تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815201164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بر روی فلز گنبد آرامگاه حافظ آزمایش ذغال و کربن صورت گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور: بر روی فلز گنبد آرامگاه حافظ آزمایش ذغال و کربن صورت گیرد خبرگزاری پانا: مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: اگر حافظ را بخشی از هویت خودمان می دانیم نباید بنای آرامگاه این شاعر بزرگ را مورد بی مهری قرار دهیم و باید سعی در حفظ آن داشته باشیم.
۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۴ مهر ساعت 09:46



به گزارش خبرگزاری پانا، سیداحمد محیط طباطبایی  در نشست بررسی ضرورت احیای گنبد مسی آرامگاه حافظ در دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز افزود: از آنجا که حافظ را در نقش و قالب مجسمه حقیقی زمان خود سراغ نداریم، آرامگاه وی را به عنوان نماد این شاعر بزرگ در ذهن داریم و این آرامگاه به بخشی از هویت فرهنگی ما تبدیل شده است. وی اظهار کرد: بنای آرامگاه حافظ در شکل 80 ساله آن روایت 800 ساله ای از تاریخ و فرهنگ را ارایه می کند و از این رو، خراب کردن بخشی از دیوارهای این آرامگاه، بی احترامی به حافظ است و بدین معناست که نیازهای مادی امروز خود را بر این هویت فرهنگی برتر می شماریم. مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی کشوردرباره مس به کار رفته در گنبد آرامگاه حافظ گفت: بنا بر اسنادی، آندره گدار معمار فرانسوی و مسوول مرکز باستان شناسی در دوره رضاشاه، بخشی از مس مورد نیاز در ساخت گنبد این آرامگاه را از انبار ایران باستان و از گنبد مقبره شیخ صفی در اردبیل که در آنجا نگهداری می شده ، تامین کرده است. محیط طباطبایی ادامه داد: مروری بر عکس ها نشان می دهد که از روز اول ساخت آرامگاه حافظ، گنبد مسی رنگ قرمز و زردی این فلز را ندارد و از ابتدا، حالت سبز داشته است. وی ادامه داد: مس به کار رفته در ساخت گنبد آرامگاه حافظ 400 سال قبل از آن استفاده شده بوده و مس جدید و مرغوبی نبوده است. محیط طباطبایی بیان کرد: به این خاطر، گنبد آرامگاه حافظ با رنگ سبز خاص در ذهن ما نقش بسته و بخشی از هویت این بنا شده است و در اینجا شاهد هستیم که یک اقدام اشتباه به شاخصه بنا درآمده است در حالی که هدف سازندگان این گنبد از ساخت آن با مس این بوده که در گذر زمان با اکسید شدن فلز مس، رنگ زنگاری زیبایی مانند کاشی را پیدا کند، در حالی که این امر محقق نشده است. مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: لازم است بر روی فلز گنبد آرامگاه حافظ آزمایش ذغال و کربن صورت گیرد و دیدگاه مبتنی بر احیای گنبد مسی آرامگاه حافظ را تایید یا رد کند. 











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن