تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798344228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر؛ طرحی که پاسخگوی نیاز جامعه نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر؛ طرحی که پاسخگوی نیاز جامعه نیست تهران-ایرنا- طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان ازمنکر که چندی پیش کلیات آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، مخالفان زیادی داشت، دولت نیز جزییات این طرح را خلاف قانون اساسی دانست و تاکید کرد: پاسخگوی نیاز جامعه نیست.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این طرح 24 ماده ای در جلسه 24 تیر ماه گذشته در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی تصویب شد و کلیات آن نیز در جلسه علنی روز چهارشنبه 16 مهرماه به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در حالی در جلسه علنی مجلس تصویب شد که مخالفان زیادی داشت و دولت نیز با آن مخالفت کرد.
مخالفت ها تنها به دولت منتهی نشد و بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران نیز با این طرح به شدت مخالفت کردند چراکه معتقد هستند، این طرح خلا قانونی دارد و مخالف اصل 75 قانون اساسی است.
آنان معتقدند: طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نگرانی های زیادی را در جامعه ایجاد خواهد کرد و ممکن است باعث ایجاد بی نظمی در جامعه شود.
مخالفان این طرح همچنین تاکید دارند: این طرح ممکن است به برخی اختیاراتی دهد که این اختیارات مشکلاتی را در جامعه ایجاد می کند.
اما موافقان این طرح یک فوریتی معتقدند که کار کارشناسی بسیاری در این طرح انجام شده و می تواند نیازهای جامعه را برآورده کند.
آنان بر این باورند: وضعیت فعلی کشور به گونه ای است که آمران به معروف و ناهیان از منکر مظلوم واقع شده اند و ما باید این مظلومیت را از بین ببریم.

**روند بررسی طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر در کمیسیون مشترک
محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون مشترک رسیدگی کننده به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در هنگام بررسی کلیات این طرح گفت: با توجه به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب به موضوع امر به معروف و نهی از منکر و این که امر به معروف و نهی از منکر از واجبات اسلام است، تصمیم گرفته شد تا این طرح به تصویب برسد.
وی با یادآوری این که کمیسیون های قضایی و حقوقی و فرهنگی مجلس در کمیسیون مشترکی به ریاست مرتضی آقاتهرانی جلسات متعددی را در این راستا تشکیل دادند، گفت: کارشناسان مختلف در این جلسات حضور یافتند و این موضوع بارها مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: پس از آن نیز هیاتی 4 نفره متشکل از دو کمیسیون قضایی و حقوقی و فرهنگی باردیگر این طرح را بررسی و مشکلات آن موجود در طرح را برطرف کردند.
نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه ما شاهدیم بارها آمران به معروف و ناهیان از منکر مورد تعرض قرار گرفته و افراد زیادی در این راستا به شهادت رسیده اند؛ از این رو تصمیم به بررسی این طرح گرفته شد.

** طرح، سلب کننده امنیت و پاسخگویی است
این در حالی در مجلس بررسی شد که حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری معاون امور مجلس ریاست جمهوری این طرح را سلب کننده امنیت دانست و مخالفت شدید دولت را اعلام کرد.
مخالفت اصلی دولت به ماده هشت این طرح بازمی گردد.
بر اساس این ماده دستگاه ارایه کننده مجوز به تجمعات آمران به معروف و ناهیان از منکر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نظر گرفته شده است.
معاون امور مجلس رییس جمهوری در مورد این طرح گفت: عنوان طرح اولیه ای که نمایندگان تقدیم کردند حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و دارای یک ماده واحده و چهار تبصره بود اما طرحی که امروز ارایه شده با آن متفاوت است.
انصاری افزود: دولت در آن زمان با کلیات طرح موافق بود و در جزییات نیز پیشنهادهایی داشت اما اتفاق هایی در کمیسیون مشترک در عنوان طرح و ساختار آن ایجاد شد و یک سری وظایف، مجازات ها و تشکیلاتی را به طرح اضافه کرد که این نیاز به کارشناسی بیشتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: از این جهت ما اشکالاتی به این طرح می بینیم و از ریاست مجلس می خواهیم تدبیری در آن بیندیشد.
انصاری اضافه کرد: در این طرح ساختار و ستادی به عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر مشخص شده که 17 عضو دارد که از این 17 عضو 11 عضو وزیر نیستند و علما، روسای سازمان ها و فرماندهان را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: مصوبات این ستاد برای سه قوه و لازم الاجرا برای تمامی دستگاه ها است که خلاف قانون اساسی است. چه طور مصوبات ستادی که ریاست آن را امام جمعه تهران برعهده دارد، برای سه قوه لازم الاجرا باشد؟
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: در بخشی از این طرح آمده است که در صورت عدم رعایت این مصوبات دستگاه ها مجازات می شوند.
انصاری یادآور شد: اشکال دیگر این است که در این طرح آمده که از این پس مجوز تمام تجمعات توسط ستادی که در این طرح معرفی شده صادر می شود که این نیز خلاف قانون است زیرا وزارت کشور مجوز تجمعات را صادر می کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر مشکل امنیتی در این راستا پیش بیاید چه کسی به مردم پاسخگو خواهد بود، این در حالی است که ما شاهدیم رییس ستاد، امام جمعه تهران است.
معاون امور مجلس رییس جمهوری که در مخالفت با طرح جدید حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر سخن می گفت، افزود: در این طرح گفته شده اگر به درخواست سه نفر تقاضای اقدام جمعی صورت گیرد، ستاد باید تشکیل جلسه دهد و مجوز صادر کند که این یکی دیگر از اشکالات است.
انصاری تصریح کرد: این تشکیلات با این شکل نه تنها کمکی به امر به معروف و نهی از منکر نمی کند بلکه امنیت و پاسخگویی در کشور را سلب می کند.
وی تاکید کرد: این طرح هم از نظر شکلی و هم ماهوی دارای ایرادات خلاف اصل 75 قانون اساسی است و ابهامات آن باید برطرف شود.

** نواقص طرح را قبول داریم
حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون نیز در این باره گفت: امر به معروف جزو واجبات دین است، 36 سال از انقلاب می گذرد و زشت است که هنوز ما یک طرح درباره امر به معروف و نهی از منکر نداریم.
وی ادامه داد: ما قبول داریم این طرح نقص هایی دارد ولی این که می گویند امنیت را به هم می ریزد جای تعجب دارد زیرا وزیر کشور و فرماندهان نظامی، عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست به جای نقد با ما در این راستا همکاری کند.
بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند که در جزییات این طرح تغییرات زیادی رخ خواهد داد زیرا بسیاری از مواد این طرح خلاف قانون اساسی است.
مواد این طرح 24 ماده ای به شرح زیر است:
ماده 1-در این قانون معروف و منکر عبارتند از هر گونه فعل و قول و یا ترک فعل و قولی که در شرع مقدس، قوانین و عرف متشرعه مورد امر قرار گرفته و یا منع شده باشد.
تبصره- در موارد اختلاف در احکام شرعی نظر ولی امر مسلمین ملاک است.
ماده 2- امر به معروف و نهی از منکر دعوت و واداشتن دیگران به معروف و نهی و بازداشتن از منکر است.
ماده 3- امر به معروف و نهی از منکر در این قانون ناظر به رفتاری است که علنی بوده و بدون تجسس مشخص باشد.
ماده 4- مراتب امر به معروف و نهی از منکر، قلبی، زبانی، نوشتاری و اقدام عملی است که مراتب زبانی و نوشتاری آن وظیفه آحد مرم و دولت است و اقدام عملی آن تنها وظیف دولت است، مگر در مواردی که قانون به نحو دیگری تعیین کرده باشد.
ماده 5- در احرای امر به معروف و نهی از منکر نمی توان متعرض حیثیت، جان، مال،مسکن، شغل و حریم خصوصی و حقوق اشخاص شود، مگر به حکم مرجع قضایی یا به موجب قانون.
تبصره- اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند مانند قسمت های مشترک آپارتمان ها، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی موضوع این قانون نیست.
ماده 6- هیچ شخص یا گروهی حق ندارد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبیل توهین، افترا یا ضرب و جرح و قتل مبادرت کند، مرتکب طبق قانون مجازات اسلامی مجازات می شود.
ماده 7- مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر کنند قابل تعویق، تخفیف و یا تعلیق نیست.
تبصره- چنانچه مجنی علیه یا اولیای دم از حق خود گذشت نمایند، جنبه عمومی جرم حسب مورد مطابق ماده 614 از کتاب پنجم تعزیرات و تبصره ماده 286 از کتاب دوم قانون مجازات اسلامی مصوب یکم اردیبهشت رسیدگی می شود.
ماده 8- در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر مستلزم اقدام جمعی یا انجام تجمع باشد با درخواست حداقل سه نماینده از متقاضیان ستاد امر به معروف و نهی از منکر موضوع ماده 21 این قانون در اسرع وقت و حداثر ظرف سه روز نسبت به تقاضای موضوع این ماده اتخاذ تصمیم می کند.
ماده 9- مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، نقد علنی و غیر علنی در مورد عملکرد دولت برخوردارند و می توانند نسبت به مقامات، مسوولان مدیران و کارکنان تمامی اجزا حاکمیت و قوای سه گانه اعم از وزارت خانه ها، سازمان ها و موسسات، شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه هایی که شمول دستگاه قوانین و مقررات عمومی نسبت به آن ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است امر به معروف و نهی از منکر کنند و موارد ذیل نیز از جمله مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است:
الف- حفظ بیت المال و اموال عمومی
ب- انضباط اداری و مالی
ج- تکریم ارباب رجوع
پ- فساد اداری و مالی یا اقتصادی
ث- تجمل گرایی و اشرافی گرایی
ماده 10- اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کند ایجاد هر نوع مانعی از قبیل مزاحمت، تهدید، توهین و مقاومت در برابر اقامه امر به معروف و نهی از منکر موجب محکومیت به حبس تغزیری یا جزای نقدی درجه هفت می شود، اشخاص حقوقی که با سو استفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از قبیل تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت،تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت،محرومیت از سایر حقوق و امتیازات مانع اقامه امر به معروف و نهی ازمنکر شوند علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری حسب مورد به مجازات بند پ ماده 20 قانون مجازات اسلامی محکوم می شوند.
ماده 11- وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی مکلفند شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر و بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در این خصوص را از طریق آموزش و اطلاع رسانی فراهم کنند.
ماده 12- قوه قضاییه مکلف است به منظور تسریع در رسیدگی به جرائم موضوع این قانون شعب ویژه ای را اختصاص دهد و نسبت به معاضدت قضایی آمران به معروف و ناهیان از منکر اقدام کند.
ماده 13- وزارت امور خارجه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر دستگاه های ذی ربط موظفند اتباع خارجی را قبل و حین ورود به کشور نسبت به قوانین و مقررات و رعایت شوون اسلامی آگاه کنند.
ماده 14- در مواردی که نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر جنایتی واقع شود و جانی شناسایی نشود و یا در صورت شناسایی به دلیل عدم تمکن مالی ناتوان از پرداخت دیه در مهلت مقرر باشد، در صورت تقاضای دیه از سوی مجنی علیه یا اولیای دم حسب مورد، دیه از محل ماده 10 قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقیه موتوری در مقابل شخص ثالث مصوب 23 دی 47 و اصلاحات بعدی آن پرداخت می شود.
تبصره- هر گاه جانی شناسایی شود یا تمکن مالی پیدا کند صندوق موضوع این ماده می تواند راسا به قائم مقامی مجنی علیه نسبت به وصول دیه و خسارات مربوطه از طریق محاکم قضایی اقدام کند.
ماده 15- سازمان های مردم نهادی که اساسنامه آنها در زمینه امر به معروف و نهی از منکر به ثبت رسیده می توانند در مورد جرایم ارتکابی موضوع این قانون اعلام جرم کرده و در تمام مراحل دادرسی جهت اقامه دلیل شرکت کنند.
ماده 16- هر گاه به فردی که در مقام اجرای امر به معروف و نهی از منکر موضوع این قانون اقدام می کند، آسیب جسمی یا جانی وارد شود حسب مورد مشمول قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران مصوب دوم دی مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین و مقررات مرتبط است.
ماده 17- ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسوول اجرای این قانون، گسترش و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و صدور مجوز برای تاسیس سازمان های مردم نهاد و نظارت بر فعالیت های آنان و هماهنگ کننده تمامی دستگاه های اجرایی به منظور اقامه فرضه امر به معروف و نهی از منکر است.
ماده 18- ستادهای استانی و شهرستانی امر به معروف و نهی از منکر و شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه های اجرایی وظایف محوله در چهارچوب این قانون را زیر نظر ستاد و مطابق با آیین نامه اجرایی انجام می دهند.
ماده 19- سازمان بسیج مستضعفین موظف است با به کارگیری آحاد بسیجیان در چهارچوب قوانین نسبت به فرهنگ سازی و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه زیانی اقدام کند.
ماده 20- تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر 86 و موسسات و شرکت های خصوصی و مراکز خدمات عمومی و اماکن عمومی و واحدهای صنفی موظف به رعایت این قانون هستند.
ماده 21- اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر به شرح ذیل است:
1-یکی از ائمه جمعه تهران به انتخاب شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به عنوان رییس ستاد
2-وزیر کشور
3-وزیر اطلاعات
4-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
5-وزیر آموزش و پرورش
6-وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
7-وزیر صنعت، معدن و تجارت
8-دو نفر از نمایندگان مجلس به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و انتخاب مجلس
9-نماینده تام الاختیار رییس قوه قضاییه
10-رییس سازمان صداوسیما
11-رییس سازمان تبلیغات سالامی
12-فرمانده نیروی انتظامی
13-فرمانده بسیج
14-دبیر ستاد ائمه جمعه
15-دو نفر مجتهد به انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه
16-یک نفر مجتهده به انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه خواهران
17-دبیر ستاد به انتخاب رییس ستاد
تبصره-اشخاص دیگر نمی توانند به جای اعضای ستاد در جلسات شرکت کنند.
ماده 22- دستگاه های اجرایی موضوع این قانون موظفند گزارش عملکرد خود را در مورد چگونگی اجرای این قانون حداقل شش ماده یک بار به ستاد ارائه کنند.
ماده 23- ستاد موظف است گزارش عملکرد سالانه خود را در فته احیای امر به معروف و نهی از منکر به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه کند.
ماده 24- اعتبارات اجرایی این قانون از محل بودجه دستگاه های اجرایی ذی ربط موضوع این قانون به ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تامین می شود.
سیام**9121**1336


26/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن