تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820097148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرکز تحقیقات بین المللی خاک لس در گلستان راه اندازی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مرکز تحقیقات بین المللی خاک "لس" در گلستان راه اندازی می شود گرگان - ایرنا - دبیر نخستین سمپوزیوم بین المللی " لس، خاک و تغییر اقلیم اوراسیای جنوبی" گفت: مرکز تحقیقات بین المللی خاک لس در استان گلستان راه اندازی می شود.


به گزارش ایرنا، "فرهاد خرمالی" روز چهارشنبه درحاشیه برگزاری این سمپوزیوم در جمع خبرنگاران افزود: اقدامات اولیه راه اندازی این مرکز تحقیقاتی انجام شده و نیازمند حمایت بین المللی می باشیم که امیدواریم تا سال آینده بخشی از مراحل تاسیس آن انجام شود.
وی ادامه داد: لس خاکی است که منعکس کننده اقلیم های گذشته از دو میلیون سال قبل در دوره های یخچالی و دوره های مرطوب تر خاک بوده و در شرق گلستان این خاک وجود دارد.
خرمالی گفت: حدود شش میلیون سال پیش زمین دستخوش تغییرات خشک و مرطوب و یخبندان در قسمت شمالی بوده که در آن زمان پوشش گیاهی وجود نداشت، اما به مرور زمان ریزگردهای بلند شده در مکان های مختلف ته نشین شده و رنگ تیره به خود گرفتند که بهترین فرصت برای رویش گیاهان بود.
وی با بیان این که در گلستان 300 هکتار اراضی لسی وجود دارد، گفت: کارشناسان کشور چین که در این همایش بین المللی شرکت دارند، علاقه مند هستند تا تفاهم نامه مشترک بین چین و ایران منعقد شود و مطالعه روی خاک لس انجام گیرد.
دبیر سمپوزیوم بین المللی لس، خاک و تغییر اقلیم اوراسیای جنوبی در گلستان افزود: این خاک بیشتر در نیمکره شمالی است و حداقل نیمی از اروپا، نیمی از کشورهای چین و روسیه پوشیده از این خاک بوده و ایران لکه کوچکی از این خاک را دارد، اما ایران در این بخش به عنوان پل ارتباطی حائز اهمیت است.
خرمالی گفت: در شمال ایران و سرخس بیشترین مقدار این خاک را داریم و در جنوب هم به صورت پراکنده وجود دارد و باید بر روی خاک های استان گلستان این مطالعه انجام می شد.
وی یادآور شد: یکصد مقاله ارائه شده دراین سمپوزیوم در3 گروه تغییر اقلیم، سن یابی خاک و پتانسیل حاصلخیزی و فرسایش خاک است که از این تعداد 35مقاله درقالب پوستر و بقیه به صورت سخنرانی خواهد بود.
خرمالی گفت: سخنرانان اصلی این سمپوزیم از کشورهای صربستان، کانادا، آلمان و ایران (بویژه استان گلستان) هستند.
وی اضافه کرد: تعیین قدمت این خاک از اهداف برگزاری این سمپوزیوم بین المللی است و می توانیم با شناسایی تغییرات اقلیمی مسیری به آینده هم پیدا کنیم.
به گفته وی، پس از 10 سال کار مشترک با دانشگاه های کشور آلمان این سمپوزیوم در استان گلستان برگزار شده است.
سمپوزیوم بین المللی لس، خاک و تغییر اقلیم اوراسیای جنوبی از صبح چهارشنبه در گرگان آغاز به کار کرد و مدت زمان برگزاری آن شش روز شامل دو روز نشست و چهار روز بازدید میدانی است.
خاک لس (Loess) به رسوباتی گفته می شود که با باد انتقال می یابد و وجود آن در یک منطقه مثل استان گلستان و شمال ایران، سیکل های مختلف از تغییر اقلیم و تحول زمین نما در دوره زمین شناسی "کواترنر" ( دوره چهارم زمین شناسی) را نشان می دهد.
از این رو توالی لس و خاک های قدیمی پالئوسول (Paleosols)، اطلاعات ارزشمندی در خصوص تغییر اقلیم در منطقه داده و از طرفی پلی بین رسوبات لسی جنوب شرقی اروپا و آسیا با ایران برقرار می کند.
خاک لسی در ایران در مسیر شمالی و استان گلستان وجود دارد و تاکنون مطالعات تخصصی در این زمینه صورت نگرفته است.
کمربند خاک لسی از اروپا (آلمان) آغاز و تا شرق آسیا (چین) ادامه می یابد و شمال ایران هم در این کمربند قرار دارد.
7467/601/ 684


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن