تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798420220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یاسه چای نمایش معماری تاریخی در کنار زاینده رود/ بافت نمونه تاریخی در انتظار معرفی شایسته


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > چهارمحال و بختیاری مهر گزارش می دهد/
"یاسه چای" نمایش معماری تاریخی در کنار زاینده رود/ بافت نمونه تاریخی در انتظار معرفی شایسته
شهرکرد - خبرگزاری مهر: روستاي ياسه چاي یکی از روستاهای تاریخی چهارمحال و بختیاری است که در گذرگاه كمربند سبز زاينده رود قرار دارد و در ميان باغهاي وسيع گردو و بادام همگوني طبيعت و معماري تاریخی را به نمايش گذاشته است.



به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های کوهستانی منطقه زاگرس است که با وسعت کم روستاهای بسیاری را در خود گنجانده است. استان چهارمحال و بختیاری در حدود 900 روستا است که هر کدام از این روستاها از نظر گردشگری زیبایی خاصی دارد و تعداد بیشماری از این روستاها نیز دارای بافت های تاریخی است که اگر به پتانسیل های گردشگری این روستاها توجه شود توسعه بیشتری پیدا می کنند. در شهرستان سامان تعدادی روستا وجود دارد که این روستاها در کنار رودخانه زاینده رود احداث شده اند و هر کدام از این روستاها زیبایی خاصی دارند. تعدادی از این روستاها مانند روستای هوره، یاسه چای، سوادجان و... دارای بافت های تاریخی هستند که قرار گرفتن این بافت های تاریخی در کنار رودخانه خروشان زاینده رود و باغات گسترده منطقه زیبایی و جلوه خاص ایجاد کرده است. روستای یاسه چای یکی از روستاهای بکر استان چهارمحال و بختیاری است که در شهرستان سامان واقع شده است.این روستا در کنار زاینده رود و با دارا بودن طبیعت بکر در 52 کیلومتری شهرکرد و 60کیلومتری نجف آباد اصفهان واقع شده است. این روستا یکی از روستاهایی است که به علت کم بودن زمین برای احداث خانه از زمین ها بیشترین بهره گرفته شده است و این مهم موجب شده که در این روستا کوچه ای به چشم نیاید بلکه رفت و آمدها از طریق دالانها صورت گیرد.

بافت روستای یاسه چای از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است، هسته اولیه روستا در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق توسعه یافته است و برای حفظ امنیت روستا و کنترل آمد و شد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است. عمده مصالح بکار رفته در این بافت خشت و گل، چوب، سنگ، ملات های گل و اندود و کاهگل بوده است. مصالح رایج بناهای روستا خشت است که به دلیل وجود سنگ ریزه در خاک منطقه حاوی مقدار زیادی خرده سنگ است. روستاي ياسه چاي در گذرگاه كمربند سبز زاينده رود قرار دارد كه در ميان باغهاي وسيع گردو و بادام همگوني طبيعت و معماري تاریخی را به نمايش گذاشته است. منطقه اي بكر و زيبا از باغهاي گردو و بيشه زارها، درختكاري انواع درختان از جمله بادام، گردو، هلو، آلوچه، زردآلو، سيب و ... طبيعت زيبايي را بوجود آورده است كه به همين دليل توجه مهمانان و مسافران زيادي را به خود جلب مي كند. خانه های مسکونی روستا عمدتا دارای نقشه ساده و بدون دید مستقیم از درب ورودی هستند وفضاهای یک خانه در طبقه همکف شامل درب، دالان ورودی، حیاط، ایوانچه ،مطبخ، انبار علوفه و آذوقه و در طبقه بالا شامل اتاق های نشیمن، مهمان خانه،ایوان مسقف با ستون و نرده چوبی است که بام ها و ایوان ها علاوه بر کاربرد معمول جهت خشک کردن محصولات کشاورزی نیز استفاده می شود.

 بافت تاریخی روستای یاسه چای در کشور نمونه است مدیر کل میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه روستای یاسه چای یکی از روستاهای تاریخی و زیبایی شهرستان سامان است، عنوان کرد: این روستا به علت شکل هندسی و داشتن خانه های تاریخی و دالان های تاریخی روستایی منحصر به فرد برای توسعه گردشگری روستایی است. بهمن عسگری ادامه داد: در این روستا خانه های تاریخی با معماری خاص وجود دارد و همچنین ارتباط خانه ها در این روستا از طریق دالانها است به گونه ای درب خانه های این روستا در در داخل دالانها باز می شود. وی ادامه داد: معماری تاریخی این روستا در کنار طبیعت زیبای منطقه مانند درختان گسترده بادام و گردو و گذر رودخانه زاینده رود از منطقه این روستا در ردیف زیباترین و پر ظرفیت ترین روستاهای گردشگری کشور قرار داده است. وی ادامه داد: در سال گذشته و امسال جشنواره های روستا گردی در این روستا برای معرفی این روستا برگزار شده است. مدیر کل میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در تابستان برای معرفی این روستا جشنواره روستا گردی با برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی و صنایع دستی برگزار کردیم و استقبال گسترده ای از این جشنواره در این روستا شد. بهمن عسگری بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره در روستای یاسه چای معرفی قابلیت های گردشگری و میراث فرهنگی است. وی با اشاره به اینکه حفظ معماری تاریخی این روستا ضرورت دارد، گفت: مردم روستا باید در حفظ بافت تاریخی روستا تلاش بسیار بکنند واز معماری های جدید کمتر استفاده کنند تا شکل تاریخی روستا حفظ شود. مدیر کل میراث فرهنگی وصنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نوسازی واستفاده از مصالح امروزی می تواند روستا را از حال تاریخی بودن خارج ساز و مردم باید برای ورود گردشگر بسیار و توسعه روستا از ظرفیت تاریخی و خانه های تاریخی استفاده کنند و نقش مردم در حفظ این روستا بسیار قابل توجه است.

روستای یاسه چای ظرفیت داشتن شهرت کشوری را دارد فرماندار سامان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه 17 هزار هکتار باغ در شهرستان سامان وجود دارد، گفت: باغات شهرستان سامان یک سوم باغات استان را شامل می شود. سعید صالحی با اشاره به اینکه شهرستان سامان قابلیت های گردشگری بالایی را دارد، تصریح کرد: لازم است از ظرفیت های گردشگری این شهرستان به خوبی استفاده کرد. وی اذعان داشت: پل های تاریخی و باغات زیبا در این شهرستان نشان از ظرفیت های گردشگری آن است. وی با اشاره به روستای یاسه چای، بیان کرد: این روستا ظرفیت داشتن شهرت کشوری مانند بسیاری از روستاهای تاریخی کشور مانند ماسوله را دارد. روستای کوهستانی یاسه چای از توابع بخش سامان، شهرستان شهرکرد ،استان چهارمحال و بختیاری است که با مختصات جغرافیایی 50 درجه و 51 دقیقه طول شرقی و 32 درجه و 37 دقیقه عرض شمالی در 22 کیلومتری شمال غربی سامان و 52 کیلومتری شهرکرد قرار دارد. یاسه چاه از طریق جاده های آسفالت سامان، پل زمانخان ،تیران، شهرکرد، چادگان، بن و سد زاینده رود قابل دسترسی است. ........................... گزارش از بهاره صمیمی






۱۳۹۳/۷/۲۵ - ۱۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن