تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819960568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد کویر مکانی برای گریختن از تعلق‌های زندگی مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
کویر مکانی برای گریختن از تعلق‌های زندگی مدرن
بشرویه میزبان 250 کویرنورد و گردشگر از 14 استان سراسر کشور بود که به اشتیاق گریختن از هیاهوی شهر و تعلق‌های زندگی مدرن به آنجا سفر کرده بودند.

خبرگزاری فارس: کویر مکانی برای گریختن از تعلق‌های زندگی مدرن



به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، خراسان جنوبی با توجه به قرار گرفتن در قسمت‌های بیابانی و خشک کشور، دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی بوده و از جاذبه‌های گردشگری ممتازی به ویژه در بخش کویر برخوردار است. کویر بکر و دست‌نخوره بشرویه چند سال است که میزبان توریست، گردشگر و کویرنوردانی از سراسر کشور بوده و خاطرات خوشی را در ذهن آنها بر جای گذاشته است. با توجه به اینکه بشرویه نزدیکترین نقطه شهری کشور به ریگزارهای بزرگ است این عامل خود سبب شده هر ساله کویرنوردانی از جای جای کشور به این منطقه سفر کرده و اوقات خوشی را در ریگزارهای بشرویه به یادگار بگذارند. امسال نیز همزمان با 22 تا 24 مهرماه جاری کویر بشرویه میزبان 250 گردشگر، کویرنورد و توریست از 14 استان کشور بود.

محمدتقی عقیلی یکی از گردشگران و طبیعت‌گردان حاضر در حاشیه هشتمین جشنواره ملی بیابانگردی و کویرنوردی در بشرویه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: کارشناس کنترل کیفی متولوژی استان مرکزی شهرستان اراک هستم که با داشتن 63 سال سن، 35 سال است در برنامه‌های مختلف ایرانگردی در سایر استان‌ها شرکت می‌کنم. وی تصریح کرد: در حال حاضر 9 مرتبه به کویر بشرویه سفر کرده‌ام و تاکنون اغلب قله‌، جنگل‌ها، آبشارها، دریاچه‌ها و قسمت‌های زیادی از ایران را از نزدیک دیده‌ام. این کویرنورد افزود: 15 مرتبه از شهمیرزاد به مدت پنج روز جنگل‌های هزار جیرفت به سمت ساری، 5 روز از زنجان تا ماسوله، از کرد تا اهواز، از آب‌بر شفت تا قلعه رود‌خان، از رستم‌آباد منجیل تا جنگل‌های دیلمان و سیاه‌کف و از الموت تا سه هزار و تنکابن را به صورت پیاده‌ طی کرده‌ام. عقیلی با بیان اینکه 10 سال است وقت خود را روی کویرنوردی متمرکز کرده‌ام، گفت: طی سفرهایی که به کویرهای مختلف داشتم متوجه شدم هر کدام از کویرها ویژگی‌های ممتاز خودش را دارد و تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند، همچنین پوشش گیاهی و جانوری نزدیک به هم دارند. برگزاری تورهای کویرنوردی سهم بسزایی در توسعه صنعت گردشگری دارد وی تاکید کرد: با توجه به اینکه امروزه زندگی مردم ماشینی و آپارتمان‌نشینی شده است، مردم یاد گرفته‌اند وارد طبیعت شده و از فضای پاک طبیعت بهره‌مند شوند اما متاسفانه قانون و قواعد استفاده از طبیعت را ندانسته یا به درستی نیاموخته‌اند.

این انسان طبیعت‌دوست و گردشگر با بیان اینکه برخی از مردم با جانوران طبیعت و نوع پوشش آن نا‌مهربان هستند، گفت: ریختن زباله و وقوع آتش‌سوزی یکی از بزرگترین معضلات ایران است که جدیدا خسارات زیادی به طبیعت وارد کرده است. عقیلی در ارتباط با مزیت‌های برگزاری تورهای کویرنوردی و گردشگری در مناطق مختلف به ویژه کویر عنوان داشت: برگزاری تورهای کویرنوردی سهم بسزایی در توسعه صنعت گردشگری هر منطقه داشته و از جهتی سبب ایجاد اشتغال و درآمد آن منطقه نیز می‌شود. آموزش محیط زیستی ما صفر صفر صفر است وی با تاکید بر اینکه برگزاری تورهای گردشگری، کویرنوردی و بیابان‌گردی نیاز به آموزش لیدرهای مجرب دارد، یادآور شد: با کمال تاسف آموزش محیط زیستی ما صفر صفر صفر است و فرهنگ‌سازی این مسئله در جامعه و بین اقشار مختلف بسیار طول می‌کشد. عقیلی ادامه داد: با این سن خود به آینده و آموزش محیط زیستی بسیار خوش‌بین هستم و تاکنون رسالت خود را در این زمینه انجام داده‌ام و رسانه‌ها می‌توانند در این ارتباط بسیار کمک کننده باشند. این کویرنورد خاطرنشان کرد: از تمامی مردم ایران، طبیعت‌گردان، کویرنوردان، گردشگران و عامه مردم در خواست دارم با طبیعت مهربان بوده و از ریختن زباله در طبیعت جلوگیری کنند تا به طبیعت آسیبی وارد نشود. یکی از اعضای شرکت گردشگری در بشرویه نیز در حاشیه این جشنواره کویرنوردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: صدور مجوز گردشگری در استان بسیار سخت بوده و زمان زیادی باید برای آن صرف کرد. اخذ مجوز گردشگری هنوز متولی خاصی ندارد/ صنعت گردشگری نیازمند قانونمند شدن است محمدرضا کیانی تصریح کرد: قانون و قواعد اخذ مجوز گردشگری در استان بسیار دست و پا گیر است به گونه‌ای که نمی‌توانیم آنطور که باید و شاید به اجرای برنامه‌های مدنظر برسیم و تمام انرژی ما به این سمت و سو کشیده می‌شود. وی افزود: از مسئولان مربوطه درخواست داریم در راستای اخذ مجوز گردشگری تدابیری اندیشیده و ما را یاری کنند تا با تعامل سایر ادارات با یکدیگر بتوانیم به صورت شفاف و در کمترین و بهترین زمان ممکن برنامه‌های مدنظر را اجرا و برگزار نماییم.

نماینده صنعت گردشگری و کویرنوردی در بشرویه با گلایه از اینکه بحث گردشگری و اخذ مجوز آن هنوز متولی خاصی ندارد، گفت: صنعت گردشگری نیازمند قانونمند شدن است و باید متولی آن به صورت شفاف در آیین‌نامه مطرح شود. کیانی ادامه داد: به دلیل اینکه قانون گردشگری و اخذ مجوز شفاف نیست نمی‌توانیم به درستی در این حوزه ورود پیدا کرده و زمینه‌های توسعه صنعت گردشگری را فراهم سازیم. تقویت بخش خصوصی سبب رونق اقتصادی می‌شود وی یادآور شد: بخش خصوصی می‌تواند نقش بسزایی در توسعه صنعت گردشگری  ایفا کند بنابراین مشخص کردن متولی حوزه گردشگری و اخذ مجوزهای آن می‌تواند دریچه‌ای برای ورود به آن باشد. عضو شرکت گردشگری ساربان کویر بشرویه با بیان اینکه تقویت بخش خصوصی سبب رونق اقتصادی می‌شود، یادآور شد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و کمبود منابع آبی، کشاورزی بشرویه رو به رکود بوده که در این راستا با تقویت بخش گردشگری، حوزه اقتصادی شهرستان نیز تقویت می‌شود. حسین ابهری یکی دیگر از کویرنوردان هشتمین جشنواره ملی کویرنوردی که می‌گفت 59 سال و 6 ماه سن دارم و از تهران آمده‌ام نیز در حاشیه جشنواره کویرنوردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تاکنون هفت کویر ایران را رفته و دومین بار است که در جشنواره کویر بشرویه شرکت می‌کنم. وی افزود: کویر زیبایی خاص خودش را دارد و بدون شک هر کس یکدفعه به کویر سفر کند عاشق کویر می‌شود، من عاشق طبیعت هستم و تا توان دارم در تورهای طبیعت‌گردی حضور خواهم داشت. این کویرنورد با تاکید بر فرهنگ‌سازی در راستای عدم ریختن زباله در دل طبیعت، افزود: افرادی که برای نخستین بار در این تورها و جشنواره‌ها شرکت می‌کنند باید توجیه شوند که طبیعت محل ریختن آشغال و زباله نیست. مسعود انصاری یکی از کویرنوردان هشتمین جشنواره ملی بیابانگردی و کویرنوردی بشرویه از احساساتش در کویر می‌گوید، وی اظهار داشت: آرامش کویر در هیچ کجای دنیا وجود ندارد چراکه کویر مکانی خالی از هرگونه زندگی ماشینی، الکترونیکی، دود، مشغله کاری، ترافیک و....بوده و آرامش مطلق را به انسان ارزانی می‌کند. این کویرنورد و گردشگر گفت: بیاید با طبیعت آشتی کنیم و به شن و ماسه ملحق شویم چراکه انسان از خاک است و به خاک بر می‌گردد. با دیدن کویر از پارک رفتن بدم آمد/ آسمان پر ستاره کویر را دوست دارم یاسر خزاعی کوچکترین کویرنورد این جشنواره بود که برای نخستین بار کویر را تجربه کرده بود، یاسر که تنها هشت سال بیشتر نداشت و از مشهد آمده بود در ارتباط با کویر گفت: من با دیدن کویر از پارک رفتن بدم آمد دوست دارم ماهی یکبار با خانواده خود به کویر سفر کنم چون در کویر بسیار آزاد بودم و آسمان پر ستاره کویر را دوست دارم.

  همچنین در این جشنواره افراد زیادی بودند که انتقادات و پیشنهادات زیبا و شنیدنی از آنها شنیده شد افرادی بودند که اشتیاق گریختن از هیاهوی شهر و تعلق‌های زندگی مدرن آنها را به این سمت و سو سوق داده بود. صدای ساز و دهل و خنده و قهقهه‌های کویرنوردان و بیابان‌گردان امید دوباره به کویر و شن و ماسه‌های آن هدیه کرده بود، همچنین کویرنوردان و بیابانگردان صدای هق هق و قهقهه شن‌ها و ماسه‌ها را زیر پاهای خود حس می‌کردند. فقط باید بودی تا حس می‌کردی...!!! گفتنی است با توجه به اینکه امروزه جهان به سمت و سوی گسترش صنعت توریسم به شدت در حال حرکت است و با سرعت هر چه تمام‌تر سیر صعودی را در رقابتی سخت طی می‌کند، همچنین با توجه به اینکه صنعت گردشگری یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه پایدار جوامع در نظر گرفته شده است جذب توریست و گردشگر به مناطق کویری این استان می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری و همچنین اقتصاد این منطقه در بر داشته باشد.

  توسعه صنعت گردشگری نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد در این راستا توسعه صنعت گردشگری نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد و با توجه به استقبال خوب بخش خصوصی و همراهی آنها با صنعت گردشگری و جاذبه‌های کویری استان و همچنین با توجه به سیاست‌های دولت جدید مبنی بر واگذاری برخی اقدامات و فعالیت‌ها به بخش خصوصی، بجاست که مسئولان نیز کمر همت بسته  و دست سرمایه‌گذاران را به گرمی فشرده و آنها را زیر چتر حمایت خود قرار دهند تا با این همکاری و مشارکت بتوانند تا حدودی مشکلات حوزه گردشگری استان را به حداقل رسانده و در توسعه صنعت گردشگری استان سهیم باشند. بدیهی است در این راستا همراهی و همکاری برای رفع موانع پیش‌روی بخش خصوصی، فراهم کردن تسهیلات مختلف برای انجام طرح‌های گردشگری، برگزاری تورهای پیشرفته کویرنوردی، حمایت مردم و مسئولان از اجرای پروژه‌های مختلف در این بخش و از همه مهمتر وضع قوانین شفاف و رفع برخی قوانین پیچیده و دست و پا گیر نسبت به تسهیل صدور مجوزهای بخش گردشگری می‌تواند از جهتی جذب سرمایه‌گذار را به دنبال داشته و از جهتی دیگر در توسعه صنعت استان مثمر ثمر باشد. گزارش از رقیه محمدی ------------------------ انتهای پیام/69017/س40

93/07/26 - 13:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن