تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821080069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت های مدیریت بحران دراستان بوشهر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ضرورت های مدیریت بحران دراستان بوشهر بوشهر - ایرنا - مسوولان استان بوشهر براین باورند که شرایط خاص حادثه خیزی این استان و احتمال وقوع بخش عمده حوادث طبیعی شناخته شده دردنیا دراین استان، ضرورت تامین بودجه، آموزش های مستمر، ایجاد تشکل های مردم نهاد و مراکز وامکانات امداد ونجات مدیریت بحران را درمنطقه مضاعف کرده است.


همچنین با توجه به توسعه صنعت بویژه نفت وگاز، پتروشیمی و پالایشگاهها در سال های اخیر، فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر و برنامه های کشور برای توسعه نیروگاه های هسته ای دراین استان ضرورت ایجاد مراکز مدیریت بحران، پایگاه های امداد و نجات زمینی، هوایی و دریایی و مراکز آموزش مقابله با حوادث احتمالی دراین استان دو چندان است.
معاون امور عمرانی استانداری بوشهر دراین باره گفت: با توجه به این که حوادث و سوانح طبیعی زمان معین و مشخصی ندارد، لازم است برای مقابله با این گونه حوادث بودجه های لازم برای این استان مصوب شود.
"شاپور رستمی" افزود: سیل، توفان، زلزله و خشکسالی از بحران های مهم و حوادث طبیعی است که در استان بوشهر احتمال وقوع آنها وجود دارد و درسال گذشته دو زلزله خسارت بار و خونین و دوسیل همراه با تلفات جانی و زیانبار در این استان رخ داده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه حوادث سیل، زلزله و توفان در استان بوشهر رخ می دهد لازم است مردم نحوه مقابله با آن برای امداد رسانی به آسیب دیدگان را آموزش ببینند تا خسارت و تلفات این حوادث کاهش یابد.
رستمی گفت: همچنین استان بوشهر افتخار میزبانی نخستین نیروگاه اتمی کشور را دارد و بروز حوادث پیرامون این مرکز انرژی از جمله حوادث پرتوی را باید پیش بینی کرد.
وی از راه اندازی قرارگاه رافع در استان بوشهر خبرداد و گفت: از مهمترین اهداف راه اندازی این قرارگاه توانمندسازی استان بوشهر درمدیریت بحران هسته ای است.
معاون عمرانی استانداری بوشهر افزود: توسعه زیرساخت های آموزشی در حوزه دفاع پرتوی و هسته ای استان بوشهر یک ضرورت است و باید در این زمینه تلاش لازم صورت بگیرد.
رستمی با تاکید بر تعیین وظایف دستگاه های ذیربط در حوادث هسته ای ادامه داد: نقش هر دستگاه باید در قالب یک کتابچه ای مشخص و به آَنان ابلاغ شود.
وی، با بیان اینکه تهیه طرح مطالعاتی جامع خطرپذیری استان بوشهر در دست اجراست تصریح کرد: در استان بوشهر همه ساله شاهد وقوع حوادثی ماند سیل، زلزله و خشکسالی هستیم که با تدوین طرح مطالعاتی جامع خطرپذیری دراین استان، بسیاری از بلایای طبیعی کاهش می یابد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری بوشهر نیز گفت: ارایه آموزش های دایمی مقابله با حوادث غیرمترقبه به اقشار مختلف مردمی در استان بوشهر ضروری است.
"سعید زرین فر" افزود: بلایای طبیعی همان طور که از نامش پیداست انسان در وقوع آن نقشی ندارد هرچند برخی بلایا هستند که عامل آن انسان است اما با راهکارهایی می توان اثرات این بلایا را کاهش داد.
وی افزود: در جریان وقوع حوادث غیرمترقبه اقدامات قبل، حین و بعد از حادثه بسیار مهم است و آموزش و آگاهی دادن از ضروریات این سه مرحله است.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری بوشهر تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز خسارات در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه، نقاط آسیب پذیر استان باید شناسایی و نسبت به استحکام ساختمان های روستایی و بافت های قدیمی اقدام لازم صورت گیرد.
زرین فر بیان کرد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه ها، زمینه برای ارائه آموزش های همگانی در زمینه کاهش اثرات بلایای طبیعی را نیز فراهم کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری بوشهر با بیان اینکه پیگیر موضوع بیمه کردن ادارات کل استان هستیم، تاکید کرد: پس از وقوع حادثه باید به مردم امید داد و صنعت بیمه در این زمینه نقش مهمی دارد و جایگاه بیمه در توسعه کشورها ثابت شده و هر چه کشور توسعه ‍یافته تر باشد ضریب نفوذ بیمه بیشتری دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر نیزدراین خصوص گفت: برای مواقع و شرایط بحرانی، باید مکانی برای اسکان اضطراری در استان بوشهر ایجاد شود.
"عبدالکریم شعبان زاده" اظهار کرد: با توجه به اهمیت مقابله با بحران در شرایط اضطراری آگاهی بخشی و آموزش باید در دستور کار دست اندرکاران قرار گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان بوشهر افتخار میزبانی نیروگاه اتمی را دارد برای مواقع و شرایط بحرانی باید مکانی برای اسکان اضطراری حوادث هسته ای دراین استان ایجاد شود.
شعبان زاده افزود: مسوولان نیروگاه اتمی بوشهر برای تعیین مکان مناسب برای ایجاد اردوگاه اضطراری مشاوره لازم را ارایه دهند.
وی بر جانمایی اردوگاه اسکان اضطراری حوادث هسته ای در بوشهر تاکید کرد و گفت: جانمایی مرکز اسکان اضطراری باید از هم اکنون در استان بوشهر انجام شود.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: دستگاه های مرتبط با امداد و نجات و نظام هسته ای باید در مانورهای لازم برای مقابله با بحران هسته ای شرکت کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: با توجه به نیاز ضروری این استان به ساخت چهار پایگاه امداد و نجات جاده ای، این جمعیت آمادگی احداث این پایگاه ها را دارد.
شعبان زاده افزود: اگر مجموعه مدیریتی استان همکاری و حمایت کنند می توانیم در راه های ارتباطی بوشهر- گناوه، جم - فیروزآباد، تونل پیامبر اعظم (ص) و دلوار - بوشهر این پایگاه ها را احداث کنیم.
وی اظهار کرد: مشکلی اساسی که در بحث ایجاد پایگاه های جاده ای داریم، طولانی بودن روند واگذاری زمین است و امیدواریم ساز و کار مناسبی در این زمینه در نظر گرفته شود و با حذف تشریفات اضافی و روان سازی این امر نیاز استان در این زمینه برطرف شود.
شعبان زاده بیان کرد: با توجه به تردد بالا در محور جدید بوشهر - گناوه اگر پایگاه امداد و نجات در این محور به صورت یک مجتمع بین راهی طراحی و ساخته شود بخشی مهم از نیازها در این زمینه برطرف خواهد شد.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی بوشهر هم گفت: با توجه به اینکه نیروگاه اتمی از افتخارات این نظام در استان بوشهر است، مرکز درمان و بیمارستان هسته ای در بوشهر طراحی شده است.
"عبدالرحیم دادجو" افزود: ساخت مرکز درمان و بیمارستان هسته ای در طرح جامع هسته ای تدارک دیده شده است.
وی با بیان اینکه بیمارستان هسته ای کشور در بوشهر با زیربنای هفت هزار و 700 متر مربع ساخته می شود ادامه داد: اعتبار لازم برای احداث ساختمان این بیمارستان 200 میلیارد ریال برآورد شده است.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان بوشهر گفت: با وجود این که پایگاه اورژانس هوایی بوشهر به طور همزمان با 13 استان دیگر در مرداد امسال افتتاح شد اما به دلیل صادر نشدن مجوز پرواز تاکنون موفق به اجرای هیچ ماموریتی نشده است.
دادجو افزود: براساس هماهنگی هایی که پیش از افتتاح این پایگاه انجام شده بود بالگرد منطقه دوم نیروی دریایی ارتش برای انجام ماموریت های این مرکز درنظر گرفته شد.
وی اضافه کرد: در این ارتباط قرارداد لازم نیز پیش ازافتتاح پایگاه منعقد واعتبارات لازم برای پرداخت هزینه آن تامین شد اما با وجود هماهنگی های لازم و انعقاد قرارداد، مسوولان نیروی دریایی ارتش در روز افتتاح اطلاع دادند که امکان پرواز بالگرد وجود ندارد و مجوزهایی برای این کار می بایست اخذ می کرده اند که تا به امروز موفق به اخذ آن نشده اند.
دادجو بیان کرد: بالگرد مدنظر اورژانس، کاربری ترابری داشت که تغییرات لازم برای تبدیل شدن به آمبولانس هوایی روی آن اعمال شد و تنها منتظر صدور مجوز نیروی دریایی برای پرواز و انجام ماموریت های مدنظر پایگاه اورژانس هوایی هستیم.
وی گفت: فعالیت 14 پایگاه اورژانس هوایی درکشور درپی هماهنگی و انعقاد قرارداد توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با ارگان های نظامی دارای بالگرد دردستور کار قرار گرفت که بجز پایگاه اورژانس هوایی بوشهر سایر پایگاه ها در حال اجرای ماموریت هستند.
دادجو ادامه داد: از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری های لازم انجام شده تا پیرو گفت وگوهای انجام شده با نیروهای مسلح، کار پیگیری و وضعیت پایگاه اورژانس هوایی بوشهر مشخص شود.
دادجو افزود: پیوند عضو در استان بوشهر انجام نمی شود و بیماران باید به شیراز منتقل شوند که زمان مورد نیاز با بالگرد برای انتقال بیمار به مراکز درمانی استان فارس 45 دقیقه است این درحالی است که پیمودن مسافت یادشده با خودرو پنج ساعت است و زمانی بیمار به بیمارستان می رسد که دیگر امکان ارایه خدمت درمانی فراهم نیست.
وی یادآورشد: برخی تصادفات گسترده جاده ای که همراه با ترافیک نیز خواهد بود اگر اورژانس هوایی فعال باشد امکان انتقال همزمان شمار زیادی مصدوم به مراکز درمانی فراهم می شود.
این مقام مسوول ادامه داد: زلزله خیز بودن استان بوشهر نیز ضرورت سرعت بخشی در تعیین تکلیف اورژانس هوایی در این استان را دوچندان کرده است.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان بوشهر گفت: هم اینک در این استان 42 پایگاه اورژانس وجود دارد که از این شمار 11 پایگاه شهری و مابقی نیز جاده ای هستند.
دادجو افزود: میانگین کشوری مدت زمان حضور اورژانس جاده ای 15 دقیقه است اما این زمان در استان بوشهر 9 دقیقه می باشد و متوسط زمان رسیدن اورژانس شهری در محل حادثه در کشور هفت دقیقه واین زمان در 5.5 دقیقه است.
وی همچنین با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید از آغاز طرح استقبال مهر برای حفظ ایمنی و تامین نیازهای درمانی ضروری شهروندان در بوشهر خبر داد.
دادجو گفت: دراین طرح با استقرار آمبولانس درمناطق پر تردد و حادثه خیز شهر ساعاتی که رفت وآمد خودرو برای بازگشایی مدارس زیاد است پوشش خدمات اورژانسی داده می شود.
وی یادآورشد: روان سازی محوری های ارتباطی توسط شهروندان باعث ارتقای ارایه خدمات اورژانسی خواهد شد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر نیز گفت: شکل گیری تشکل های مردم نهاد از مباحث اصلی و اولویت دار در حوزه مدیریت بحران این استان است.
کاظم مرادی افزود: اولین افرادی که در بحران ها می توانند نقش آفرینی کنند خود مردم هستند.
وی بیان کرد: اگر نقش مردم در بحران ها به نحو مطلوب و موثر سازماندهی شود، بسیای ازخسارت های ناشی از حوادث طبیعی وجانی و مالی جلوگیری و کاسته خواهد شد.
مدیرکل دفترمدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: برای تحقق این موضوع، تفاهم نامه ای میان سازمان مدیریت بحران و سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور منعقد شده است.
وی ادامه داد: براساس این توافقنامه، مقرر شده که دهیاران به عنوان مدیر بحران در روستاها شناخته شوند.
مرادی ادامه داد: اگر درسطح روستاها دهیاران یک تیم واکنش سریع 10 تا 15 نفره به عنوان یک تشکل مردم نهاد و خودجوش تشکیل دهند می تواند نقش موثری در رسیدگی و حل وفصل مشکلات بدو حوادث ایفا کنند.
مدیرکل دفترمدیریت بحران استانداری بوشهر به زلزله های سال گذشته در شهرستانهای دشتی و دشتستان اشاره کرد و گفت: رویکرد و تصمیم ستاد بازسازی و نوسازی استان در بازسازی مناطق زلزله زده تغییر کرده و به سمت مشارکت مردمی به صورت مستقیم با اعطای تسهیلات سوق یافته است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: بیشتر مخاطرات و حوادثی که در سازمان مدیریت بحران کشور شناسایی شده در این استان احتمال و امکان وقوع دارند.
وی افزود: 16 مخاطره در کارگروه سازمان مدیریت بحران کشور شناسایی و دسته بندی شده که دو مورد از آنها به پیشنهاد استان بوشهر بررسی و تایید شده است.
وی اظهارکرد: مخاطرات دریایی و هسته ای از پیشنهادهای مدیریت بحران این استان به سازمان مدیریت بحران کشور بود که با موافقت و در ردیف کارگروه های 16 گانه قرار گرفت.
539/1625


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن