تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819346389




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لیبی؛ اوج گیری تنش ها و بیم همسایگان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: لیبی؛ اوج گیری تنش ها و بیم همسایگان تهران- ایرنا- اوجگیری تنش ها طی چند ماه گذشته در لیبی، نه فقط آوارگی بخش عمده ای از شهروندان این کشور را به همراه داشته، بلکه در سایه بی توجهی نهادهای بین المللی، نگرانی از خطر سلاح های بازمانده از دوران قذافی نیز دوچندان شده است.


شبکه خبری «اسکای نیوز» امارات بیست و سوم مهر گزارش کرد: صبح امروز درگیری هایی میان ارتش لیبی و گروه های مسلح در بنغازی رخ داد.
بر پایه این گزارش، ارتش با گروه «انقلابیون بنغازی» در نزدیکی مقر گردان «هفدهم فوریه» به یک درگیری خشونت بار تن داد.
همچنین جنگنده های ارتش با یورش هوایی خود پایگاه های گروه تروریستی «انصار الشریعة» را در بنغازی هدف قرار دادند.
افزون بر این ارتش لیبی روز گذشته، پس از درگیری با ائتلاف گردان ها و جنگجویان تندور گروه انصار الشریعة توانست کنترل بخش هایی از بنغازی را به دست گیرد.
لیبی از زمان انقلاب مردمی سال 2011 میلادی که به سرنگونی حکومت «معمر قذافی» منجر شد، دستخوش ناآرامی های فراوان بوده که طی ماه های گذشته این تنش ها به اوج خود رسیده است.
درگیری میان نیروهای پشتیبان دولت و شبه نظامیان تندور در شهر بنغازی نیز به وخامت اوضاع لیبی دامن زده است. این شبه نظامیان طی هفته های گذشته چندین اردوگاه ارتش را اشغال کرده اند.
** بی توجهی نهادهای بین المللی به درد و رنج های مردم لیبی
لیبی از زمان قیام مردمی سال 2011 میلادی ناآرامی های بسیاری را شاهد بوده است. تنش های این کشور طی ماه های گذشته به سبب درگیری های قبیله ای و چشم و هم چشمی گروه های گوناگون بر سر قدرت و منابع نفتی به اوج خود رسیده است.
خشونت های برآمده از درگیری ها در لیبی سبب آواره شدن بسیاری از شهروندان این کشور شده است.
بر پایه گزارش هجدهم مهر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، 100 هزار نفر از شهروندان لیبیایی طی سه هفته گذشته به سبب درگیری های طرابلس به سوی کشورهای همسایه فرار کرده اند.
بر پایه این گزارش بیش از 287 هزار نفر هم در داخل به شهرهای گوناگون پناه برده اند.
علت مهاجرت، خشونت برآمده از درگیری میان گروه های مسلح چشم و هم چشمی سیاسی در این کشور آفریقایی است.
دفتر وابسته به این سازمان هم اعلام کرده است برای کمک رسانی به هزاران تن از شهروندان این کشور که به سبب درگیری ها زیان دیده اند به 35 میلیون دلار نیاز دارد.
اگرچه در لیبی طی سه سال پیش درگیری حاکم بود، اما نهادهای بین المللی هم برای پایان بخشیدن به تنش ها در این کشور نقش کم رنگی داشتند.
روزنامه «الثورة» یمن بیست و یکم مهر در گزارشی به قلم «اسکندر المریسی» نوشت: آنچه باعث تعجب شده این است که کمسیاریای عالی پناهندگان از وخیم شدن اوضاع معیشتی در داخل لیبی ابراز نگرانی کرده است. این در حالی است ناظران بر این باورند که سیاست های سازمان بین الملل یکی از برجسته ترین عامل بغرنجی اوضاع لیبی بوده و این سیاست ها باعث پیچیدگی اوضاع در این کشور و درگیری میان قبیله های گوناگون شده است.
بسیاری از ناظران بر این باورند که حمله نظامی آمریکا و همپیمانانش به لیبی، سرمنشاء بسیاری از مشکلات این کشور است. شبه نظامیانی که زمانی در سرنگونی حکومت قذافی نقش برجسته ای را بازی کردند، اکنون از پذیرش یک حکومت مرکزی سر باز می زنند.
همچنین روزنامه «الخلیج» امارات بیست و دوم مهر در گزارشی به قلم «مفتاح شعیب» نوشت: کشورهای عضو پیمان آنتلانتیک شمالی«ناتو» به سرکردگی ایالات متحده آمریکا هنگامی که تصمیم حمله نظامی به لیبی را گرفتند مدعی بودند با پایان بخشیدن به نظام قذافی امنیت و ثبات را برای مردم این کشور به ارمغان خواهند آورد، اما وخامت اوضاع سیاسی، اقتصادی و امنیتی نشان داده است که لیبی از دوره قذافی هم شرایط نامناسب تری دارد.
با وجود اینکه بیش از سه سال از کشته شدن معمر قذافی در لیبی سپری می شود در این کشور ثبات نسبی هم برقرار نشده و هرج و مرج به برجسته ترین ویژگی لیبی تبدیل شده است.
اوضاع در لیبی به مرحله ای رسیده که می توان گفت به دلیل نبود دولتی قدرتمند اختلاف ها به بالاترین میزان خود رسیده است.
مفتاح شعیب افزود: گویا جهان هنوز هم این مساله را درک نکرده که سیاست بین المللی سبب شده است تا تنش ها در این کشور بالا گیرد و بی ثباتی و ناامنی در لیبی ادامه داشته باشد و دخالت نظامی در این کشور قدرت یابی گروه های مسلح را باعث شود.
به نوشته روزنامه اماراتی، هدف کشورهایی که در لیبی مداخله نظامی کردند این بود که مانع از آن شوند که دولت ملی در این کشور آفریقایی امور را در دست داشته باشد تا ثروت و امکانات لیبی را به غارت ببرند.
** سلاح های لیبی و چالش امنیتی مناطق پیرامونی
برخی از کشورها نگرانی خود را نسبت به خطر افتادن سلاح های شیمیایی لیبی در دست گروه های مسلح و تروریست ها آشکار ساخته اند. گروه های مسلحی که در لیبی برای در اختیار گرفتن نهادهای دولتی تلاش می کنند برخی از کشورها را تهدید کرده اند.
به نوشته بیست و دوم مهر روزنامه «العرب» چاپ لندن، کشورهای الجزایر، تونس، مصر و برخی کشورهای غرب از سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی درخواست کرده اند تا برای انتقال 850 تن از مواد شیمیایی لیبی به خارج از این کشور برنامه و طرح هایی را در دستور کار قرار دهد. زیرا به سبب وخامت اوضاع امنیتی و گسترش آشوب در این کشور احتمال دارد که سلاح های شیمیایی در دست گروه های تروریستی و مسلح بیفتد و خطراتی را به همراه داشته باشد.
نظام پیشین لیبی اعلام کرده بود که برای تولید سلاح شیمیایی دارای سه مرکز تاسیسات، 25 تن گاز خردل و یک هزار و 400 تن از دیگر مواد شیمیایی است که از آنها برای ساخت سلاح شیمیایی استفاده می شد. افزون بر این نظام پیشین اعتراف کرده بود که 3 هزار و 500 بمب هوایی آماده برای استفاده از مواد شیمیایی مثل گاز خردل در اختیار دارد.
همچنین روزنامه العرب چاپ لندن نهم شهریور در گزارشی به قلم «خیرالله خیرالله» نوشت: در لیبی مشکلات بسیار پیچیده ای وجود دارد. در همه مناطق این کشور شکاف هایی با رنگ و بوی طایفه ای و قبیله ای وجود دارد و عشایر و گروه های مسلحی که در سراسر لیبی پراکنده شده اند فقط به تندروی و افراط گرایی اعتقاد دارند. مهمترین چالش آن است که احتمال دسترسی گروه های تروریستی به سلاح های بازمانده از دوران معمر قذافی رهبر کشته شده لیبی وجود دارد. در چنین صورتی این سلاح ها به خارج از لیبی هم ارسال خواهد شد و امنیت کشورهای همجوار لیبی را هم با چالش روبرو خواهد کرد.
به نوشته روزنامه العرب، انبارهای سلاح که در سرزمین لیبی پراکنده شده است مصر، الجزایر، تونس و همه مکان هایی را که در آن عناصر تروریستی تندور جولان می دهند با تهدید روبرو خواهد کرد.
بر پایه گزارش بیست و دوم مهر روزنامه العرب، «الکساندر لوکاشویچ» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، گفت: جامعه بین الملل باید پیرامون اوضاع زرادخانه سلاح شیمیایی لیبی به اطلاعات عینی دست یابد و طبق آن داده ها درباره طرح ها و شیوه های مناسب برای از بین بردن این سلاح ها تصمیم گیری کند.
با وجود قدرت یابی گروه های مسلح در لیبی اکنون بیشتر کشورهای همسایه نگران این هستند که سلاح بازمانده از دوران قذافی در دست این گروه افتد. چرا که در صورت چنین رخدادی نه فقط سناریوهای ناگواری در داخل کشور رقم خواهد خورد، بلکه همه کشورهای همسایه نیز از پیامدهای ناشی از وجود سلاح در امان نخواهند بود. بنابراین برای پایان بخشیدن به هرج و مرج نه فقط باید همه گروه های سیاسی به گفت و گوی ملی تن دهند و چالش ها را کنار گذارند، بلکه باید کشورهای همسایه هم به طرف های درگیر در این کشور کمک کنند تا اختلاف ها را کنار گذارند.
همچنین گروه های مختلف در لیبی باید به نفوذ عوامل خارجی در کشورشان پایان دهند؛ چرا که برخی کشورهای خارجی با حمایت از شبه نظامیان تلاش می کنند ثبات و امنیت این کشور را هرچه بیشتر به چالش بکشند تا خواسته های خود را که همان غارت ثروت های لیبی است، محقق سازند.
از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**9278**1358


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن