تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): بهشتى‏ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799429600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگنه: عربستان می خواهدشیعه را خطرناک تر ازداعش نشان دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زنگنه: عربستان می خواهدشیعه را خطرناک تر ازداعش نشان دهد تهران - ایرنا - یک کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرآنلاین می گوید، عربستان از ادامه روند مبارزه با داعش می ترسد.


حکومت عربستان سعودی شیخ روحانی شیعه به نام شیخ نمر را محکوم به اعدام کرده است. فردی که در سخنرانی های خود انتقادات تند و تیزی را علیه حکومت این کشور به زبان آورده بود. صدور این حکم واکنش های قابل تاملی در سطح منطقه به همراه داشته و دولت های شیعی خاورمیانه آن را خلاف اصول انسانی و حقوق بشری خوانده اند. صباح زنگنه معتقد است عربستان با این اقدام می خواهد افکار عمومی را منحرف کند تا توجهات از جریان داعش برداشته شود. در ادامه مشروح گفتگوی خبرآنلاین با کارشناس مسائل خارومیانه را می خوانید:
اعدام شیخ نمر در عربستان تعجب بسیاری را با خود به همراه داشت. تحلیل شما از این حکم چیست؟
در برابر احکام اعدامی در عربستان صادر می شود صدور چنین احکامی مایه تعجب است. احکام اعدام معمولا یا برای مروجان مواد مخدر صادر می شد یا برای کسانی که محاربه مستقیم داشتند و یا اینکه فردی به صورت مستقیم عامل قتل فرد دیگری شده باشد. این نخستین باری است که در مورد یک روحانی و عالم دین، آنهم صرفا به دلیل انتقاد از شیوه های حکومتی چنین حکمی صادر شده است. بنابراین به نظر می رسد اهداف دیگری غیر از ماهیت اصلی انتقادات و اعتراضات این شیخ پشت صدور این حکم پنهان شده باشد.
به نظر شما چه اهدافی می تواند در پس این حکم وجود داشته باشد؟
به نظر من بحث انحراف جنگ مردم منطقه با داعش در راس این اهداف باشد. ملاحظه می کنیم تا دو سه ماه پیش در عربستان هیچ سخنی از اعتراض به داعش و کشتار اعضای این گروه بر زبان رانده نمی شد تا اینکه پادشاه عربستان فرمانی صادر کرد و سعودی های عازم الحاق به داعش را تهدید به محاکمه و مجازات کرد. از آن زمان به بعد فضای دیگری حول موضوع داعش و مقابله به آن مطرح شد. ولی در چند ماه اخیر فضای عمومی منطقه هم در میان مردم و هم نزد دولت ها به خطر فراگیر و فرامرزی داعش توجه بیشتری کرده اند و اهتمام بین المللی در این زمینه حاصل شد اما باز هم دولت سعودی به جای مبارزه با داعش 2000 نیروی مسلح برای مبارزه با دولت سوریه به این کشور اعزام کرد. هرچند این افراد تحت سایه بحث ائتلاف علیه داعش اقدام کردند. در مجموع این جریانات، دولت عربستان این تلقی را پیدا کرده اگر در مسیر مبارزه با داعش جدی تر شود، این روند مبارزه به تدریج به عاملان و مسببان رشد داعش و تقویت کننده و تامین مالی کنندگان آن هم خواهند رسید که یکی از عوامل جدی آن دولت و جریان های مرتبط با دستگاه امنیتی سعودی است. بنابراین برای منحرف کردن افکار عمومی، دست به چنین اقدامی زندند و تلاش می کنند فضا را ملتهب کنند تا بتوانند اهداف خود را پی بگیرند.
این منحرف کردن افکار عمومی چگونه قابل تبیین است؟ چون صدور حکم یک روحانی شیعه از سوی حکومت عربستان بیشتر به ضرر این پادشاهی خواهد بود تا به سودش.
تلاش دولت سعودی این است که بگوید داعش خطر اصلی و جدی نیست و اگر هم عربستان حاضر شده در ائتلاف علیه داعش حاضر شود ناشی از نوعی رودربایسی بوده است. همانطور که اشاره شد همه اقدامات سازمان های امنیت عربستان در جهت مسلح کردن نیروهایی است که در سوریه علیه دولت اسد مبارزه می کردند و این نیروها، نیروهای 100 درصد عمل کننده به دستورات نیستند. به خصوص پس از اینکه دست و بالشان از نظر مالی باز شد آنگاه برای خود داعیه هایی خواهند داشت. از سوی دیگر تامین های مالی و تسلیحاتی به شکل های مختلف در دست همه این گروه ها پخش شده و گاهی هم خرید و فروش می شود و عملا دست داعش و النصره و سایر جبهه های مورد حمایت عربستان و یا قطر باز میشد. بنابراین با این جریان که اکنون خطر اصلی منطقه ای و حتی جهانی شده، اگر کشور و دولتی موج دیگر و مغایر آن را راه بیندازد از شدت مبارزه اصلی کاسته خواهد شد و افکار عموم به سمت دیگری منحرف خواهد شد و این هدفی است که دولت عربستان آن را دنبال می کند.
بر این اساس سیاست های عربستان در مسائل منطقه ای تغییر نکرده است؟ چون برخی از اقدامات نظیر کنار گذاشتن بندر بن سلطان و همچنین اظهار نظرهای پادشاه عربستان نوید وقوع تغییر در راهبردهای خاورمیانه ای عربستان را می داد.
خیر. تغییر جدی حاصل نشده و بعید است چنین اتفاقی روی دهد. اکنون جریان های جوان تر و نسل سوم شاهزادگان به دنبال اثبات وجود خود هستند و این امر با تغییرات ساختاری و خانوداگی معمولا همراه با تقویت عنصر رادیکالی پیش برده می شود. بنابراین انتظار می رود با توجه به سن بالای پادشاه و ولیعهد شاهد افزایش تندروی هم در داخل عربستان و هم در مناطقی که تحت نفوذ عربستان است باشیم.
در چند وقت اخیر تحلیلگران بیشتری در آمریکا نسبت به هزینه ساز بودن اقدامات دولت عربستان سعودی به دولت این کشور هشدار داده اند. آیا این مسئله سبب نمی شود حکومت سعودی تغییر و تعدیلی در رفتارهای منطقه ای خود بروز دهد؟
در تحلیل ها این مطلب وجود داشت و همچنان هم دارد که عوامل اصلی شکل گیری نیروهای افراطی در منطقه, جریان ها و جناح های نئو محافظه کاران آمریکایی و اسرائیلی ها هستند، اگر این تحلیل که با برخی از قرائن مانند مصاحبه ها و اقدامات و تلاش های افرادی چون مک کین که سناتوری جمهوری خواه است و در شعله ورتر کردن کشتار در سوریه و عراق نقش داشته تایید می شود، اوضاع قدری متفاوت خواهد بود. باید به خاطر داشته باشیم که مک کین سناتوری است که قائل به تخریب کعبه بود تا یکی از سمبل های وحدت جهان اسلام از بین برده شود و طرفداری خود از صهیونیست را بارها اعلام کرده است و در مصاحبه چند روز پیش خود بر ملاقات های خود با نیروهای داعش و جبهه النصره و سایر جریان های جنگجو و مسلح در سوریه و عراق تاکید کرده بود. این قرائن در کنار دوستی ها، ملاقات ها و ارتباطات های ایشان و جناحی که همفکر بندر بن سلطان در منطقه کار می کنند، حکایت از همکاری و همفکری جناح فاعل و موثر آمریکا در منطقه با حکومت سعودی دارد. بنابراین وقتی این همفکری وجود داشته باشد، دیگر نیازی به تغییر رویکرد هم احساس نمی شود.
سعید جعفری پویا/ خبر آنلاین
اول ** 1521


27/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن