحاظ سیاسی یا متقاعد کردن کنگره برای پیروی از مفاد توافق نهایی نخواهد بود.
این امر همه تلاش های دو جانبه را در زمینه اعتمادسازی در سال گذشته تغییر خواهد داد و بصورت جدی احتمال موفقیت مذاکرات را به خطر خواهد انداخت. البته شکست مذاکرات هسته ای، اوضاع در حال انفجار کنونی منطقه خاور میانه را پیچیده تر خواهد کرد.
دوم، تمدید بدون دلیل وضع فوق العاده علیه ایران، مانعی جدی در مقابل بخت همکاری تهران و ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا علیه داعش خواهد بود.
هریک از نقش آفرینان منطقه از جمله دولت منطقه ای کردستان عراق، دولت عراق و آمریکا به طور کامل از این موضوع آگاهند که کمک ایران بخش لاینفک جنگ با این گروه نسل کش است.
همه آنها بر این امر واقفند که ایران تاکنون نقشی اساسی در پایان دادن به محاصره شهر آمرلی توسط داعش، عملیات آزادسازی موصل و جلوگیری از نفوذ این گروه تروریستی به بغداد ایفا کرده است.
به علاوه، ایران تاکنون مهارت خود را در جنگ با چنین فعالان غیر دولتی از طریق همکاری در شکست دادن طالبان در سال 2001 به نمایش گذاشته است. امروزه بشدت به کمک ایران برای پایان دادن به فاجعه انسانی احتمالی در کوبانی نیاز هست.
در چنین شرایطی، اعلام این که ایران "تهدید فوق العاده و غیر عادی علیه امنیت ملی آمریکا محسوب می شود" و تمدید وضع فوق العاده علیه این کشور به بهانه "یک روند سیاسی عادی"، اقدامی ضد و نقیض خواهد بود و به شکل موثری آمریکا را از فرصت همکاری با یکی از بانفوذترین فعالان در زمینه عادی سازی اوضاع متشنج منطقه محروم خواهد کرد.
گذشته از این، اعلام تمدید این وضع امری نامعقول به نظر می رسد چرا که "جو بایدن" معاون رئیس جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرد که سایر کشورهای منطقه از جمله عربستان، ترکیه و قطر صدها میلیون دلار و هزاران تن اسلحه به دست گروه های وابسته به القاعده از جمله جبهه النصره و داعش رسانده اند.
آمریکا در واکنش به این اقدامات خم به آبرو نیاورد، چه برسد به آن که به طور رسمی چنین اقداماتی را تهدیدی علیه امنیت ملی اش اعلام کند.
المانتیور در پایان نوشت: تمدید نسنجیده و نیمه خودکار وضع فوق العاده علیه ایران در نوامبر امسال می تواند نقش بسیار تعیین کننده ای در مذاکرات هسته ای ایران و وضع داعش در خاورمیانه داشته باشد.
اوباما، امسال و قبل از تصمیم گیری درباره تمدید این حالت، دیگر نمی تواند تحولات سیاسی و ژنوپلتیکی منطقه را نادیده بگیرد و نوامبر امسال تمدید این قانون دیگر "امری عادی" نخواهد بود.
رسانام**9158**1561**1479


27/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن